زمان انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ -

گلایه بازیگر پیشکسوت در دورهمی از ضعف مدیریتی سینمای ایران

شب گذشته، سیاوش طهمورث بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون مهمان دورهمی بود.

سرای نور؛موضوع برنامه دیشب دورهمی «خساست» بود. بعد از استندآپ کمدی مهران مدیری درباره خسیس بودن و انواع خساست، نمایشی توسط گروه بازیگران این برنامه اجرا شد.

مهمان شب گذشته دورهمی، بازیگر قدیمی و پیشکسوت سینما، سیاوش طهمورث بود.

وی درباره چگونگی ورود خود به حرفه بازیگری گفت: ورود به این حرفه انتخابی نیست، بلکه ساختار وجودی آدم‌ها، آنها را به سمت حرفه خاصی سوق می‌دهد. از حدود ۹ سالگی به سمت این هنر کشیده شدم.

طهمورث از هم دوره‌ای‌های موفق خود به داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی اشاره کرد. این بازیگر که متولد اسفند ماه سال ۱۳۲۵ است، در مورد خصوصیات متولدین اسفند گفت: بیشتر اسفندی‌ها هنری هستند. اسفندی‌ها دوجنبه دارند؛ یا خیلی مهربان هستند یا به سرعت عصبی می شوند. من حالت عصبی دارم ولی مهربانی‌ام را نمی‌دانم، چه کنم. وقتی عصبانی می‌شوم که احساس می کنم، طرف مقابلم حرفم را نمی‌فهمد.

مهران مدیری درباره نقش‌های منفی، جدی یا مقتدر سیاوش طهمورث پرسید. او جواب داد: متاسفانه این که در کشور ما یک بازیگر با نقش ضد قهرمان جا بیفتد، وجود دارد. اما شاید نوعی قدرت در چهره، رفتار و نوع صدایم هست که این نقش ها را به من می دهند. البته من از نقش ضد قهرمان بدم نمی آید، بلکه کنکاش می کنم در آن نقش، ضد قهرمان های متفاوت را پیدا کنم. زیبایی کار این است که کاراکترسازی کنیم نه تیپ‌سازی. در این صورت کار لذت بخش می شود.

بازیگر سریال «نابرده‌رنج» درباره بازیگران هم نسل خود گفت: هم نسلی‌های من خوب هستند؛ دلیلش این است که به نسل قبلی احترام می‌گذاشتند و برای آنها ارزش قائل بودند و در عین حال خودشان می توانستند الگویی برای نسل بعد باشند. مثلا پرویز پورحسینی یکی از آن هاست.

مدیری پرسید: راجع به نسل بازیگران و کارگردان جدید چه نظری دارید؟

طهمورث پاسخ داد: هر حرفه ای یک تعریف و مسیر خاصی دارد که اگر آن را دانستید، موفق و تاثیرگذار هستید. متأسفانه نسل جدید هرچند بااستعداد هستند، اما سرگردانند و اکثرا راحت طلب. خیلی ها علی‌رغم استعدادشان تکراری هستند و به همین دلیل بعد از مدتی فراموش می شوند. نسل ما برای خواسته‌ها و استعدادشان ارزش قائل بودند.

او درباره عاشق شدنش گفت: هیچ انسانی در طول زندگی‌اش نمی تواند عاشق نشود. حاصل عاشقی من دو نوه است و ۴۳ سال است با همسرم زندگی می‌کنم.

مدیری پرسید: آیا احساس پدربزرگ شدن یک نوع بحران است؟ طهمورث پاسخ داد: خیر. یک بار دیگر متولد می شوید و رشد خود را می بینید و این زیباست.

این بازیگر پیشکسوت به عنوان درد دل پایانی از ضعف مدیریتی سینمای ایران گله کرد و گفت: چه در سینما و چه تئاتر ضعف مدیریت داریم. ما الان نباید در این موقعیت باشیم بلکه باید خیلی جلوتر باشیم و این کوتاهی مسئولان است. هرچند من کار می کنم و هیچ گونه احتیاجی ندارم، اما سوالی از دوستان هنرمند و فرهیختگان عزیز دارم که چرا مافیا و باندبازی راه می اندازید که فقط عده خاصی کار کنند و عده‌ای بیکار بمانند؟

وی در پایان درباره خوشبختی گفت: اگر کسی احساس خوشبختی نداشته باشد، تمام است. خوشبختی در درون و ذهن شماست و من در ذهنم خوشبختم.

طهمورث به موزه دورهمی بسته یکی از سریال‌هایش با امضای خودش را هدیه داد.

مهران مدیری در پایان در مورد این هنرمند گفت: سیاوش طهمورث، نماینده نسلی است که بسیار حرفه‌ای، درجه یک، سخت‌کوش و در عین حال مهربان و دوست داشتنی هستند و همه اینها به ما درس می دهد که بتوانیم در زندگی انسان‌های بهتری باشیم.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ مهر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو