زمان انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ -

پرسپولیس چطور می‌تواند برنده دربی ۸۵ شود؟

مدیرفنی سابق تیم فوتبال پدیده عدم شکل بازی و البته نمایش دو دفاع وسط استقلال را بزرگترین ضعف این تیم می‌داند.

سرای نور؛محمد تقوی به عنوان یکی از مربی‌هایی که تیمش موفق شده استقلال را در این فصل شکست دهد راهکارهای جالبی در مورد نقاط ضعف و قوت این تیم به پرسپولیسی‌ها ارائه کرد که در ادامه آن را می‌خوانید.

 

 استقلال روند بازی ندارد 

یکی از شرایط اصلی استقلال از اول فصل نبود یک روند مشخص در بازی‌های این تیم است. به عنوان مثال خود من زمانی که با استقلال بازی داشتیم، زمانی که می‌خواستم بازی این تیم را برای بازیکنان آنالیز کنم واقعا روند خاصی وجود نداشت که مثلا توپ چطور از دفاع به خط هافبک می‌رسد یا هافبک‌ها چطور حفظ توپ می‌کنند. در دو بازی‌ای که استقلال با شفر به میدان رفته کمی بازی این تیم منظم‌تر و در چارچوب‌تر شده است اما هنوز استقلال کار زیادی تا رسیدن به یک روند مشخص دارد.

به عنوان مثال فرشید اسماعیلی به عنوان زوج علی قربانی با شرح وظایف مشخص بازی می‌کند یا به عنوان مثال میلاد زکی‌پور بهتر از قبل در زمین بازی می‌کرد هرچند که به نظر من او بازیکن خوبی است ولی نسبت به کسی که یک سال دفاع چپ ثابت استقلال بوده روند پیشرفتش کند است.

 

دو دفاع میانی پراشتباه استقلال

آنچه من از استقلال دیده‌ام یکی از بزرگترین ضعف‌های این تیم دو دفاع وسط این است که فکر می‌کنم علی علیپور به بهترین شکل از این اشتباه می‌تواند استفاده کند. به اصطلاح فوتبالی‌ها دو دفاع وسط استقلال سربه هوا هستند. بین دو دفاع وسط استقلال فاصله زیادی است که اگر هافبک‌های دفاعی این فاصله را پر نکنند، دردسرساز می‌شود؛ همین طور مجید حسینی به عنوان دفاع وسط متمایل به چپ فاصله زیادی با زکی‌پور و روزبه چشمی به عنوان هافبک دفاع وسط متمایل به راست فاصله زیادی با وریا غفوری دارد و آنها به خوبی کانال‌ها را پوشش نمی‌دهند.

نکته مهم این است که علی علیپور استاد استفاده از این کانال‌ها است و من او را بازیکن بسیار خوبی دیده‌ام که هنوز به استحقاق واقعی خود در فوتبال ایران نرسیده است اما او می‌تواند به خوبی از فضاهای باز کانال‌های حیاتی استقلال استفاده کند.

 

ضعف فاحش وینگرهای استقلال

من فکر می‌کنم ضعف دیگر استقلال وینگرهای این تیم هستند که در سیستم ۱ـ۳ـ۲ـ ۴ یا ۲ـ ۴ ـ ۴  شرایط بازی کردن را ندارند.

خسرو حیدری بازیکن بسیار خوبی است که استارت‌ها و سانترهای خوبی دارد اما ویژگی بازیکنی که در این سیستم‌ها در پست هافبک چپ و راست بازی می‌کند این است که به کانال‌های بین مدافعان کناری و دفاع وسط حریف بزند که خسرو حیدری ذات بازی‌اش اینطور نیست.

داریوش شجاعیان هم خیلی خوب می‌دود، توپ می‌گیرد و در حمله‌ها شرکت می‌کند اما موضوع این است که فوتبال او در یک تاکتیک تیمی نمی‌گنجد و در واقع نمی‌تواند در یک سیستم قرار بگیرد.

در بین بازیکنان استقلال من بازی فرشید اسماعیلی را خیلی قبول دارم چراکه خیلی خوب به کانال بین مدافعان حریف می‌زند و از آن گذشته به خوبی می‌تواند از فرصت‌هایی که در فضای کور خط دفاع به دست می‌آورد، استفاده کند و من در کل سبک بازی این بازیکن را دوست دارم.

موضوع استقلال این است که در سیستم ۱ـ۳ـ۲ـ۴ سه هافبک تهاجمی پشت مهاجم باید جای خود را با هم عوض کنند که در استقلال خسرو حیدری و داریوش شجاعیان این کار را به خوبی انجام نمی‌دهند و به عنوان مثال وقتی فرشید اسماعیلی وقتی به محوطه جریمه می‌زند بازیکنی نیست که پشت او را پر کند.

 

استقلال و نقطه قوتی به نام خلاقیت فردی

مهمترین نقطه قوت استقلال را می‌توان خلاقیت فردی بازیکنان نامید چراکه شفر در طول دو هفته‌ای که هدایت این تیم را برعهده گرفته است، هنوز نتوانسته برای این تیم یک روند ایجاد کند که بگوییم به عنوان مثال پرسپولیس باید نقاط قوت استقلال را مهار کند. اما آنچه استقلالی‌ها باید به آن دلخوش باشند و البته پرسپولیسی‌ها نگران آن، خلاقیت فردی بازیکنان این تیم است که می‌توانند در دقایقی از بازی جریان دربی را تغییر بدهند. اما من فکر می‌کنم داریوش شجاعیان به عنوان یک بازیکن خلاق در استقلال باید به دروازه نزدیکتر باشد تا بتواند از موقعیت‌هایی که برای خودش ایجاد می‌کند، استفاده کند. البته شاید شفر بعدا بتواند شجاعیان را در قالب یک تاکتیک مشخص قرار بدهد اما فعلا که بازی او روی خلاقیت فردی تکیه دارد اگر به دروازه نزدیکتر باشد طبیعتا بهتر می‌تواند خطرناک‌تر باشد و البته خط دفاع پرسپولیس باید برنامه دقیقی برای گرفتن خلاقیت این بازیکن داشته باشد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳۰ مهر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو