زمان انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ -

آیین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی، نویسندگان و کتابخوانان برتر شهرستان نور برگزار شد

به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور و شهرکتاب رویان؛ آیین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی و نویسندگان برتر شهرستان نور با حضور مسئولان و فرهیختگان در مجتمع پیامبراعظم(ص) رویان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرای نور؛ داوود فلاح در ابتدای این دورهمی صمیمی ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول و نیز خیرمقدم به حاضرین فرهیخته ؛ اظهار کرد: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰، پایین آمدن سرانه مطالعه کتاب بوده است و متاسفانه پس از ۶ سال از فرمایشات و دغدغه رهبر انقلاب، هنوز حرکت جدی در این رابطه در بخش دولتی و خصوصی صورت نگرفته است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور تصریح کرد:تیراژ کتابها در دهه ۵۰ و ۶۰ به ۳۰۰۰ کتاب می رسید ولی اکنون با توجه به دوبرابر شدن جمعیت تیراژ کتابها به ۵۰۰ رسیده است .
این مسئول اضافه کرد: با توجه به شبکه های مجازی، اینترنت و افزایش قیمت کتابها شاهد کاهش تیراژ کتابها و نیز کاهش مطالعه کتاب توسط دانش آموزان و دانشجویان هستیم.

 

فلاح خاطرنشان کرد:اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور در این رابطه رسالت بزرگی بر دوش دارد به همین سبب از شهر کتاب رویان بعنوان بخش خصوصی کمک خواستیم که این مجموعه ی فرهیخته با عشق وعلاقه و بدون در نظرگرفتن منافع مادی با راه اندازی یک حرکت فرهنگی، زمام برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی را برعهده گرفتند زیرا بر فرهنگ والای کتاب تاکید دارند و پس از برگزاری نمایشگاه و فروشگاه کتاب در کتابخانه عمومی نور، اکنون نیز آیین تجلیل از کتابخوانان و نویسندگان برتر شهرستان نور را برگزار نموده اند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور در ادامه گفت : در راستای تجلیل از از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی ، بنا داریم دانش آموزان خردسال فعال در کتابخوانی را مورد تشویق و تفقد قرار دهیم زیرا درک مفاهیم والای ایرانی، اسلامی، اخلاقی و انسانی در کتابها مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

 

معاون فرماندار نور : آثار ماندگار شبکه های مجازی نسبت به کتاب های کاغذی کمتر است

در ادامه سعید یزدانی گفت : قلم تنها دستاورد بشری ست که مقدس شمرده شده و کتاب نیز محصول قلم محسوب می شود .
وی شاخص توسعه یافتگی را نشر و انتشار کتاب عنوان کرد و افزود: اینکه چندعنوان کتاب در یک جامعه به چاپ رسیده و میزان تیراژ و فروش آن چقدر بوده است نشانه توسعه یافتگی فرهنگی ست.
معاون فرماندار نور در ادامه تصریح کرد: در دهه اخیر از زمان ورود شبکه های اجتماعی و مجازی ، میزان نشر و فروش کتاب کاهش پیدا کرده و این در حالیست که آثار ماندگار شبکه های مجازی نسبت به کتاب های کاغذی کمتر است.

 

این مسئول اضافه کرد: اساس و بنیاد و توسعه جامعه ، کتاب و کتابخوانی ست و جامعه کتابخوان مستبد و ظالم نیست اما متاسفانه وضعیت مطالعه، تولید و نشر ما در شرایط خوبی نیست.
یزدانی گفت: فرهنگ اسلامی و ایرانی ما مدیون و بدهکار کتابخوانی ست و پایداری فرهنگ به کتاب و کتابخوانی متصل است و فرهنگ نیز امری تزریقی و آنی نیست بلکه در طول تاریخ شکل می گیرد و نهادینه می شود؛ حال چه کسانی متولیان ساختن، پرداختن، سازماندهی و نظارت بر فرهنگ هستند؟
وی اموزش و پرورش و نیز مهدکودک ها را یکی از متولیان فرهنگ برشمرد و یکی از از کارکردهای آموزش و پرورش را نهادینه کردن فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.
معاون فرماندار نور در پایان گفت: کتاب یک فرهنگ ملموس محسوب می شود که تحت تاثیر شبکه های اجتماعی و مجازی قرار گرفته و از همین رو آثار کتاب و کتابخوانی نیز به شدت مورد هجمه فرهنگی واقع شده اند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۹ آبان, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو