زمان انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ -

شکار یوزهای نوجوان با ۴-۳-۳ لاروخا

یکی از وجوه رویکرد محتاطانه، خشن بازی کردن برای جلوگیری از تمام خطرهای احتمالی در اوایل بازی است. با این حال، این کار ریسک بزرگی است.

سرای نور؛وقتی فران تورس ستاره تیم نوجوانان اسپانیا از سمت راست حمله ای را به سمت دروازه ایران ترتیب می‌داد، احمد جلالی، مدافع ایران، برای زمین زدن او تلاش بسیاری کرد. او تکل خشنی روی تورس رفت،درست مثل وقتی که فوروارد در آستانه رسیدن به محوطه جریمه است و مدافع میانی با تکلی سعی بر جلوگیری از حرکت او دارد، از آن تکل‌ها که کارت قرمز گرفتن در قبالش خیلی دور از ذهن نبود. اما تکل ناموفق بود و تورس فضای زیادی پیش رویش داشت که بتواند فرار کند این تکل ناموفق باعث شد تا تورس فضای زیادی در پیش روی خود ببیند و فرار موفقی داشته باشد درحالیکه حضور جلالی در کنار او، حداقل می‌توانست زمان بیشتری برای دفاع بخرد که جلوی حمله را بگیرد.ولی از آنجا که جلالی روی زمین بود، دفاع ایران باید هر چه سریعتر آرایش دفاعی اش را شکل می‌داد و سازمان یافته می‌شد. همین موضوع به تورس فرصت کافی را داد تا یارش را پیدا کرده و سانتر دقیقی انجام دهد. توپ به سرجیو گومز رسید ولی او نتوانست به خوبی از موقعیت استفاده کند و طاها شریعتی مانع گلزنی  او شد.

اما تورس در دومین فرار هوشمندانه تر کار کرد و توپ را به آبل رویز رساند، مهاجمی که در طول تورنمنت بارها ثابت کرده که چه توانایی در فرار از یارگیری حریفش دارد. سه بازیکن ایران رویز را مهار کرده بودند ولی او با جایگریی خوب و قدرت بدنی استثنایی، باعث شد تا مدافعان ایران به دنبال سایه او باشند تا خودش. توپ به رویز رسید و او در همان ابتدای بازی دروازه ایران را باز کرد تا اولین گل درون دروازه تیم شگفتی ساز ایران جای بگیرد .

شاید جو بازی بود که بازیکنان ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود. آنها دیگر آن تیم منظم که در مرحله گروهی، آلمان را با اختلاف  شکست دادند نبودند. آنها به تعدادی کودک وحشت زده شبیه بودند  که بی هدف به دنبال توپ می‌دویدند و نامنظم دفاع می‌کردند.خط میانی نیز از کار افتاده بود یا به قول مربی تیم، عباس چمنیان، گیر کرده بود. یا شاید بتوان اینطور گفت که آنها تحت تاثیر هنر اسپانیایی ها، آشفته شده بودند، همانطور که مربی آنها، سانتیاگو دنیا پس از بازی، عملکرد تیمش را بی نقص خواند.

اگر بخواهیم درباره اسپانیا حرف بزنیم باید درباره آنها به نکاتی اشاره کنیم :درست است که آنها قهرمان اروپا هستند ولی در بیشتر بازی های رقابت های امسال، در خط حمله موقعیت‌های زیادی هدر می‌دهند و در دفاع نامطمئن هستند. ولی اسپانیا به این معروف است که با ثبات، بازی اش را به حریف دیکته می‌کند. روز یکشنبه مقابل هواداران، دفاع آنها مثل یک سد محکم کار می‌کرد و مهاجمانشان بسیار خوب ظاهر شدند تا به سرعت به جمع مدعیان جام اضافه شوند.

 

 

بخشی از جمعیت هوادار ایران بودند و هدبندهایشان در سرتاسر ورزشگاه به چشم می‌خورد ولی پس از گذشت مدتی، همگی گیج و مبهوت در حال تماشای بازی روان و خوب اسپانیا بودند. سبک بازی اسپانیا البته با تیکی تاکا مشهور متفاوت بود. در حقیقت سرمربی اسپانیا سعی کرده بود تیکی تاکا را دستخوش تغییراتی کند و به بازیکنانش آزادی بیشتری بدهد، بدین شکل که پاس‌های کوتاه با حرکات سریع بازیکنان در خط حمله و از کناره ها همراه می‌شود.

سرمربی تیم اسپانیا  پس از بازی در این رابطه گفت:” ما می‌دانستیم حمله کردن از میانه میدان به سمت دفاع آنها کار دشواری خواهد بود بنابراین از کناره ها حمله کردیم. همچنین مراقب بودیم که مانع قدرت بالای ضد حملات آنها شویم. در طول بازی فقط به دنبال مالکیت توپ به صورت عمودی بودیم.”

در حالی که اسپانیا معمولا از سیستم ۱-۲-۳-۴ استفاده می‌کند ولی آنها برای این بازی از سیستم ۳-۳-۴ هجومی بهره بردند. این سیستم می‌توانست بازی را به کلی برای اسپانیا نابود کند ولی ایران نتوانست از فواصل کوتاه بین خطوط اسپانیا عبور کند. به جای آن، فضای خالی در دفاع ایران ایجاد شد و رویز و تورس موقعیت‌های بسیاری در اختیار داشتند؛ جالب اینکه عباس چمنیان سرمربی ایران در همه شاتهایی که از او به تصویر کشیده شد در حال سوت زدن بازیکنانش را به عقب رفتن فرامی خواند!

پاس‌های اسپانیا باعث شده بود تا دفاع ایران باز شود. اشتباه جلالی نشانی از این موضوع بود و دقیقا در بدترین زمان ممکن هم این اشتباه رخ داد. چمنیان، مربی ایران نیز با این موضوع موافق بود.او گفت:” در ۲۰ دقیقه اول بسیار ضعیف بودیم. بسیار نامنظم بودیم و به حریف اجازه می‌دادیم در حمله ظاهر شود. ارتباط بین خط حمله و هافبک ما بسیار ضعیف بود  و درست وقتی که سعی داشتیم بر بازی مسلط شویم، گل اول را دریافت کردیم و سرعت بازی عوض شد.

 

 

گل اول باعث شد تا اسپانیا بازی خود را به حریف دیکته کند و در نهایت با نتیجه ۳-۱ بازی را ببرد . با این حال به نظر این نتیجه به خوبی نشان نمی‌دهد که اتفاقات بازی چگونه رقم خورده است. اگر رویز، گومز یا تورس، کمی خوش شانس تر بودند، ممکن بود بتوانند هت تریک کنند؛ اما شانس با تیم خوب ایران یار بود تا آنها با سر بالا به خانه برگردند. چیزی که بعد از اولین حضور در بین ۸ تیم جهان  استحقاقش را داشتند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲ آبان, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو