زمان انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ -

شناورهای سپاه قادرند به‌‌جای اسکله از تونل‌های ساحلی خارج شوند/ به سرعت ۸۰ نات در قایق‌های تندرو دست‌ یافته‌ایم

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به دستاوردهای این نیرو گفت: شناورهای دریایی سپاه قادرند به‌‌جای اسکله از تونل‌های ساحلی خارج شوند.

سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در شبکه خبر با اشاره به سالروز پاسدار به فعالیت ناوهای آمریکایی در سال ۶۶ در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: در سال ۶۶، ۸۶ ناوجنگی آمریکایی در منطقه وجود داشت و این در حالی است که کل ناوهایی که امروز در منطقه وجود دارند کمتر از ۶۰ ناو است، که بسیاری از آنها ناوهای پشتیبانی هستند.

وی افزود: کوچکترین ناوی که آمریکایی‌ها در سال ۶۶ در منطقه داشتند حدود یک میلیارد دلار ارزش داشت، در آن دوران آمریکایی‌ها روی ناوهایشان گونی‌های شن چیدند و پشت گونی تیربار و پشت آن یک فرد آمریکایی قرار دادند و این در حالی بود که سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته‌ای روی ناوهای آنها وجود داشت و این اقدام یعنی این که آنها به این نتیجه رسیده بودند که هیچ‌یک از این سیستم‌هایی که سال‌های طولانی روی آن کار کرده‌اند نتیجه نمی‌دهد و به این قبیل کارها روی آوردند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با بیان “اولین اصل جنگ نامتقارن این است که طرفی که بر مبنای توانمندی نامتقارن است شما را از همه داشته‌های خودتان خلع سلاح کند”، افزود: هیچ‌یک از سلاح‌هایی که آمریکایی‌ها برای آن هزینه کرده‌ بودند به کارشان نیامده بود، انواع مختلف موشک‌ها، اژدرها و ناوها به کارشان نیامد و اقدامی را صورت دادند که ضعیف‌ترین کشور به‌لحاظ توانمندی نظامی انجام می‌داد که همان گونی شن بود، این مسئله در عکس‌ها و فیلم‌های سال‌های دهه ۶۰، ۶۶ و ۶۷ وجود دارد.

سردار فدوی یادآور شد: وقتی جنگ تمام شد آنها این سیستم را منتفی نکردند، گونی شن را منتفی کردند اما با وجود اینکه با داشتن موشک‌ها و تیربارهایی که به‌طور اتوماتیک ۱۰۰ تیر در دقیقه شلیک می‌کند باز هم اطراف ناوهای خود تیربار مستقر می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که آیا نیروی دریای سپاه تسلیحاتی را دارد که دشمن از آن بی‌اطلاع باشد، گفت: بله، مسلماً ما دستاوردهایی را در رزمایش‌ها مطرح می‌کنیم که کمی از آن چیزی است که در اختیار داریم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با اشاره به علت این مسئله گفت: دشمن باید از شما کم اطلاع داشته باشد، البته خود دشمن نیز می‌فهمد دستاورد و یا چیزی را که از لحاظ کمی و کیفی مطرح می‌کنیم کمی از آن چیزی است که در اختیار داریم، این قاعده کلی است و همه دنیا به این گونه عمل می‌کنند.

سردار فدوی خاطرنشان کرد: از برگزاری اولین رزمایش پیامبر اعظم(ص) تاکنون در هر رزمایش یک دستاورد یک موضوع را مطرح کردیم. در رزمایش پیامبر اعظم۵ سلاحی را با عنوان موشک زیرآبی معرفی کردیم که هیچ سلاحی در دنیا به این میزان واکنش و عکس‌العمل دنیا را به‌دنبال نداشت. هم مسئولان سیاسی آمریکا و هم سیاسی دفاعی و نظامی آنها و هم همه رسانه‌های جهان به این مسئله واکنش نشان دادند و هیچ رسانه‌ای نبود که در خصوص این دستاورد خبر و تحلیلی نداشته باشد، البته علت آن را قبلاً مفصل بیان کرده‌ایم و همواره این قضیه به‌قوت خود در رزمایش‌های دیگر باقی بوده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره شهرک‌های موشکی دریایی سپاه پاسداران گفت: ما در نیروی دریایی سپاه خیلی زود در معرض این مسئله قرار گرفتیم، در سال‌های جنگ طبیعی بود در برابر قدرت ظاهری و توانمندی نظامی آمریکا از پدافند غیرعامل استفاده نکنیم، خلیج فارس دارای کوه‌های بلند و سواحل بسیار عالی برای ایجاد استحکامات مفصل پدافند غیرعامل است و مهندسی نیروی دریایی سپاه در زمانی که هیچ مجموعه‌ای قدرت و توانمندی حفر تونل را نداشت به این توانمندی رسید.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گروه حرای نیروی دریای سپاه را رکورددار حفر تونل در تمام دنیا دانست و گفت: رکورد حفر تونل در ۲۴ ساعت در دنیا از آن مؤسسه و گروه حرای نیروی دریایی سپاه است و این مسئله از سال ۷۱ در نیروی دریایی سپاه آغاز شده است. روالی را که دوستان ما در هوافضای سپاه طی کرده‌اند و سردار حاجی‌زاده بنا به مصلحت‌هایی آن را نشان دادند و با مسئولان سیاسی مانند رئیس مجلس بازدیدهایی از این شهرک‌ها داشتند سال‌های طولانی است که برای مجموعه‌های موشکی نیروهای سپاه پاسداران و در بخش شناورهای آن برقرار است.

سردار فدوی گفت: شاید فرصتی فراهم شود که ما نیز نشان دهیم که شناورهای ما نیز به‌جای اینکه از کنار اسکله و از سواحل به‌سمت آمریکایی‌ها خارج شوند از تونل‌های آبی و دریایی خارج می‌شوند که هیچ توانمندی قادر نیست در زیر این تونل‌ها آسیبی به این شناورها برساند. البته بنده یک بار این مسئله را اعلام کردم که چنین توانمندی در نیروی دریایی سپاه است و یکی از فرماندهان سپاه نیز از قول بنده این را مطرح کردند که اگر مصلحت باشد در آینده نشان می‌دهیم.

وی درباره دستاوردهای جدید نیروی دریایی سپاه نیز گفت: بنده سال‌های پیش در اوایل برنامه پنجم توسعه نیروهای مسلح قول دادم که ما در پایان این برنامه از سرعت ۶۰ نات شناورهای تندرو به حدود ۸۰ نات خواهیم رسید.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران افزود: سرعت ۳۵ نات و بالاتر از آن برای نیروی دریایی دنیا به‌عنوان رؤیا محسوب می‌شود، حداکثر سرعت شناورهای آمریکایی ۳۱ نات است ولی ما ۶۰ نات بودیم و قول دادیم به ۸۰ نات برسیم که عزیزان ما در سازمان دریایی سپاه و سایر دوستان خارج از وزارت دفاع که درگیر این موضوعات هستند به این موضوع اشراف دارند که ما به سرعت ۸۰ نات رسیده‌ایم، البته سرعت تنها ملاک نیست اما سرعت زمانی معنی و مفهوم پیدا می‌کند که شناور نظامی با وجود داشتن موشک و سلاح‌های دیگر بتواند به این سرعت دست یابد و در این میان حتی تغییر ۵ نات هم مهم است و وقتی سرعت شما از ۶۰ به ۸۰ نات می‌رسد معادلات تغییر می‌کند.

سردار فدوی خاطرنشان کرد: ما در اواخر زمستان فکر می‌کنم در اواخر بهمن‌ماه بود که تست‌های کاملی از سرعت شناورها  و ارتقای آنها به ۸۰ نات به دست آوردیم و مرحله بعد آن تولید انبوه است که در برنامه ۵ساله ششم به‌امید خدا به آن خواهیم رسید.

وی با اشاره به روز پاسدار امام حسین(ع) را بزرگ‌پاسدار اسلام دانست و گفت: این که امام(ره) روز میلاد بزرگ‌پاسدار را به نام پاسدار نامگذاری می‌کنند اتفاقی نیست، پاسدار کسی است که در دل، زبان و در عمل آقا و مقتدایش امام حسین(ع) باشد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران وجود و خاطره امام خمینی(ره) را اصلی‌ترین و مهمترین خاطره پاسداران کشور دانست و گفت: هر موضوعی که مطرح می‌شود ذهن پاسداران به‌سمت امام(ره) و امام حاضر و شهدا می‌رود. بیش از ۴۰ هزار پاسدار در این لباس مقدس شهید شدند، افرادی که بهترین بودند و به این لباس تقدس دادند، کسانی که هنوز هم به‌واسطه این جایگاه شهید می‌شوند و در باغ شهادت برای آن باز است، این افراد ابتدا مهاجر شدند و بعد مجاهد فی‌سبیل‌الله شدند و برای دفاع از وطن از همه چیز گذشتند.

منبع:تسنيم

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو