زمان انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ -

کی روش: برنامه من تیوب غریق نجات است!

سرمربی تیم ملی فوتبال بعد از جلسه طولانی مدت خود با رئیس فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران حاضر شد.

سرای نور؛کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران از ساعت ۱۵ در محل فدراسیون فوتبال حاضر شد تا در جلسه ای با مهدی تاج شرکت کند. او پس از جلسه طولانی مدت و ۱۸۰ دقیقه ای خود با رئیس فدراسیون فوتبال، برای حضور در جمع خبرنگاران در سالن نشست خبری فدراسیون فوتبال حاضر شد تا پیرامون موضوعات مختلفی با خبرنگاران صحبت کند. مشروح صحبت های کی روش در ادامه می آید:

 

به همه خوش آمد می گویم

به همه عزیزان خوش آمد می گویم. یک سخن خاص و ویژه با آقای جوادی هم باید داشته باشیم زیرا خوشحال و خرسند هستم که ایشان مسئول روابط عمومی فدراسیون فوتبال هستند. صحبت های طولانی در گذشته با ایشان داشتم و امروز هم که او در فدراسیون فوتبال حضور دارد راجع به آینده صحبت کردیم. اطمینان داریم که حضور او باعث موفقیت های زیادی خواهد بود و آرزوهای زیادی برای او داریم.

 

امروز نیمه دوم جلسه با رئیس فدراسیون بود

جلسه امروز فقط ادامه جلسه ابتدایی با رئیس فدراسیون در مسکو بود. امروز نیمه دوم جلسه ای بود که نیمه اول آن در مسکو برگزار شد. این فرصت را داشتیم تا یک سری مسائلی که قبلا مطرح شده بود را شفاف درباره آن صحبت کنیم. اتفاقاتی که قبلا افتاده مربوط به گذشته هست و الان باید روی برنامه های آینده تمرکز داشته باشیم.

 

 

در دوران قبل از جام جهانی باید با هم باشیم

راجع به برنامه های آماده سازی تیم ملی باید بگویم که با جزییات کامل و توجه بالا آن ها را با یکدیگر مرور کردیم زیرا اهمیت فوق العاده بالایی دارد. مطمئنم همه موافق هستید که در گروه سخت و دشواری حضور داریم. وقتی صحبت از دشواری کار در جام جهانی می شود، اگر همه ما دست به دست یکدیگر بدهیم، کار دشواری خواهیم داشت و در نتیجه همه باید  در دوران قبل از جام جهانی کنار یکدیگر باشیم.

 

 

کار دشواری پیش رو داریم

پروژه بزرگ و کار بسیار سختی را پیش رو داریم. هیچ چیز غیر ممکن نیست و همه یک هدف داریم. هدف و رویای ما صعود به مرحله بعدی جام جهانی است. ولی آقایان بدانید کاری که پیش رو داریم، بسیار دشوار است. هدف اول این است که بازیکنان برای رقابت جام جهانی آماده باشند. سطح مسابقاتی که در آن حضور داریم بسیار بالاست.

 

در ماه می ۲۰۱۸ مشکل بزرگی داریم

در ماه مارس همانگونه که با تاج صحبت کردیم، دو دیدار دوستانه و تدارکاتی خواهیم داشت که استایل تیم های آمریکای لاتین و یا اروپایی را خواهند داشت. در ماه می ۲۰۱۸ که قبل از جام جهانی است، مشکل بزرگی داریم. همانگونه که می دانید AFC مرحله حذفی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را به تعویق نینداخته و این مشکل پا بر جاست.

 

سه بازی نهایی پیش از جام جهانی خواهیم داشت

به خاطر اینکه آن تاریخ ها از روزهای فیفا خارج است، امکان این را داریم تا تنها از کشورهای همسایه تیمی را در مرحله اول اردو دعوت کنیم. تیم هایی مانند ازبکستان، سوریه و یا لبنان حریفان احتمالی ما در تهران هستند. سپس سه بازی نهایی دوستانه قبل از جام جهانی خواهیم داشت. باید سعی کنیم با تیم هایی دیدار کنیم که سبک و سیاق تیم های آفریقایی داشته باشند زیرا با مراکش همگروه هستیم. تیم هایی مانند مصر، تونس و الجزایر تیم های مد نظر ما هستند و در آخر به خاطر اینکه در اردیبهشت سال آینده به دلیل اینکه برنامه های لیگ قهرمانان با ما تداخل دارد، باید برای بازیکنان داخلی یک برنامه خاص تدوین کنیم تا از الان تا جام جهانی بازیکنان به آمادگی های لازم فیزیکی و روحی و روانی دست پیدا کنند زیرا بازیکنان لیگ داخلی سطح مناسب برای حضور در جام جهانی را ندارند.

 

یک روز تا یک روز و نیم بازیکنان را از باشگاه ها می خواهیم

تنها یک راه حل خواهیم داشت و آن این است که از باشگاه ها و مربیان آنها تفاضای کمک کنیم. کمک و همکاری که از باشگاه ها می خواهیم این است که بعد از هر بازی لیگ، یک روز یا یک روز و نیم بازیکنان تیم ملی را در اختیار تیم ملی قرار دهند تا با آنها کار کنیم. تکرار می کنم، یک روز یا یک روز و نیم بازیکنان در اختیار تیم ملی باشند.

 

می توانیم شانس مان را در جام جهانی تقویت کنیم

مثالی میزنم برای شما. وقتی یک تیم پنجشنبه بازی دارد، بازیکنان روز جمعه تا نیمی از روز شنبه در اختیار تیم ملی خواهند بود و سپس عصر شنبه در اختیار باشگاه قرار می گیرند. این برنامه ها از ژانویه ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد و این برنامه پیگیری می شود. اگر این کار را انجام دهیم، شانس ما در جام جهانی برای ثبت یک اتفاق خوب تقویت می شود. گروه سختی داریم و اگر این کار را انجام دهیم، شانسی خواهیم داشت.

جوادی در این بخش توضیح داد: تاکید آقای کی روش این است که فشاری روی بازیکنان ایجاد نمی شود و تنها از نظر ذهنی بازیکنان آماده می شوند.

 

 

امیدوارم مربیان لیگ به من و تجربه ۳۶ ساله اعتماد کنند

خودمان نیز با مربیان باشگاه ها صحبت خواهیم کرد تا آنها مطمئن بشوند که می توانند به من اطمینان کنند. تاکید می کنم که ما به هیچ وجه با سطح آمادگی بازیکنان برای مسابقات لیگ تداخل نخواهیم داشت. امیدوار خواهم بود که مربیان لیگ به من و تجربه ۳۶ ساله ام اعتماد کنند. امیدوارم این اعتماد به من انجام شود و بدانند که من می دانم که چه کاری انجام می دهم و آنها با این همکاری دو طرفه و سراسر اعتماد، همکاری خوبی انجام دهند.

 

جام جهانی مهمترین چالش حرفه ای من خواهد بود

نهایتا می خواهم این را بگویم. برابر اسپانیا، پرتغال و مراکش بازی خواهیم داشت که دو تیم اول شانس قهرمانی هستند و مراکش نیز بهترین تیم آفریقا است. مطمئنا سراسر fun و یک تجربه بسیار خوب خواهد بود. چالش بسیار بزرگی خواهد بود و این موضوع بزرگترین چالش حرفه ای من در دوران مربی گری است. ولی باید تاکید کنم که بزرگترین چالش تاریخ فوتبال ایران نیز همین موضوع است.

 

به شما قول می دهم که بازی های جذابی خواهیم داشت

اگر گروه های قبلی را با این گروه مقایسه کنیم، گروه های قبلی یک تکه کیک بود. اما باز هم به شما قول می دهم که بسیار جذاب خواهد بود. اگر بتوانیم این برنامه را با حمایت همه انجام دهیم، شانس خواهیم داشت. هر چند اندک اما شانس خواهیم داشت.

 

سوال؛ برای شبیه سازی دیدار با پرتغال و اسپانیا چه تیمی را مد نظر دارید؟

تیم هایی که یک فوتبال لاتین بازی کنند. رومانی، صربستان، ترکیه، کرواسی و حتی ایتالیا. این موضوع بستگی به فرصت ها و به این موضوع دارد که با کدام فدراسیون به توافق برسیم. بوسنی نیز تیم دیگری است که می توان با آن بازی کرد. اینگونه تیم ها اختصاص پیدا می کنند برای آماده سازی دیدار با پرتغال و اسپانیا. ولی آقایان بازی برای ما از دیدار با مراکش آغاز می شود. این بازی فینال جام جهانی برای ایران است.

 

سوال؛ تقابل با تیم هایی مانند اسپانیا و پرتغال که سبک یکسان دارند شانس ایران را بالا می برد؟

شرایطی است که پیش آمده و سبک تیم ها متفاوت است. شاید سبک اسپانیا و پرتغال لاتین است و هر دو تیم برترین های دنیا هستند. برابر قهرمان اروپا و قهرمان سابق جهان به میدان می رویم. فراموش نکنید برابر دو تیمی بازی می کنیم که در روسیه مدعی قهرمانی هستند. ما از این قضیه خوشحال هستیم. تصور کنید دیدار با اسپانیا و پرتغال تا چه اندازه منابع مالی می خواهد. خبر خوبی است که می توانیم برابر آنها رایگان بازی کنیم(خنده). با چند بازیکن صحبت کردم و همه آنها سراسر هیجان هستند.

 

این گونه مسابقات بازی موش و گربه است

خود من وقتی جوان بودم، همین حس را داشتم. وقتی اولین بار قرار بود برابر تیم بزرگ بازی کنم، خودم را می کشتم تا به این بازی برسم. فوتبال هست و دو تیم بسیار قدرتمند داریم. زیبایی فوتبال به همین موضوع است. درست است در لیگ پرسپولیس قوی ترین تیم است اما همیشه قهرمان نمی شود. رئال مادرید نیز همین گونه است و پاریس سن ژرمن نیز آخرین بازی خود را باخت. اینگونه مسابقات بازی های موش و گربه است. یک تیم گربه است و یک تیم نقش موش را بازی می کند. اشکالی ندارد پرتغال نقش گربه را دارد اما ما هم آن یکی خواهیم بود و بازی خود را انجام خواهیم داد و همیشه گربه برنده نمی شود.

 

سوال؛ درست است برانکو جانشین شما خواهد شد؟

در این لحظه علی جوادی پاسخگو شد و در این باره گفت: این خبر کاملا دروغ است. ما امروز در مورد جام ملتهای آسیا هم حرف زدیم اما در این باره شیطنت شده است. فدراسیون نیز به زودی آن را تکذیب خواهد کرد.

 

 

برنامه من تیوب غریق نجات است

به نظرم بهترین برگ های خود را باید برای جام جهانی نگه داریم تا آس های خود را آنجا نشان دهیم. اگر بهترین مربی را هم داشته باشیم، مانند این است که بهترین سر آشپز در یک آشپزخانه باشد اما برای پخت املت، تخم مرغ نداشته باشید پس املتی در کار نیست. در ماه می سال آینده میلادی، کادر فوق العاده ای در اختیار داریم اما بازیکنان در اختیار تیم ملی نیستند و بازیکنان در لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهند داشت. در عین حال این موضوع شاید جذابیت داشته باشد و چون پشه زیاد است ما باید برویم پشه بگیریم. اهمیت برنامه آماده سازی در دی، بهمن و اسفند است و همه باید آن را درک کنند. این برنامه ای که به آن اشاره کردم، مانند یک تیوب غریق نجات است که تیم ملی را نجات می دهد. یک بار دیگر به آقای جوادی خوش آمد می گویم. یک بار دیگر خاضعانه و با محبت فراوان از باشگاه ها درخواست می کنم که برنامه آماده سازی ما را درک کنند. اگر بتوانیم این برنامه را پیش ببریم، شانس ما پیشرفت خواهد داشت.

 

سوال؟ اینکه اسپانیا و دیگر تیم ها ایران را دست کم نمی گیرند، تاثیری در روند تیم ملی دارد؟

مطمئنا آنها آنالیز ما را شروع کردند. البته ما هم بررسی و مطالعه تیم های حریف را آغاز کردیم. البته درباره اسپانیا و پرتغال اکثر مسائل را می دانیم اما مطالعات گسترده درباره مراکش و جزییات آن را آغاز کردیم. فوتبال همین است و اگر روز، روز شما باشد این فرصت را درون زمین خواهید داشت. نمی شود فقط ۶۰ دقیقه فوتبال بازی کرد. اگر واقع بینانه صحبت کنم، بازیکنان لیگ داخلی ما آمادگی ۶۰ تا ۶۵ دقیقه بازی را دارند. اگر داوران قبول می کردند که ایران ۶۵ دقیقه فوتبال بازی کند ما مشکلی نداشتیم اما قبول نمی کنند. مهدی طارمی، امید ابراهیمی، عبدالله زاده، ترابی، پورعلی گنجی، سید جلال، پژمان منتظری، وریا غفوری، اینها نیاز به کار بیشتر دارند. اگر برابر آلبا بخواهیم بازی کنیم باید بدانیم ایشان ۶۰ مرتبه رفت و آمد می کند و اگر وریا غفوری ۴۵ مرتبه کار انجام دهد، در ۱۵ مرتبه بعدی من باید درون زمین بروم؟ یا علی جوادی را به زمین بفرستیم. می توانیم کار را با جوادی تقسیم کنیم و هر کدام در نیمی از زمین باشیم. می دانم که جوادی فوتبالیست خوبی است. بازیکنان بسیار خوبی داریم اما هدف ما ۸۰ مرتبه دویدن است. من هم برای فوتبال آماده هستم. باز هم تکرار می کنم، مطلب کلیدی آماده سازی هست.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ آذر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو