زمان انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ -

محمد عکاف در آیین رونمایی از کتاب نقاره‌خانه:

«نقاره‌خانه» را برای نسل تلگرام و اینستاگرام نوشته‌ام

همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب «نقاره‌خانه» جدیدترین اثر محمد عکاف در سرای اهل قلم رونمایی شد، کتابی که به‌گفته نویسنده‌اش برای نسل تلگرام و اینستاگرام نوشته است.

به گزارش  سرای نور؛ نشست رونمایی از کتاب «نقاره‌خانه» جدیدترین اثر محمد عکاف در سرای اهل‌قلم بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. این کتاب توسط انتشارات نسیما منتشرشده است.

در این مراسم که جمعی از ناشران عضو انجمن صنفی زنان ناشر، کتایون رجبی مدیر انتشارات نسیما، مهدی کلانتری، کارشناس و صاحب‌نظر فرهنگی و حسین قلاوند مدیر کتابخانه فرهنگسرای خاوران حضور داشتند «نقاره‌خانه» پس از رونمایی، موردنقد و بررسی قرار گرفت.

در این نشست محمد عکاف بابیان اینکه این کتاب بر اساس اقتضائات امروز نسل جوان نوشته‌شده است گفت: نسل امروز نسل پیام‌های کوتاه و شبکه‌های اجتماعی است. نسل امروز نسل تلگرام و اینستاگرام بوده و هنگامی‌که قرار است برای این نسل کار ادبی کنیم آن‌هم با محتوای مذهبی خیلی نمی‌توانیم به سراغ متن‌های طولانی برویم. به همین دلیل این کتاب را برای نسل تلگرام و اینستاگرام نوشته‌ام.

نویسنده کتاب نقاره‌خانه افزود: اثر مذهبی تولید کردن آن‌هم برای نسل جوان کار سختی است باید با یک چشم‌انداز متفاوت با او صحبت کرد و فارغ از اینکه این مجموعه یک اثر مذهبی است تلاش شده است مخاطب با مجموعه‌هایی از عاشقانه‌ها مواجه باشد.

عکاف در پاسخ به این پرسش که چه شد به فکر نگارش این اثر افتادید گفت: من در سفرهایی که به مشهد داشتم و توفیق زیارت حرم حضرت رضا(ع) نصیبم می‌شد همواره با نسل جوانی مواجه بودم که به دنبال یک ادبیات و زبان متفاوتی برای برقراری ارتباط عاطفی و معنوی با امام رضا(ع) بود و من تلاش کردم این مجموعه به‌نوعی یک زیارت‌نامه عاشقانه برای این نسل باشد و به همین دلیل ذیل عنوان کتاب نوشته‌شده است: «۴۰ روایت عاشقانه از زیارت».

مجموعه‌ای از نمادهای حرم

وی در پاسخ به این پرسش که این مجموعه به نمادهایی مانند نقاره‌خانه، پنجره فولاد، چلچراغ و …اشاره دارد و شما از بیان این مفاهیم به دنبال چه چیزی بودید؟ توضیح داد: ما در کنار زیارت حضرت رضا (ع) با مجموعه‌ای از نمادهای زیارت مواجه هستیم مانند سقاخانه، کفشداری، صحن، رواق که برای خیلی از ما تداعی خاطرات زیبای زیارت است. خیلی‌ها بعد از سفرهای معنوی درواقع با استفاده از این نمادها ارتباط معنوی‌شان را باحال و هوای زیارت مجدد برقرار می‌کنند. به‌عنوان‌مثال خیلی‌ها بعد از زیارت دقایقی در صحن گوهرشاد خاطرات زیارتشان را مرور می‌کنند یا بارها دیده‌ام که زائران برنامه حضورشان را در حرم طوری تنظیم می‌کنند که نوای نقاره‌خانه را حتماً بشنوند، یا اعتقاددارند که باید حتماً از آب سقاخانه ایوان اسماعیل طلا بنوشند و همه این‌ها نمادهایی است که در ایجاد ارتباط معنوی ما با مفهوم اصلی که همان زیارت است تأثیرگذار است.

عکاف بابیان اینکه نسل جوان نسلی نمادگراست گفت: وجود نمادهای متنوع در این کتاب تلاشی است تا با استفاده از ظرفیت‌های نمادسازی حس ارتباط معنوی مخاطب را تحریک کنیم.

وی بابیان اینکه اشارات غیرمستقیم به آداب زیارت از دیگر تلاش‌هایی است که در این کتاب صورت گرفته است گفت: همواره در فرهنگ دینی ما به آداب زیارت تأکید شده است و بزرگان هم مستمر به ما آموزش داده‌اند که نفس زیارت کسب معنویت و راه رسیدن به هدف و مقصود اصلی و قرب پروردگار است و آنچه در زیرپوست نقاره‌خانه وجود دارد توجه به آیین و آداب زیارت است و اینکه در زیارت برای دیگر زائران زحمت درست نکنیم و فرصت خودسازی بیابیم.

نقاره‌خانه «هایکو» نیست

وی در پاسخ به پرسش یکی از مهمانان مبنی بر اینکه این مجموعه خیلی شبیه شعرهای هایکوست گفت: البته من به دنبال سرودن شعر «هایکو» نبوده‌ام ضمن اینکه این مجموعه نثر ادبی است البته به دلیل کوتاه بودن متن‌ها گاهی می‌تواند برای مخاطب تداعی‌کننده شعر هایکو هم باشد.

محمد عکاف مهم‌ترین تجربه در نگارش این مجموعه را استفاده از رأی و نظر نسل جوان دانست و گفت: ازآنجایی‌که امروزه قلاب انداختن و صید مخاطب خیلی سخت شده است، خود جوانان توصیه کردند کتاب به شکلی باشد که خوانش آن خیلی طولانی نشود و مخاطب بعد از در دست گرفتن این کتاب بتواند پیام‌های اصلی کتاب را دریافت کند به همین دلیل نثرهای بلند را کوتاه کردم تا خوانش کتاب راحت‌تر باشد و مخاطب در هراندازه زمانی که کتاب را در اختیار دارد بتواند استفاده ببرد و مطلبی را ناقص و نخوانده رها نکند.

در پایان این نشست بخش‌هایی از کتاب توسط نویسنده خوانش شد.

کتاب نقاره‌خانه با تصحیح و مقدمه سید محمد سادات اخوی در غرفه انتشارات نسیما در سالن ناشران عمومی، سالن ۳ غرفه ۴۱در اختیار علاقه‌مندان گذاشته‌شده است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو