زمان انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ -

نبرد گلادیاتور‌ها، چگونه پپ و ژوزه دشمن یکدیگر شدند؟

پپ گواردیولا و ژوزه مورینیو، مدت‌هاست که به دشمنی دیرینه برای یکدیگر تبدیل شده‌اند و آماده‌اند تا امشب و در چارچوب لیگ جزیره، مقابل یکدیگر صف آرایی کنند.

سرای نور؛چه چیزی باعث شد تا این دو، به دو دشمن تبدیل شوند؟می‌خواهیم تا با هم، به دلایل مختلف این اتفاق بپردازیم. با ما در ادامه این مقاله جذاب همراه شوید.

 

 

 

۱- گفتار اول: مترجم و پپ، دو دوست
بله، درست خواندید، این دو مربی بزرگ در ابتدا با همدیگر، دوستان صمیمی بودند. در سال ۱۹۹۶، ژوزه مورینیو به عنوان یک مترجم راهی بارسلونا شد تا به عنوان مترجم بابی رابسون، سرمربی وقت بارسلونا، انجام وظیفه کند و رابطه بین مربی و بازیکنان بارسلونا را بهتر کند. مورینیو، خیلی زود اعتراف کرد که گواردیولا یک رهبر واقعی است و با او دوستی نزدیکی پیدا کرده است، تا جایی که بابی رابسون گفت:( آن‌دو، بسیار با یکدیگر دوست بودند به طوری که ساعت‌ها را در کنار هم می‌گذراندند.) پپ نیز در این رابطه می‌گوید:( در آن‌زمان، رابطه کاری خوبی با یکدیگر داشتیم و کمک زیادی به هم برای موفقیت تیم کردیم.)

پس از رفتن رابسون از بارسلونا نیز، مورینیو در بارسا باقی ماند و تا سال ۲۰۰۰ نیز همراه آبی‌ و اناری‌ها بود. رابطه ژوزه و بارسا، هر روز بهتر از دیروز می‌شد، تا اینکه پس از قهرمانی در لالیگا، در فصل ۹۸/۹۹، گفت:( امروز و تا ابد، بارسا در قلب من خواهد ماند!) اما ماجرا همینجا تمام نشد.

 

۲-گفتار دوم:  پپ در رقابت با مورینیو برای مربیگری بارسا به پیروزی رسید
در ابتدا، مورینیو به عنوان گزینه اول مربیگری بارسلونا انتخاب شد. او توسط بجیرستاین، مدیر ورزشی وقت بارسلونا و مارک اینگلا، نایب رییس این باشگاه، مورد حمایت قرار داشت و به نظر می‌رسید که وی،سال ۲۰۰۸، مربی بارسا خواهد شد. اما همه چیز، برخلاف افکار آقای خاص، رقم خورد.
مدیران بارسا، به سراغ پپ گواردیولا، کاپیتان سابق تیم بارسا رفتند در حالی که تنها سابقه پپ، مربیگری بارسلونا B و رساندن این تیم، به لیگ سطح چهارم اسپانیا بود. در نتیجه این اتفاق، مورینیو به شدت از باشگاه بارسلونا، گله‌مند شد.

 

۳-گفتار سوم: مورینیو پپ را شکست می‌دهد!
در فصل دومی که اینتر میلان، تحت هدایت ژوزه بود، آن‌ها در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، به مصاف یاران گواردیولا در بارسلونا رفتند. گواردیولا که در فصل اول خود در بارسا، شش جام کسب کرده بود، امید زیادی به پیروزی بر ژوزه داشت اما اوضاع بر وفق مراد وی پیش نرفت. تیم گواردیولا، روی کاغذ، تیم از پیش برنده این دیدار بود، اما روز، روز گواردیولا و شاگردانش نبود تا ژوزه و تیمش با برتری ۳-۱ مقابل کاتالان‌ها، نیمه آبی شهر میلان را خوشحال کنند.
در بازی برگشت نیز یاران پپ تلاش بسیاری برای پیروزی کردند اما تنها به یک برد ۱-۰ رسیدند و از گردونه رقابت‌ها حذف شدند. در آن بازی، تیاگو موتا، هافبک سابق اینتر، مصدوم شد و نتوانست به بازی ادامه دهد، اما باز هم یاران پپ، موفق به پیروزی بر مورینیو نشدند.

۴- گفتار چهارم: پپ، مچ ژوزه را در چهار الکلاسیکوی پیاپی، می‌خواباند!
تنها یک سال پس از استخدام مورینیو به عنوان سرمربی در رئال مادرید، مورینیو باید در ۱۸ روز، چهاربار به مصاف پپ و یارانش می‌رفت. این چهار دیدار پیاپی، شامل یک فینال کوپا دل ری و یک بازی در لالیگا به همراه دو بازی در لیگ قهرمانان اروپا، به دلیل برخورد دو تیم با هم در مرحله حذفی این رقابت‌ها بود.
اولین بازی، فینال کوپا دل ری بود که با برتری ۱-۰ یاران ژوزه با ضربه سر تماشایی رونالدو در وقت اضافه دوم، به پایان رسید تا کهکشانی‌ها، فاتح کوپادل‌ری شوند.بعد از این شکست، پپ یک انتقاد تند اما درست به کمک داور این بازی کرد، چرا که کمک داور، گل صحیح پدرو را مردود اعلام کرد تا بارسا از قهرمانی، باز بماند.

مورینیو از این اعتراض گواردیولا، به عنوان سوژ‌ه‌ای برای تحت تمسخر قرار دادن پپ در رسانه‌ها استفاده کرد. ژوزه، عقیده داشت که هر وقت تیم گواردیولا می‌بازد، او تمام مشکلات را گردن کمک داور می‌اندازد. این سخنان ژوزه، باعث شد تا گواردیولا، از او گله‌مند شود.در اتاق مطبوعات مربوط به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، گواردیولا به دوربین‌ها نگاهی انداخت و به یکی از تصویر برداران گفت:( کدام از آن‌ها،  پیام مرا به ژوزه می‌رساند؟) تصویر بردار به او یک دوربین را نشان داد. پپ گفت:( ژوزه می‌خواستم بگویم که تو  در اتاق مطبوعات و هنگام مصاحبه با رسانه‌ها، به یک دروغگوی لعنتی تبدیل می‌شوی، به یک مربی لعنتی! من نمی‌خواهم که با تو رقابت کنم اما این بازی فوتبال است!)
وقتی گواردیولا به هتل بازیکنان بازگشت، بازیکنان بارسلونا، پپ را ایستاده تشویق کردند.

 

۵-گفتار پنجم: مورینیو، علاقه داوران به بارسا را بر سر زبان‌ها می‌اندازد
در بازی بعدی، بارسلونا یک بازی مهم را با نتیجه ۲-۰ با پیروزی پشت سر می‌گذارد و فاتح الکلاسیکو می‌شود. در جریان همان بازی، پپه از رئال مادرید نیز اخراج می‌شود و بعد از بازی، مورینیو در یک کنفرانس خبری جنجالی، کمیته داوران یوفا را به جانب داری از کاتالان‌ها، متهم می‌کند و جام‌های کسب شده توسط گواردیولا را بی‌ارزش، خطاب می‌کند.
ژوزه در آن‌مصاحبه جنجالی گفت:( اگر داور‌ها، علاقه‌ای به بارسا نداشتند، در هر بازی، اینگونه رفتار نمی‌کردند. آرزو دارم روزی گواردیولا، یک جام باارزش و عالی اما کاملا پاک را ببرد، نه اینکه با کمک داوران به جام برسد!)

 

۶-گفتار ششم:ژوزه به دستیار پپ، حمله می‌کند!
خوزه مورینیو، سرمربی رئال مادرید،دیدار برگشت سوپرکاپ اسپانیا در اگوست سال ۲۰۱۱،مقابل بارسا انجام داد و انگشتش را به چشم تیتو ویلانووا، کمک مربی بارسا، فرو کرد تا یکی از زشت‌ترین حرکات تاریخ فوتبال را انجام داده باشد.

در آن دیدار که در نهایت با پیروزی ۳-۲ بارسا به پایان رسید، بعد از درگیری بازیکنان دو تیم به دلیل خطای مارسلو روی فابرگاس، مورینیو در حرکتی عجیب، انگشتش را وارد چشم ویلانووا کرد و ویلانووا نیز در پاسخ، ضربه‌ای به پشت گردن مورینیو، وارد کرد. بعد از این اتفاق، درگیری‌های پپ و ژوزه، بیش‌تر شد.

 

۷-گفتار هفتم: پپ، سوپرکاپ را از‌آن خود می‌کند!
تنها یک سال پس از رفتن گواردیولا از بارسلونا و اخراج ژوزه از رئال مادرید، پپ به بایرن مونیخ رفت و بلافاصله، ملاقاتی دوباره با مورینیو داشت. در دوئل این دو مربی برتر جهان فوتبال، بایرن موفق شد تا در دیداری جذاب و تماشایی و در ضربات پنالتی، بر چلسی که با اخراج رامیرز، ده نفره شده بود، فائق آید تا  فاتح سوپر کاپ اروپا شود. خطای رامیرز بر روی گوتزه که منجر به اخراج رامیرز شد، تا هفته‌ها، گوتزه را از میادین دور کرد.
بعد از این بازی، مورینیو در صحبتی عجیب مدعی شد که اکنون که پپ به بایرن مونیخ آمده‌است، داوران نیز با این تیم همراه شده‌اند. ژوزه در ادامه گفت:( هر وقت من با تیم پپ بازی می‌کنم، بازی را ۱۰ نفره تمام می‌کنم. شاید این، جزوی از قوانین کمیته داوران یوفا است!)

 

۸-گفتار هشتم: ژوزه دلیل کچلی پپ را بیان می‌کند!
در یک جلسه مهم یوفا برای تیم‌‌های حاضر در لیگ قهرمانان اروپا سال۲۰۱۴، گواردیولا معتقد بود که اندازه چمن‌ها، نباید بیش‌تر از ۱٫۵ سانتی متر باشد و این باعث بالاتر رفتن سرعت بازی می‌شود؛ اما مورینیو، کاملا با این ادعا، مخالف بود. در ادامه به سخنان این دو مربی، در همان اجلاس، می‌پردازیم
مورینیو:“هر کسی، یک سبک بازی مشخصی دارد. هر کسی می‌تواند به گونه‌ای که دلش می‌خواهد، فوتبال را اجرا کند.”
گواردیولا:“ زیبایی فوتبال بستگی به مربی‌ها دارد، گویا ژوزه بیش‌تر نتیجه را ترجیح می‌دهد، تا یک فوتبال زیبا!”
مورینیو:“وقتی از شغلتان راضی هستید و از آنچه، انجام می‌دهید خشنود هستید، هیچگاه مو‌هایتان نمی‌ریزد و پپ، کچل است. او از فوتبال، لذت نمی‌برد!”

 

۹-گفتار نهم: ژوزه، پپ را به خاطر انتخاب بایرن، مورد تمسخر قرار می‌دهد!
پس از آن‌که،در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، پپ و ژوزه، با هم ملاقاتی نداشتند، ژوزه مورینیو که می‌دانست گواردیولا در طی این مدت، ۲ بوندسلیگا را با بایرن فتح کرده است، خطاب به رسانه‌ها گفت که جام‌های بایرن، کاملا قابل پیش‌بینی هستند.
او در ادامه درباره این موضوع صحبت کرد: من خیلی باهوش نیستم تا لیگ‌ها و کشور‌ها را انتخاب کنم.من می‌توانستم کشور و لیگی راحت تر را برای قهرمانی انتخاب کنم تا هر سال در آن‌لیگ، قهرمان شوم. پپ به لیگی رفته است که حتی یک مترسک هم می‌تواند بایرن را در آنجا قهرمان کند!

 

۱۰-گفتار آخر: آتش بس!
از زمانی که پپ و ژوزه، در لیگ برتر انگلستان و در قالب رقابت میان دو تیم همشهری، یعنی منچستر یونایتد و منچستر سیتی، قرار گرفته‌اند، تنش‌های مابین پپ و ژوزه، بسیار کاهش یافته است تا حدی که، تا به حال، یکدیگر را مورد تمسخر قرار نداده‌اند.
مورینیو دیگر درباره پپ اظهار نظر نمی‌کند و پپ نیز، دیگر با مورینیو، کاری ندارد. اما امشب، در چهارچوب یکی از جذاب ترین و مهم ترین مسابقات فصل انگلستان، پپ و ژوزه در قالب دو تیم منچستر یونایتد و منچستر سیتی به مصاف هم می‌روند تا برنده یک جدال سنتی، مشخص شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۹ آذر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو