زمان انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ -

نان درآوردن به شکل سنتی در شهرستان نور +تصاویر

زینب مهدوی از زنان روستایی شهرستان نور است که با همت و تلاش خود توانست از هنر نان سنتی که از مادرش آموخته برای درآمد اقتصادی خانواده بهره ببرد.

به گزارش خبرنگار سرای نور، وقتی بحث از اشتغال و کارآفرینی زنان به میان می‌آید، تعداد زنان كارمند به ذهن متبادر می‌شود، در حالی كه بالاترین میزان اشتغال به زنان روستایی و خوداشتغال و کارآفرین شهری اختصاص دارد. بنابراین یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا هستند.

 

زنان سرپرست خانوار مقوله است که در چهارچوب رفاه خانواده امر مهمی تلقی می‌شود و دارای مسئولیت سنگین اقتصادی و اجتماعی در خانواده هستند.

زنان در کشورهای رو به توسعه، امید اول برای ارتقای خانواده‌ها و رشد و توسعه‌ کشورهای خود محسوب می‌شوند. موفقیت زنان كارآفرین در جوامع نه ‌تنها سبب سودهای اقتصادی می‌شود، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد می‌کند. زنان به دلایل متعدد از جمله بیکاری و کاهش دستمزدها و نارضایتی از شغل قبلی، وارد کارآفرینی می‌شوند. چون کارآفرینی راهی برای برون‌رفت از بیکاری معمول است.

سه دلیل مهم كشورها برای توجه به مقوله كارآفرینی، تولید ثروت، توسعه تكنولوژی و اشتغال مولد است. درحالی كه در كشور ما به اشــتباه این مفهوم صرفاً با اشتغال‌زایی مترادف‌شده و فقط برای حل مشكل اشتغال به سمت كارآفرینی پیش می‌رویم.

 

 

زینب مهدوی از زنان روستایی شهرستان نور است که با همت و تلاش خود توانست از هنری که از مادرش آموخته برای درآمد اقتصادی خانواده بهره ببرد.

وی متأهل و دارای دو فرزند است که هشت سال به کار پختن نان سنتی در روستای سیدکلا شهرستان نور مشغول است و در این کار برای سه نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کرد و از ۱۵ میلیون تسهیلات بسیج سازندگی استفاده کرده است.

وی گفت: کار را از منزل شروع کردم و بعد از مدتی داخل محل، مغازه اجاره و سپس پس از پیشرفت کار و افزایش تقاضا در ابتدای محل نانوایی راه اندازی کردم.

 

 

 

مهدوی تصریح کرد: برای درآمدزایی و خودکفایی این کار را شروع کردم و پخت نان را از مادرم آموختم و با امید به خدا و تلاش و حمایت فکری و معنوی برادرانم این کار را ادامه دادم و روز به روز کارم گسترش و در حال پیشرفت است.

وی یادآورشد: به شغلم بسیار علاقمندم و به عنوان سرپرست خانوار زندگی را از درآمد این نانوایی اداره می‌کنم.

مهدوی در خصوص زمان کارش گفت: از قبل از اذان صبح مغازه را با یاد خدا بازگشایی می‌کنم و سه سال است که در این محل کارم را آغاز کرده‌ام و اکنون سفارش‌های زیادی از چمستان و برای مدارس و مراسمات دارم و مشتریان من از این محصولات راضی هستند.

 

وی در مورد آغاز کارش اظهار کرد: ابتدا با سختی کارم را شروع کردم و مشکلات زیادی در پخت نان روبرو شدم، از تنور کوچک و تعداد کم حدود ۲۰ نان کارم را آغاز کردم که در اوایل کار برخی مواقع نان‌ها و خمیرها خراب می‌شد اما هرگز ناامید نشدم.

مهدوی با اشاره به کسب تجربه، افزود: بسیار تلاش کردم زیرا هر کاری سختی خودش را دارد و زندگی پر از فراز و نشیب است که انسان باید با صبر، تحمل، همت و تلاش به هدفش برسد و با توکل به خدا پای کار ایستادم و ناامید نشدم.

 

برای توسعه‌ کارآفرینی زنان، تأسیس مراکز حرفه‌ای و شغلی برای فعالیت‌های کارآفرینانه‌ی زنان، توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی کشور[ایران]، ارائه‌ امکانات ویژه با نگرش جنسیتی برای بانوان، ارائه‌‌ تسهیلات لازم برای دسترس آسان‌‌تر زنان به خدمات مالی، اهمیت دادن به کارآفرینی زنان و مشارکت آنان در اقتصاد خرد کشور در هر سن و سال، ارائه‌ برنامه‌های آموزشی و کمک آموزشی برای گسترش کارآفرینی آنان، حمایت قانونی از زنان و برنامه‌هایی مربوط به آنان با تأکید بر جنسیت پیشنهاد می‌شود.

 

 

 

                                                                    

 

زمان انتشار: ۲۸ آذر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو