زمان انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ -

با دروازه‌بان سابق پرسپولیس؛ از جام جهانی تا دوپینگ

مهدی واعظی داستان قهرمانی با پرسپولیس و اتفاقات عجیب بعد از آن و همچنین داستان دوپینگ و محرومتیش را به شکلی جالب شرح داده است.

سرای نور؛سید مهدی واعظی درواز‌ه‌بان سابق تیم های پرسپولیس و پیکان، ۴ سال پیش از فوتبال خداحافظی کرد. او که تا آستانه حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز پیش رفت و با پرسپولیس قهرمان لیگ برتر هم شد، پس از مدت ها درخصوص موضوعات مختلف پاسخگوی سوالات ما بوده است.

 

* مهدی واعظی، دروازبان سابق پرسپولیس و تیم ملی الان کجاست؟

 

من سال ۹۲ از فوتبال خداحافظی کردم و قصد نداشتم در عرصه مربیگری فعالیت کنم؛ اما دوستان اصرار دارند که در فوتبال ورود کنم. من ۲۵ سال در این ورزش بودم و به نوعی حضور در آن کمی خسته کننده شده بود.

 

* این فصل پرسپولیس رو چطور ارزیابی می‌کنید؟

 

پرسپولیس پس از تحمل دورانی سخت به قهرمانی رسید و برای تکرار این قهرمانی کار بسیار سخت تری دارد. در واقع تیم های بزرگ این چنین هستند و برای تکرار موفقیت باید برنامه ریزی صحیح تری داشته باشند. معمولا، تیمِ قهرمان افت نسبی دارد و پرسپولیس هم از این موضوع مستثنی نیست. به نظرم پرسپولیس چند بازی حساس پیش رو دارد و در صورت پیروزی به مسیر قهرمانی نزدیک خواهد شد.

*سرخ ها دربی را هم بردند. آن بازی را چطور ارزیابی کردید؟

 

دربی کیفیت فنی آنچنانی نداشت و تحت تاثیر شرایط شهرآورد بود. البته بازی پرسپولیس و استقلال همیشه اینطور بوده و کمتر مسابقه شگفت انگیزی را دیدیم. اما نتیجه برای من و هواداران خوشایند بود و پرسپولیسی ها نیز تنها از نتیجه خوشحال بودند.

 

 

*شما هم مثل اکثر پرسپولیسی های سابق، از این تیم طلب دارید و برای دریافت طلبتان پیگیری کردید؟

 

من زمانی که از این تیم جدا شدم با خودم عهد بستم که تمام مسائل قراردادی برایم تمام شده باشد و شکایتی نکنم. به هر حال پرسپولیس خانه من است و به من شخصیت داده و من هرچند طلب زیادی از این تیم دارم؛ اما هرگز به دنبال آن نیستم. البته قرارداد میلیاردی نداشتم؛ اما به هر حال دوست دارم اگر کسی قصد بخشش قرارداد را دارد، اصلا نباید شکایت کند که پس از مطرح شدن، آن را ببخشیم.

* شما چند سال دروازه‌بان پرسپولیس بودید و هم به تیم ملی رسیدید، نظرتان درخصوص علیرضا بیرانوند چیست؟

 

من سه سال در پرسپولیس حضور داشتم و حسن رودباریان را به عنوان درواز‌ه‌بان اول تیم ملی در کنار خود میدیدم، یعنی میخواهم بگویم چنین رقابتی برای تصاحب دروازه تیم وجود داشت و هیچ حاشیه امنیتی وجود نداشت. بیرانوند، حاشیه امنیت زیادی دارد و در مجموع باتوجه به افت کلی پرسپولیس نسبت به فصل قبل، دروازه‌بان این تیم هم افت زیادی داشته است. اما مسائل حاشیه ای؛ ببینید پرسپولیس جای مسائل حاشیه ای نیست. آقای بیرانوند باید الگوبرداری بهتری داشته باشد تا از این لحاظ متضرر نشود.

 

* بهترین بازی شما از حضور در پرسپولیس چه بود؟!

 

البته بازی پایانی لیگ هفتم با سپاهان بسیار خاطره انگیز بود؛ اما چند هفته مانده به پایان لیگ، با مس در کرمان دیدار داشتیم و تیمِ کرمانی هم با امیر قلعه نویی و بازیکنان نامدارش به مصاف ما آمده بود. آنروز ما یک تساوی بدون گل کسب کردیم و سرمربی حریف هم به تمجید از عملکرد من پرداخت. فکر میکنم آن مسابقه تاثیر زیادی در قهرمانی پرسپولیس داشت.

* از بازی با سپاهان بگویید؛ دراماتیک ترین و شاید دوست داشتنی ترین قهرمانی برای هواداران پرسپولیس…

 

بازی عجیبی بود. ما گل را که زدیم یک هوادار سمتِ من آمد و اصلا چند دقیقه در حال خودمان نبودیم. بعد از سوت پایان وضعیت بدتر هم شد؛ من دیدم رودباریان به سمت من می‌دود؛ اما ناگهان حرکتش متوقف شد و فرار کرد، نگو هواداران به زمین ریخته و در حال دویدن به سمت ما هستند… من چند دقیقه زیر دست و پای مردم بودم و فکر کنم اگر ماموران انتظامی نبودند، اتفاقات تلخ تری هم رخ میداد. اما به هر حال بازی را بردیم و یک جام به هواداران پرسپولیس هدیه دادیم و باعث خوشحالی مردم شدیم.

*در آخر درخصوص موضوع محرومیتتان به دلیل دوپینگ صحبت کنید.

 

آن زمان ها واحد مبارزه با دوپینگ دو سال بود که افتتاح شده بود و آن آگاهی که باید باشد، وجود نداشت‌. ما نمی‌دانستیم چه زمانی باید مکمل ها را استفاده کنیم و مربیان و پزشکان هم اطلاعات دقیقی در اختیار ما قرار نمی‌دادند. اما به هر حال من بعد از محرومیت به میادین برگشتم و به پرسپولیس هم رسیدم‌. البته این را در نظر بگیرید که مشخص شد، دوپینگِ من عمدی نبود و به همین دلیل محرومیت مختصری برایم در نظر گرفته شد.

 

* شما در تیم ملی شاگرد برانکو بوده اید و او حالا چهارمین فصل حضور در پرسپولیس را میگذراند، به نظرتان تمدید با این سرمربی به نفع سرخپوشان است؟

 

من سال ها با برانکو کار کرده ام، چه زمانی که دستیار بلاژویچ بود و چه وقتی سرمربی تیم ملی. او مربی مدرنی است و از فوتبالِ ما هم آگاهی دارد و به قول معروف کوچه پس کوچه های تهران را میشناسد. برانکو تا اینجای کار با پرسپولیس موفق بوده و یک جام به هواداران هدیه داده است. اساسا یک اصل در فوتبال وجود دارد که می‌گوید تا زمانی که موفقیت وجود دارد، باید آن کادر حفظ شود و حالا برانکو هم با پرسپولیس موفق است و تمدید قراردادش به نفع فوتبال است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ آبان, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو