زمان انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۵ -

تظاهرات هزاران نفری ژاپنی‌ها در اعتراض به سفر اوباما به «هیروشیما»

هزاران نفر از مردم ژاپن در اعتراض به نشست گروه ۷ و سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهوری آمریکا به «هیروشیما» در خیابان‌های توکیو تظاهرات کردند.

به گزارش سرای نور؛ هزاران نفر از مردم ژاپن روز یکشنبه (امروز) از خیابانهای بخش ویژه «شینجوکو» توکیو راهپیمایی کردند و اعتراض خود را به نشست «گروه ۷» و سفر قریب‌الوقوع «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا به «هیروشیما» فریاد زدند.

از طرف دیگر «ژاپن تایمز» نیز گزارش کرد که در آستانه برگزاری نشست گروه ۷، تدابیر امنیتی در توکیو تشدید شده است.

پلیس ژاپن خواستار همکاری عمومی برای حفظ امنیت توکیو در آستانه برگزاری این نشست که قرار است اواخر هفته برگزار شود، شده است.

مقامات این کشور تدابیر امنیتی را در توکیو و ایسه شیما، شهری که از روز پنجشنبه هفته جاری، میزبان نشست دو روزه گروه ۷ است، افزایش داده است.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا که روز شنبه (دیروز) واشنگتن را به سوی ویتنام ترک کرد، قصد دارد روز چهارشنبه برای شرکت در نشست گروه ۷ (G7) در منطقه «ایسه‌ شیما» ژاپن حاضر شود.

طبق این گزارش، وی روز جمعه هفته جاری به هیروشیما سفر خواهد کرد و اولین رئیس‌جمهوری آمریکاست که از این شهر دیدن می‌کند.

این تظاهرات در حالی برگزار شده است که اوباما در آستانه سفر به ژاپن در گفت‌وگو با شبکه «ان اچ کی» این کشور، ضمن ابراز امیدواری برای جهانی عاری از سلاح‌های اتمی، گفت که قصد ندارد بابت اقدام کشور در بمباران اتمی هیروشیما، از عذرخواهی کند.

اوباما توضیح داد: «فکر می‌کنم حائز اهمیت باشد که درک کنیم که در بحبوحه جنگ، رهبران هر نوع تصمیمی را اتخاذ کردند. این وظیفه مورخان است که سؤالاتی مطرح و آن را بررسی کنند. اما من، کسی که در حال حاضر برای هفت و نیم سال گذشته در این جایگاه (ریاست‌جمهوری آمریکا) بودم، می‌دانم که هر رهبری به خصوص در دوران جنگ، تصمیمات بسیار دشواری اتخاذ می‌کند».

۶۸ سال پیش، ارتش آمریکا با پرواز بر فراز شهر هیروشیما ژاپن، این شهر را هدف بمباران اتمی قرار داد.

با آنکه بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی با برجای گذاشتن نزدیک به ۲۵۰ هزار کشته، دهشتناک‌ترین قتل عام تاریخ جهان بوده‌اند و در حافظه جمعی مردم دنیا حک شده است، تا سالهای سال تصاویر این رویداد در دست نبود.

نیروهای اشغالگر آمریکا با اعمال سانسورهای شدید بر ژاپن به آنها هشدار داده بودند، جلوی انتشار هر اطلاعاتی که «ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم، آرامش عمومی جامعه را بر هم بزند» بگیرند. تا سالهای سال تصاویر این دو فاجعه هولناک که آمریکا مرتکب آن شده بود، فوق سری تلقی می‌شد تا اینکه در سالهای اخیر این تصاویر منتشر شد.

منبع:فارس

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو