زمان انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶ -

معاون فرماندار نور:

کوتاه ترین راه در ساماندهی زباله، بهترین راه نیست

معاون فرماندار نور گفت: کوتاه ترین راه، بهترین راه نیست و این راه درحال حاضر مخرب‌ترین راه برای ساماندهی زباله و روش مخرب آب‌های زیرزمینی است.

به گزارش خبرنگار سرای نور،جلسه مدیریت پسماند شهرستان نور به ریاست سعید یزدانی معاون فرماندار شهرستان نور و با حضور بخشداران، بخش مرکزی و بخش چمستان، شهرداران شهرهای نور، چمستان، رویان و ایزدشهر، رئیس محیط زیست شهرستان نور و اعضای شورای شهر چمستان و ایزدشهر، در فرمانداری شهرستان نور برگزار شد.

سعید یزدانی در جلسه مدیریت پسماند شهرستان نور با اشاره به اینکه استاندار ساماندهی زباله شهرستان‌ها را به طور جدی پیگیری می‌‍‌‌‌کند، اظهار کرد: سیاست عمده در بحث زباله، تفکیک زباله از مبدأ است.

وی گفت: تفکیک زباله از مبدأ شاید تنها را حل مشکل زباله استان باشد اما چند موضوع وجود دارد که یکی علم مدیریت و دانش پسماند از سوی متولیان است که شهرداران، بخشداران و دهیاران باید این علم را داشته باشند.

معاون فرماندار تصریح کرد: گاهی برخی نگاه‌ها در حوزه پسماند، علمی و اقتصادی نیست و صرفاً آن را زباله می‌بینند و برخورد مدیریت علمی با پسماند ندارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: دومین مسئله اراده به اجرای قوانین پسماند است که در کشور قوانین و مقررات خوبی در امور پسماند وجود دارد مانند زباله تر، خشک، ساختمان، بیمارستانی و … اما عملاً اراده‌ای بر اجرای قوانین و مقررات نداریم.

یزدانی با بیان اینکه میانگین زباله شهرستان روزانه ۸۰ تن و در تعطیلات تابستانی به یکصد و۵۰ تن نیز می‌رسد، افزود: ما اراده قوی در اجرای قوانین نداریم و انگیزه ساماندهی را به درستی تعریف نکردیم زیرا انگیزه ساماندهی زباله متعدد است و برای شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها مهمترین انگیزه، انگیزه اقتصادی است.

وی اضافه کرد: البته انگیزه بهداشتی، زیست محیطی و … وجود دارد که هریک از نهادها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید یکی از این انگیزه‌ها را دنبال کنند تا به اهداف مطلوب برسیم.

معاون فرماندار نور افزود: باید بگوییم که فرآوری مبتنی بر دانش و آگاهی زباله و پسماند را نداریم و ما راهی را که برای زباله و پسماند انتخاب کردیم، مخرب‌ترین راه در جامعه است.

این مسئول تأکید کرد: کوتاه ترین راه، بهترین راه نیست و این راه درحال حاضر مخرب‌ترین راه برای ساماندهی زباله و روش مخرب آب‌های زیرزمینی است.

یزدانی گفت: اگر بازگشت پسماند به گردش طبیعی را عنوان مهارت و علم قبول نداشته و اقدامی برای بازگشت زباله به چرخه زندگی نکنیم، این بزرگترین آسیبی است که ما امروز در حوزه اقتصادی و اجتماعی داریم و از این راه دچار زیان می‌شویم.

وی اظهارکرد: اساس همه این کارها تفکیک زباله از مبدأ است و ما آسانترین کار را فراموش کرده‌ایم و در چرخه جمع آوری پسماند زباله به سخت‌ترین مشکلات برخوردیم.

معاون فرماندار گفت: تفکیک زباله از مبدأ کار بسیار آسانی است که به حداقل مهارت و دانش فنی نیاز و به آموزش‌هایی که ما باید به مردم بدهیم بستگی دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بازیافت زباله یک زنجیره و مکانیز متصل به هم در استان و کشور است و کمیته پسماند استان مسئول آموزش مردم و روستاییان در طرح تفکیک زباله بود اما تاکنون هیچ آموزشی برگزار نشد.

یزدانی با اشاره به مصوبه جلسه افزود: باید شهرداری هر شهر یک فضایی را شناسایی و چند روز در هفته را برای تحویل زباله‌های خشک از مردم مشخص کند و مواد شوینده یا یک وسیله مورد نیاز هم برای مردمی که زباله‌ها را تحویل می‌دهند در نظر بگیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: شهرداری با درآمدی که از خام فروشی زباله دارد و تخصیص یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان برای ساماندهی پسماند در شهرستان باید با مدیریت، پول زباله را برای ساماندهی زباله هزینه کند.

معاون فرماندار در پایان افزود: اقدامات پس از جلسات پسماند باید مستمر باشد که نتیجه مطلوبی حاصل ‌شود تا دوباره به آلودگی‌های زیست محیطی و شیرابه‌هایی که به آب‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند، برنگردیم.

زمان انتشار: ۶ دی, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو