زمان انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ -

الهیار صیادمنش: در جنگل و ساحل تمرین می‌کنم

بیش از هر چیز، حتی بیشتر از گل‌هایی که در جام جهانی به ثمر رساند، دوندگی‌اش به چشم آمد. دوندگی در نوک خط حمله تیم نوجوانان. آن هم در روش بازی 1-3-2-4. به تنهایی و با تمام انرژی.

سرای نور؛

این خصیصه در بازی الهیار صیادمنش، حاصل تمرین‌های طاقت فرسا و انفرادی در جنگل‌ها و سواحل استان مازندران است و البته بدنسازی در تیم نوجوانان. الهیار، شم بالای گلزنی را هم به این خصیصه خود اضافه کرده تا به یک مهاجم ششدانگ در رده نوجوانان تبدیل شود. او حالا چشم به آینده دارد. آینده‌ای درخشان، شاید در فوتبال اروپا.

 

قبل از هر چیزی، دوندگی بی محابای تو در جام جهانی نوجوانان، در نوک خط حمله تیم ملی به یادم می‌آید. تا جایی که وقتی نام الهیار صیادمنش را می‌شنوم، بی اختیار یاد یک مهاجم دونده می‌افتم که مدافعان حریف را مثل آب خوردن و ۹۰ دقیقه پرس می‌کند. این خصیصه را چطور به دست آورده ای؟

مربی بدنساز تیم نوجوانان خیلی با ما کار کرد. او در این یک سال و نیم اخیر بدن بازیکنان را به بهترین شکل ممکن مهیای حضور در جام جهانی کرد.

فقط بدنسازی در تیم نوجوانان، دلیل این دوندگی تو بود؟

نقش زیادی داشت اما خودم هم اختصاصی تمرین می‌کنم. بیشتر تمرین هوازی در جنگل و ساحل را ترجیح می‌دهم و شاید همین مساله یکی از دلایل دوندگی بالایم باشد.

درخشش تو و سایر بازیکنان تیم نوجوانان همه ما را متعجب کرد. در حالی که هیچ کدام‌مان تصور نمی‌کردیم حتی از مرحله گروهی صعود کنید. چه شد که همه پیش بینی‌ها را بر هم زدید؟

درست است که هیچ‌کس به ما امید نداشت اما خودمان که امیدوار بودیم. با هم قرار گذاشتیم که به نیمه نهایی جام جهانی برسیم. خیلی به این هدف نزدیک شدیم اما در نهایت نتوانستیم آن را به سرانجام برسانیم.

چرا این هدف بزرگ را در سر داشتید؟ آن هم با توجه به حضور تیم‌هایی قدرتمند مثل آلمان، مکزیک، اسپانیا، انگلیس و برزیل که سابقه روشنی در جام جهانی داشته‌اند. فکر نمی‌کنی دور از حد تصور بود؟

به توانایی‌های خودمان و کادر فنی اعتقاد داشتیم. می‌دانستیم اگر بخواهیم و البته کم اشتباه و با تمرکز بازی کنیم می‌توانیم به این هدف برسیم. چه کسی فکر می‌کرد ۴ گل به آلمان بزنیم و کنگو، کاستاریکا و مکزیک را هم ببریم. اینها نشان از نزدیکی به همان هدف بود. هدفی که با شکست مقابل اسپانیا نقش بر آب شد.

گفتی شکست مقابل اسپانیا. دلیل حذف ایران چه بود؟

فوتبال است دیگر. هر تیمی یک روز خوب دارد و یک روز بد. متاسفانه روز بد ما بود و روز خوب اسپانیا.

انتقادی به شکست ایران مقابل اسپانیا نیست چون امکانات و برنامه‌ریزی آنها را به هیچ وجه با ایران نمی‌توان قیاس کرد اما روز بد و روز خوب توجیه خوبی برای شکست نیست.

آنها فراتر از انتظار ما بازی کردند. یعنی قبل از بازی فکر نمی‌کردیم که اسپانیا با این هماهنگی و انسجام مقابل ایران بازی کند. آنها بهترین بازی خود را در مسابقات انجام دادند. حتی بهتر از روزی که مقابل فرانسه به پیروزی رسیدند. شاید همین مساله باعث شد تا نتوانیم بازی همیشگی خودمان را انجام بدهیم و به نیمه نهایی برسیم.

قبل از بازی رسانه‌های هندی تو را با آبل رویز مقایسه کردند. مهاجمی که در بارسلونا بازی می‌کند و کاپیتان تیم نوجوانان اسپانیا است. این قیاس تاثیری روی بازی تو نگذاشت؟

به هیچ‌وجه. بازی‌های رویز را دیده بودم. بخصوص در این مسابقات. او مهاجم توانایی بود اما اینکه قیاس با او بخواهد روی بازی من تاثیر بگذارد هرگز. مقابل اسپانیا هم دیدید من مثل بازی‌های قبل دویدم، جنگیدم و سعی کردم گل بزنم اما واقعا موقعیتی نصیبم نشد. روی گل هم سعی کردم سعید کریمی را در موقعیت قرار بدهم که خوشبختانه او هم موفق شد دروازه اسپانیا را باز کند.

غیبت یونس دلفی چقدر در شکست ایران نقش داشت؟

خیلی نقش داشت. اگر یونس بود شاید اتفاق‌های بهتری رقم می‌خورد. ما یک سال و نیم با یک ترکیب کار کرده بودیم. وقتی یکی از بازیکنان از ترکیب بیرون می‌رود کار سخت می‌شود. همین اتفاق هم رخ داد. البته باز هم معتقدم ما اسپانیا را می‌توانستیم ببریم اما نیمه اول بازی از دست ما خارج شد و دیگر نتوانستیم نتیجه را جبران کنیم.

تو در جام جهانی ۳ گل به ثمر رساندی. به فکر آقای گلی و تصاحب کفش طلا بودی؟

دو، سه ماه قبل از مسابقات فکر می‌کردم که حتی می‌توانم آقای گل بشوم. در طول مسابقات هم ۳ گل به ثمر رساندم اما با حذف تیم نوجوانان این اتفاق هم دیگر رخ نداد.

شاید برای خیلی‌ها جالب باشد که بدانند اهل کجایی و فوتبال را از چه تیمی شروع کردی؟

 

من اهل آمل هستم. در ۱۴ سالگی به عضویت پدیده ساری در آمدم و در لیگ نوجوانان کشور، دو فصل برای این تیم بازی کردم. یک بار عنوان سوم را به دست آوردیم و یک بار هم چهارم شدیم. چند ماه قبل هم با باشگاه سایپا قرارداد امضا کردم اما پشیمان شدم و به همین دلیل فعلا بازیکن آزاد هستم.

در جام جهانی، استعدادیاب‌های متعددی از کشورهای مختلف حضور داشتند و بازیکنان مستعد را گلچین می‌کردند. پیشنهادی جدید به دستت نرسید؟

در جام جهانی که نه اما خیلی امید دارم که ظرف ماه‌های آینده بتوانم به اروپا بروم و در باشگاهی جدید بازی کنم.

الگویت کدام بازیکن است؟

مائورو ایکاردی از اینتر. اتفاقا در هند که‌ بودیم او در شهرآورد میلان ۳ گل وارد دروازه حریف کرد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۴ آبان, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو