زمان انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ -

عقاب‌های سرخابی در صدر بهترین گلرهای لیگ

پس از پایان دور رفت بازی های لیگ، دروازه بان های استقلال و پرسپولیس موفق شدند عنوان بهترین گلرهای لیگ را از آن خود کنند. بیرانوند و انصاری هم اکنون بهترین آمار را بین سایر گلرهای لیگ دارند.

سرای نور؛شانزده تیم حاضر در رقابت های لیگ هفدهم تا پایان بازی های دور رفت از ۳۲ دروازه بان در ترکیب خود استفاده کردند و جالب اینکه تنها ۵ دروازه بان در تمامی دیدارهای دور رفت حضور داشتند. تعداد زیاد دروازه بان های به میدان رفته در لیگ هفدهم باعث شد تا برای جلوگیری از ضایع شدن حق گلرهای حاضر، دروازه بان هایی که در بیش از پنجاه درصد بازی های تیم خود به میدان رفته باشند در جدول اصلی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

 

با بررسی عملکرد دروازه بان های حاضر در لیگ هفدهم همراه ورزش سه باشید:

 

•  دروازه بان‌هایی که در بیشترین بازی به میدان رفته‌اند:

 

اول – علیرضا بیرانوند، پرسپولیس

 

دروازه بان لرستانی پرسپولیسی ها پس از آمار خوب خود در اولین فصل حضور در این تیم، در نیم فصل اول لیگ هفدهم نیز به خوبی عمل کرده و از دروازه سرخ پوشان حراست کرده است. بیرانوند که در اردوهای تیم ملی نیز حضور دارد در مجموع بازی ها، تنها در یک دیدار به میدان نرفته است و ۱۳ بار برای سرخ پوشان درون دروازه ایستاده است.(پرسپولیسی ها ۱۴ بازی به انجام رسانده اند) او در بازی هایی که به میدان رفته تنها ۵ بار اسیر بازیکنان حریف شده است و در ۹ دیدار نیز دروازه خود را بسته نگه داشته است. پس از کسب عنوان بهترین دروازه بان لیگ در فصل گذشته این انتظار می رود بیرانوند با ادامه همین روند بتواند در کسب عنوان بهترین گلر دبل کند.

 

 

دوم – سیدحسین حسینی، استقلال

 

یکی از غافلگیرکننده ترین نام هایی که در صدر بهترین دروازه بان های لیگ هفدهم به چشم می خورد نام دروازه بان جوان استقلالی هاست. حسینی که پیش از این نیز با درخشش در تیم ملوان بندرانزلی نام خود را بر سر زبان ها انداخته بود پس از نیمکت نشینی دروازه بان بزرگ استقلال توانست به ترکیب اصلی راه پیدا کند و در دو سوم دیدارهای این تیم به میدان برود و اتفاقا عملکرد بسیار خوبی نیز از خود به جا بگذارد. او در ۱۰ دیداری که برای آبی پوشان به میدان رفته است موفق شده در ۶ دیدار کلین شیت کند و تنها ۵ بار نیز دروازه خود را باز شده ببیند. عملکرد خوب حسینی در دیدارهایی که به میدان رفته است باعث شد تا کارلوس کی روش از وی برای حضور در اردوی پیشین تیم ملی دعوت به عمل بیاورد.

 

 

سوم – پیام نیازمند، پیکان

 

بدون شک پدیده دروازه بان های لیگ در دور رفت بازی ها، دروازه بان جوان پیکان بود. پیام نیازمند که سرنوشتی مشابه با گلر استقلالی ها دارد پس از بازی های ابتدایی موفق شد دروازه بان نامدار این تیم را نیمکت نشین کند و خود به ترکیب اصلی راه پیدا کند و اتفاقا نمایش خیره کننده ای نیز داشته باشد تا بتواند با آمار خوبی که از خود به جا می گذارد به عنوان یکی از بهترین های نیم فصل اول شناخته شود. نیازمند در ۱۰ دیداری که برای خودروسازان به میدان رفته است در ۵ بازی دروازه خود را بسته نگه داشته و ۵ بار نیز اسیر مهاجمان حریف شده است.

 

 

گلرهایی که در تمام بازی ها حضور داشتند

 

۵ دروازه بان در تمامی ۱۵ دیدار دور رفت لیگ هفدهم حضور داشتند و در هیچکدام از دیدارهای تیم های خود روی نیمکت قرار نگرفتند. رشید مظاهری، محسن فروزان، میلاد فراهانی، فرزین گروسیان و فرناندو ده خسوس دروازه بان هایی هستند که در ۱۵ دیدار ابتدایی فصل در ترکیب اصلی پا به میدان گذاشتند که البته ده خسوس به دلیل مصدومیت در یکی از دیدارهای گسترش، یک نیمه را از دست داد.

 

بیشترین کلین شیت

 

علیرضا بیرانوند با توجه به عملکرد خود تاکنون توانسته بیشترین کلین شیت را به نام خود بزند. او در ۹ دیدار موفق شده دروازه خود را بسته نگه دارد و از این حیث رکورددار است. پس از بیرانوند، سیدحسین حسینی از تیم استقلال و فرناندو ده خسوس از تیم گسترش فولاد تبریز قرار دارند که توانستند ۶ کلین شیت را به نام خود بزنند. رشید مظاهری، محسن فروزان، پیام نیازمند و لی اولیویرا نیز چهار دروازه بانی هستند که دربازی های این فصل موفق به بسته نگه داشتن دروازه خود در ۵ بازی شده اند.

 

پنالتی‌گیرترین دروازه بان ها

 

گلر تیم ذوب آهن را می توان بهترین پنالتی گیر لیگ هفدهم دانست. رشید مظاهری در مجموع ۱۵ دیداری که در دور رفت برای ذوبی ها به میدان رفته است ۳ بار موفق شده پنالتی های گرفته شده علیه تیمش را مهار کند. پس از مظاهری، حامد لک، فرناندو ده خسوس، سیدحسین حسینی و سیدمحمد حسینی قرار دارند که موفق شدند ۱ بار ضربات پنالتی حریف را مهار کنند.

 

مثلث خارجی های لیگ

 

لیگ هفدهم را از حیث حضور دروازه بان های خارجی می توان یکی از رکورددارترین لیگ ها نامید چرا که تنها ۳ دروازه بان از ۳۲ گلری که در دور رفت به میدان رفتند خارجی بوده اند. دو برزیلی به نام های فرناندو ده خسوس و لی اولیویرا از دروازه تیم های گسترش فولاد تبریز و سپاهان اصفهان حراست کردند و بوژیدار رادوشوویچ کروات نیز در یک بازی برای پرسپولیسی ها به میدان رفته است.

 

گلرهایی که دیگر دروازه بان اول نیستند

 

در جدول دروازه بان هایی که بیشترین بازی را برای تیم های شان به انجام رسانده اند نام چند گلر به چشم می خورد که با توجه به بازی های زیادی که برای تیم های شان به میدان رفته اند فعلا دروازه بان اصلی تیم نیستند و به نیمکت ذخیره ها منتقل شدند. ناصر سالاری با ۸ بازی برای صنعت نفت آبادان، لی اولیویرا با ۱۰ بازی برای سپاهان، شهاب گردان با ۱۰ بازی برای پدیده، محمدرضا اخباری با ۱۱ بازی برای سایپا و محمد ناصری با ۸ بازی برای مشکی پوشان در لیگ هفدهم حضور داشتند و در جدول اصلی ارزیابی عملکرد گلرها قرار گرفتند اما این روزها در ترکیب اصلی تیم های شان جایی ندارند.

 

•  دروازه بان هایی که به ترکیب اصلی راه یافتند:

 

همانطور که عنوان شد در جریان بازی های دور رفت لیگ هفدهم، تغییراتی درون دروازه تیم ها ایجاد شد. به همین دلیل دروازه بان هایی که اخیرا به ترکیب اصلی تیم های شان راه پیدا کردند و به دلیل کم بودن تعداد بازی ها به جدول اصلی راه پیدا نکردند را در جدول دیگری مورد بررسی قرار دادیم.

در میان این دروازه بان ها، عملکرد حامد فلاح زاده و رضا جلالی راد بهتر از سایرین بوده است. فلاح زاده که موفق به نیمکت نشین کردن اخباری شده است توانسته در ۳ بازی از ۴ دیداری که برای سایپا به میدان رفته کلین شیت کند و در طرف دیگر جلالی نیز با نیمکت نشین کردن شهاب گردان به ترکیب اصلی مشهدی ها راه یافته و در ۶ بازی برای این تیم، ۲ کلین شیت به ثبت رسانده است.

 

 

•  دروازه بان هایی که راهی به ترکیب اصلی ندارند:

 

در میان گلرهای حاضر در لیگ برتر، ۹ دروازه بان نیزوجود دارند که هم در کمتر از پنجاه درصد از بازی های نیم فصل اول به میدان رفتند و هم اینکه فعلا راهی به ترکیب اصلی ندارند. برخی از آنها مانند سیدمهدی رحمتی و رحمان احمدی از جمله گلرهای بزرگ فوتبال ایران هستند که بارها برای تیم ملی نیز به میدان رفته اند اما پس از آنکه لیگ را به عنوان دروازه بان اصلی آغاز کردند رفته رفته جای خود را به جوانترها داده اند. به غیر از آنها، نام دروازه بان هایی دیگری به چشم می خورد که هر از گاهی برای تیم های شان به میدان می روند.

 

 

توضیح:

 

برای نمره دهی به دروازه بان ها، عملکرد کمی آنها مورد بررسی قرار گرفته است تا با توجه به کمبود برنامه های آنالیز حرکات گلرها(از جمله سیوها و شیرجه ها و خروج ها و …) تنها عملکرد کمی آنها که در نتایج بازی ها تاثیر مستقیم دارد مورد محاسبه قرار بگیرد و بدین ترتیب گلرهایی که موفق به ثبت کلین شیت شوند نیم امتیاز مثبت، دروازه بان هایی که موفق به مهار ضربه پنالتی شوند نیز یک امتیاز مثبت به دست می آورند. در طرف دیگر هر گل خورده نیز نیم امتیاز منفی برای گلرها به همراه دارد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۹ آذر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو