زمان انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ -

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نور:

مهم‌ترین دلیل جلوگیری از شکار پرندگان حفظ سلامت عموم جامعه است +تصاویر

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نور گفت: با نصب مجدد دام در زمین‌هایی که دام‌ها از آن جمع آوری شده است، مالکین زمین به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و مهم‌ترین دلیل جلوگیری از شکار پرندگان حفظ سلامت عموم جامعه است.

به گزارش خبرنگار سرای نور،امیدرضا تونی در گفت‌وگو با سرای نور با بیان گزارش عملکرد هفت ماه امسال اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور، اظهار کرد: با توجه به وسعت شهرستان نور با این تعداد محیط بانان و نیروی کارشناسی، انجام تمام شرح وظایفی سازمانی بسیار مشکل و طاقت‌فرسا است.

 

 

وی افزود: کنترل شکار و صید غیرمجاز یکی از کارهایی است که بر عهده حفاظت محیط زیست است و گستره بسیار وسیع مانند توجه به آلودگی رودخانه‌ها، دریاها، پاسخ به استعلام‌ها برای احداث، بهره‌برداری واحدهای تولیدی و صنعتی و نظارت بر عملکرد در حوزه کنترل آلودگی را شامل می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور با اشاره به صیدهای غیرمجاز در شهرستان، یادآورشد: در هفت ماه امسال یک هزار و ۱۷۹ قطعه صید غیرمجاز آبزیان داشتیم که با آن برخورد کردیم، سه مورد زنده‌گیری پستانداران و رهاسازی که یک قلاده خرس قهوه‌ای در بلده و دو شوکا در منطقه چمستان بود و ۱۲۵ قطعه پرنده نیز رهاسازی شد.

 

 

این مسئول یکی از چالش‌های اساسی در شهرستان نور را شکار غیرمجاز توسط تعداد زیادی اسلحه نام برد که به صورت مجاز یا غیرمجاز در دست مردم قرار دارد که در این خصوص ۹ قبضه سلاح غیر مجاز و ۱۲ قبضه سلاح مجاز که با آن شکار غیرمجاز انجام شد، کشف و ضبط و در برخورد با شکارچیان ۲۱۹ مورد ادوات شکار و صید مانند چاقو، چراغ، اسپیکر، فشنگ، تورهای ماهیگیری و … کشف شد و با پرونده‌ها تحویل مراجع قضایی شد.

 

 

تونی با اشاره به آتش‌سوزی جنگل مرتع در این شهرستان، افزود: در هفت ماه امسال ۵۲ هکتار جنگل و مرتع در شهرستان نور آتش گرفت که همکاران محیط زیست در کنار منابع طبیعی برای کنترل آتش تلاش کردند.

وی گفت: در حوزه شکار و صید ۲۹ متخلف شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند و در خصوص مهاجرت پرندگان تعداد زیادی پرنده به کشور مهاجرت می‌کنند که ۵۱۷ گونه پرنده در کشور و ۳۱۷ گونه در مازندران شناسایی شده است، همچنین ۱۰۰ گونه پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی به زیستگاه‌های آبی مازندران مهاجرت می‌کنند و چهار گونه مهاجر عبوری هستند.

 

 

 

رئیس محیط زیست شهرستان نور اضافه کرد: دام‌های هوایی که برای شکار پرندگان ایجاد می‌شود غیرقانونی است و هر ساله با آن برخورد می‌شود اما امسال به طور قاطع‌تر با آن برخورد خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: اداره محیط زیست بعد از اطلاع‌رسانی در گروه‌های مجازی و نصب بنرها از ماه گذشته برای جمع‌آوری دام‌ها در سطح شهرستان اقدام کرده است.

تونی تعداد دام‌های جمع‌آوری شده در این مدت را ۵۰ رشته در شهرستان اعلام کرد که بیشتر این دام‌ها در رستمرود، ایزدشهر و کمربندی نور-رویان در زمین‌های کشاورزی و با آبندان‌ها برپا شده بود.

 

 

 

وی با اشاره به جمع‌آوری دام‌ها در زمین کشاورزی، تأکید کرد: با نصب مجدد دام در زمین‌هایی که دام‌ها از آن جمع‌آوری شده است، مالکین زمین به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نور بیان کرد: در سال‌های گذشته سازمان به تعداد محدودی برای پرندگانی که جمعیت آن‌ها در معرض خطر نبودند مجوز شکار محدود صادر می‌کرد که با توجه به اینکه آنفولانزای فوق حاد پرندگان در برخی استان‌ها شیوع پیدا کرده در سال جاری سازمان محیط زیست شکار پرندگان را ممنوع اعلام کرد.

 

 

این مسئول گفت: مهم‌ترین دلیل جلوگیری از شکار پرندگان حفظ سلامت عموم جامعه و کنترل بیماری آنفلولانزای فوق حاد پرندگان است، همچنین با توجه به اینکه پرندگان زنجیرهای اصلی از اکوسیستم و چرخه حیات هستند قطعا شکار بی‌رویه آن‌ها مشکلاتی را در اکوسیستم ایجاد می‌کند، یکی از بدیهی‌ترین خدمات اکولوژیک پرندگان کنترل بیولوژیک آفات است که با شکار این پرندگان باید هزینه‌های هنگفتی برای نابودی آفات و خرید سموم کشاورزی پرداخت کنیم که طبعاً با این سموم آب، خاک و غذایی که سر سفره خانواده می‌بریم را نیز آلوده می‌کنیم، همچنین فضولات پرندگان می‌تواند بهترین کود طبیعی برای آماده سازی زمین‌ها برای کشت سال بعد باشد.

تونی گفت: همیشه این انتقاد برای کشور ما وجود داشت که پرندگان زیادی از دیگر کشورها به ایران مهاجرت می‌کنند که تعداد زیادی شکار می‌شوند و تعداد کمی برمی‌گردند.

وی با اشاره به مشکلات محیط بانان و امنیت شغلی آن‌ها، اظهار کرد: با توجه به اینکه محیط زیست، سازمان نظامی نیست اما شهادت ۱۲۰ محیط ‌‌‌بان هنگام انجام وظیفه و مأموریت در کشور نشان از تعهد و غیرت این حافظان انفال و نعمت الهی دارد و از طرف دیگر وجود این تعداد محیط بان شهید جای بسی تأمل دارد.

 

 

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور فرهنگ‌سازی و آموزش برای عموم مردم را از ارکان اصلی حفاظت محیط زیست و بسیار ضروری دانست و افزود: ما آموزش را از سطح مدارس با هدف همیار محیط زیست در خانواده‌ها آغاز کردیم تا در خانه با فرهنگ حفاظت محیط زیست و ارزش تک تک اجزای طبیعت که پرندگان نیز جزو آن هستند، آشنا شوند. برای این کار طرح یک ساعت با محیط‌بان در سطح مدارس شهرستان در حال اجرا است و برای نخستین بار در سال جاری در شهرستان نور شاهد پخش فیلم‌های جشنواره بودیم و در جشنواره فیلم سبز، فیلم‌هایی در خصوص شکار پرندگان، محل دفع زباله و … به نمایش درآمد که مورد توجه شهرندان قرار گرفت و باید این اقدامات به طور جدی در سطح کشور و شهرستان پیگیری شود تا مردم به این نتیجه برسند که شکار چند پرنده در معیشت آن‌ها تأثیرگذار نیست اما این شکار می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را به بار آورد.

 

 

این مسئول با اشاره به بوم‌گردی در شهرستان نور گفت: باید سایت پرنده‌بینی در شهرستان ایجاد کنیم و این سایت در شهرستان نور با توجه به توریست‌پذیری می‌تواند یکی از محورهای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی در شهرستان باشد زیرا پرندگان موجودات هوشمندی هستند و اگر محیطی را امن حس کنند در سال‌های آینده پرندگان بیشتری را با خود با محیط امن همراه می‌کنند.

تونی بیان کرد: پرندگان پتانسیل انتقال بیماری را دارند و ممکن است از هر چند پرنده یکی از آن‌ها ناقل بیماری باشد، قطعاً هیچکس علاقه ندارد سلامت خانواده خود را به خطر بیاندازد.

وی تصریح کرد: اگر آموزش و فرهنگ‌سازی با برنامه‌ریزی مناسب و جدی انجام شود شاید نیاز به این نباشد سینه محیط‌بانی هدف اسلحه شکارچی قرار گرفته شود تا از شکار پرندگان و موجودات در طبیعت حفاظت شود.

 

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور خاطرنشان کرد: قطعاً شکارچیان هدفشان قتل یک انسان و بی‌سرپرست کردن خانواده‌ها نیست بلکه این کار از سر ناآگاهی، لجبازی و مسائل دیگر انجام می‌شود و فرهنگ‌سازی و آموزش می‌تواند مانع خوبی در این زمینه باشد.

این مسئول اظهار کرد: امیدواریم که با مشارکت مردم فهیم و طبیعت دوست شهرستان نور و همکاری با محیط زیست، امسال شکار پرنده در شهرستان را به صفر برسانیم و با کمک مردم آذوقه پرندگان در سرمای زمستان را فراهم کنیم.

تونی در پایان گفت: ما توقع مالی از مردم نداریم اما اگر کسانی مشتاق باشند که با دستان خودشان به پرندگان غذا بدهند و لذت ببرند، آن‌ها را در این زمینه هدایت می‌کنیم.

 

 

 

 

زمان انتشار: ۲۰ آبان, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو