زمان انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ -

اینتر: پاک شدن آن صفر مهم

حمیدرضا صدر به نخستین شکست اینتر در سری آ پرداخته، به نبرد قهرمانی لیگ در ایتالیا...

سرای  نور؛اریک توهیر رئیس باشگاه پس از نزدیک به یک سال به صندلی های سن سیرو بازگشته بود. راهی سکوها شده بود تا نمایش مردان بی شکست سری آ را تماشا کند، تا نمایش صدرنشین لیگ را ببیند، ولی همه چیز در آن بعد از ظهر برای او و اینتر وارونه شده بود… تساوی پردردسر در جام حذفی برابر پوردنونه، تیمی از سری سی و پیروزی طی ضربه های پنالتی زنگ خطر را برای اینتر به صدا درآورده بود با این وصف سقوط در سن سیرو برای تیمی از نیمه دوم جدول غیرمنتظره بود.

لاسانا در دقیقه چهارده دروازه اینتر را گشود و هر چند مائورو ایکاردی بلافاصله پاسخ آن گل را داد، ولی دو گل دی پل و باراک در نیمه دوم طی چهار دقیقه اینتر را به زانو درآورد. مدافعان اینتر شده بودند مدافعان آشفته فصل پیش. گل سوم توسط باراک طی سانتر ساده ای برای او که فارغبالانه ضربه اش را نواخت زده شد. مردان اودینزه در نبردهای تن به تن پیروز می شدند و اسپالتی تلاش کرد با به میدان فرستادن روبرتو گالیاردینی جای بروزوویچ توازنی به برخوردهای فیزیکی بدهد، ولی ناکام ماند. اینتر که در شانرده بازی لیگ ده گل خورده بود، سه بار برابر اودینزه تسلیم شد. برابر تیمی که طی پنج دیدار برابر اینتر زانو زده بود.

 

سوت پایان که به صدا درآمد، آن “صفر” جدول سری آ هم پاک شده بود و اینتر سرانجام پس از شانزده بازی بی شکست که بهترین رکوردشان از فصل ۰۸-۲۰۰۷ که اسکودتو را به چنگ آوردند، سقوط کرده بودند. نمی توانستیم اودینزه را تحسین نکنیم. پیروزی برابر اینتر بزرگ، پیروزی ماسیمو اودو چهل و یک ساله که پس از اخراج لوییجی دل نری روی نیمکت نشسته بود. اودینزه در این فصل در سیاهه شکست هایش دو گل از میلان خورده بود، سه تا از رم، شش تا از یووه و یکی از ناپولی، ولی حالا طی سه بازی لیگ نه امتیاز گرفته و از قعر جدول آمده بالا.

با این وصف اسپالتی که پیشترها دو بار روی نیمکت اودینزه نشسته و هم با رم درخشیده و هم زنیت با ساز اینتر همراه شده. اینتر معمولا از آن تیم های چند ملیتی بوده و مربیانش باید چند وجهی باشند، مثل هلنیو هررا یا ژوزه مورینیو. صدرنشینی اینتر برای اسپالتی توفیق بزرگی بوده، ولی او می داند قراردادش دو ساله اش یعنی چی. می داند مدیران اینتر شکیبایی را نمی شناسند. می داند او طی سه سال اخیر پنجمین نفری است – از مانچینی تا دی بوئر و از پبولی تا وکی – که روی آن نیمکت داغ نشسته.

 

اینتر می خواهد فصل مصیبت بار پیش و رتبه هفتم را فراموش کند و اسپالتی تاکنون خاطره های تلخ فصل پیش را زدوده، ولی رویای بزرگ نراتزوری قهرمانی سری آ است. طعمی که آخرین بار در سال جادویی ۲۰۱۰ چشیده شد… اینتر بسان فصل پیش خط حمله با طراوتی را به رخ کشیده. شوت سر ضرب کاپیتان ایکاردی پس از سپری شدن فقط شصت ثانیه از گل اودینزه بازتابنده آن طراوت بود. ایکاردی که هفدهمین گل فصلش را در هفدهمین بازی اش در سری آ زد بدل به جواهر اینتر شده. او نود و پنجمین گلش را با آن پیراهن زد. او چند هفته پیش دروازه میلان را سه بار به آتش کشید تا پس از دیگو میلیتو در ۲۰۱۲ در داربی دلا مادونینا به هت تریک دست یابد. ایکاردی بیست و چهار ساله همین حالا هم در صف ده گلزن تاریخ اینتر ایستاده، جایی کنار جوزپه مئاتزا، آسلاندرو آلتوبلی، روبرتو بونین سنیا، ساندرو ماتزولا، کریستین ویری.

 

اما حفظ او از یک سو برای اینتر دشوار شده و از سوی دیگر مجموعه تیم با متوسط سن ۹/۲۷ سال بازیکنانش در صف تیم های پا به سن گذاشته سری آ قرار گرفته. مردان اسپالتی کنار بازیکنان یووه با ۹/۲۸ سال و کیوو با ۷/۳۰ سال در صف سه تیم مسن لیگ جای دارند، برخلاف میلان که با متوسط ۲۵ سال سن جوان ترین تیم سری آ است. یوتو ناگاتومو سی و یک ساله شده، آندره‌آ رانوکیا بیست و نه ساله، آنتونیو کاندروا سی ساله، ادر برزیلی سی و یک ساله و هموطنش میراندا سی و سه ساله، ایوان پریسیچ کروات بیست و نه ساله، دنیلو دامبروزیو بیست و نه ساله… میان آنها سمیر هندانوویچ سی و سه ساله چهاردهمین فصلش را در سری آ سپری می کند. او در ۲۰۰۴ از اسلواکی راهی اودینزه شد و در سال ۲۰۱۲ به اینتر پیوست و برغم ناکامی نراتزوری در ۲۰۱۳ عنوان بهترین دروازه بان فصل را گرفت. شاید او در قواره بوفون و پروتزی نباشد، ولی می تواند کنار فرانچسکو تولدو که در سی و هشت سالگی اش هم از دروازه اینتر دفاع کرد قرار بگیرد. باورکردنی نیست، ولی هندانوویچ تاکنون در لیگ قهرمانان بازی نکرده که بازتابنده رویای طرفداران اینتر است: بازگشت به صف بزرگان.

 

 

شکست ۳-۱ اینتر موازی بود با تکرار همان نتیجه در میدانی دیگر. با پیروزی ۳-۱ ناپولی در زمین تورینو. جایی که مردان جنوب ایتالیا سه ساعت بعد از سقوط اینتر جای شمالی ها را در صدر جدول سری آ گرفتند تا شاید تنور داغ سری آ مرهمی بر حذف ایتالیا از جام جهانی بگذارد. رقابت اینتر، ناپولی، رم، یووه و احتمالا لاتزیو در نبرد قهرمانی لیگ، فوتبال لاجوردی پوش ها را زنده نگاه داشته، باطراوت.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۶ آذر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو