زمان انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ -

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نور:

۱۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان نور یکپارچه‌سازی شد

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نور گفت: 25 روستا به مساحت یک‌هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی شهرستان نور، یکپارچه‌سازی شد.

به گزارش خبرنگار سرای نور،ایران حدود ۱۸ میلیون هکتار زمین زراعی دارد که اغلب به صورت قطعات پراکنده و در اندازه‌های مختلف مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

پراکندگی قطعات اراضی کشاورزی سنتی ایران در نظام ارباب و رعیتی و قبل از اصلاحات ارضی به علت عوامل طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به وجود آمد.

این پراکندگی، استفاده از دستاوردهای علمی و فنی و تکنولوژی، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات، ارتباطات و نهاده‌های کشاورزی را مشکل و گاهی غیر ممکن می‌سازد و امروزه پراکندگی قطعات زمین، مانع اساسی راه پیشرفت و توسعه کشاورزی و جامعه روستایی است.

پراکندگی اراضی کشاورزی باعث می‌شود تا روند گذار کشاورزی از سنتی به پیشرفته (صنعتی) با کندی انجام شود.

یکی از مهم‌ترین مشکلات پراکندگی اراضی، عدم امکان استفاده صحیح و کارآمد از ماشین آلات و روش‌های جدید کشاورزی است.

رحمت‌الله بابایی در مصاحبه اختصاصی با سرای نور، با اشاره به طرح یکپارچه‌سازی کشتزارها و اراضی کشاورزی، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح مدیریت مصرف آب، افزایش محصول و دسترسی آسان به زمین کشاورزی است.

 

وی افزود: این طرح از سال ۷۵ آغاز شده و در شهرستان نور نخستین بار در فولادکلا، بنفشه‌ده و علی‌آباد انجام شد.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نور خاطرنشان کرد: این طرح در ۲۵ روستای شهرستان نور و در برخی روستاها در چند فاز اجرا شد.

 

 

این مسئول مساحت تقریبی این طرح را در شهرستان نور یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار نام برد و گفت: امسال در استان مازندران طرحی برای مناقصه نرفته است.

 

 

بابایی تصریح کرد: در سال ۹۵ در روستای مرزنده فاز اول این طرح اجرا شد و برای فاز دوم نیز اعلام آمادگی شد و در روستای شیرکلا کارهای اولیه این طرح ۱۰۰ درصد انجام شده که با تأمین اعتبار استانی اجرایی می‌شود و در روستای هردرود نیز برای اجرای این طرح اعلام آمادگی شد.

 

 

 

وی با اشاره به مزایای این طرح، بیان کرد: استفاده بهینه از آب و خاک برای مصرف و افزایش تولیدات کشاورزی از مزایای این طرح است و در این طرح در خروجی هر قطعه یک زهکش طراحی می‌شود و مدیریت آبیاری در هر قطعه مستقل است.

 

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نور گفت: بهره‌وری بهینه از منابع طبیعی و نیروی انسانی با امکان مدیریت صحیح در مزرعه و امکان مکانیزه کردن مزارع از دیگر مزایای این طرح است.

 

 

این مسئول با اشاره به افزایش تولیدات در این طرح خاطرنشان کرد: اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی برای کشاورزان رایگان است و با اجرای این طرح در مصرف آب ۲۰ درصد صرفه جویی و هزینه‌های تولید ۳۰ درصد کاهش می‌باید.

 

 

محسن موسوی، رئیس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی شهرستان نور نیز گفت: از مزایای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش سطح زیر کشت، افزایش مبادلات و ارتباطات، افزایش درآمد بهره برداران و بهبود سطح زندگی روستاییان، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش سرمایه گذاری برای انجام امور زیر بنایی، از بین رفتن مرزهای غیر ضروری، کاهش تعداد قطعات پراکندگی اراضی(آبی و دیم)، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها، مکانیزه شدن کشاورزی، استفاده از دستاوردهای و تجهیزات علمی و فنی پیشرفته، صرفه جویی در مصرف آب، گسترش روحیه تعاون و مشارکت در کشاورزان، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است.

 

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۴ آذر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو