زمان انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۵ -

آواها و نواهای دفاع مقدس را می توان ثبت جهانی کرد

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آواها و نواهای دفاع مقدس را می توان ثبت جهانی کرد، این امر را مسئولان میراث فرهنگی دنبال کنند.

به گزارش سرای نور؛  علی مراد خانی پیش از ظهر یکشنبه با حضور در مراسم «آواهای ماندگار دفاع مقدس» در اهواز اظهار کرد: وقتی مسئولیت دفتر موسیقی در وزارت ارشاد را به عهده داشتم، همان زمان بحث تبدیل کارهای ماندگار آهنگران و فخری از نوحه سرایان شاخص دوران دفاع مقدس به آثار موسیقیایی مطرح شد و ما آن زمان تردید داشتیم که آیا تبدیل این آثار حوزه جنگ که نگاه مقدس گونه ای به آنها صورت می گرفت، باعث نگرانی می شود یا خیر؟

وی افزود: نگران این بودیم که ورود این نوحه سرایان به حوزه موسیقی می تواند کارساز باشد یا خیر؟ مراقب بودیم که تناقضی برای مردم ایجاد نشود ولی خوشبختانه بعد از اینکه آثار این افراد به موسیقی تبدیل شد، اتفاقات خوبی رخ داد به گونه ای که مردم استقبال کردند و آثار جدید، آنها را دوباره به حال هوای جنگ برد.

مرادخانی با بیان اینکه نمادها شاخص ترین رخدادی است که از اتفاقات هر جنگی باقی می ماند، بیان کرد: آواهایی که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت، ماندگاری فراوانی دارند و باید روی نهادینه کردن آنها کار کنیم به خصوص اینکه آثار زمان جنگ از روایی و زیبایی مناسبی برخوردار است.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یکی از اهرم های جدی ما در جنگ همین نوحه خوانی ها بود، بیان کرد: یادم می آید یک زمانی بحث اسارت آقای آهنگران مطرح شد و مردم نگرانی فراوانی داشتند. طرف مقابل نیز بسیار روی این موضوع مانور می داد چون به اهمیت نوحه و نوحه خوانان در پیشبرد جنگ بسیار واقف شده بود ولی خوشبختانه موضوع اسارت آهنگران به سرعت تکذیب شد و به برگ برنده ایران تبدیل شد.

مرادخانی با اشاره به آثار ماندگار حسین فخری در دوران دفاع مقدس نیز گفت: آثار وی از ریتمی قوی و صلابتی خاص برخوردار است به همین دلیل بسیار ماندگار هستند و حتی نسل جدید هم با آنها ارتباط برقرار می کنند.

وی تاکید کرد: ما امروز گنجینه ای غنی از آواها و نواهای دوران دفاع مقدس داریم و حتی برخی آثار را بازخوانی و تنظیم مجدد می توانیم به نسل جوان عرضه کنیم و باعث ماندگاری بیش از پیش آنها شویم. شهرهای مختلف ما از این آواها و نواها پر است ولی هنر ما این است که بتوانیم در جایذ مناسب از آنها استفاده کنیم تا تاثیرگذاری مناسبی بر جامعه در مقاطع مختلف داشته باشند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نوحه های جنگ، بخشی از بدنه موسیقی ما را تشکیل می دهند و هر چقدر بتوانیم جوانان خود را با آنها آشنا کنیم سود کرده ایم. موسیقی اهرمی اثرگذار است که همیشه به خوبی عمل کرده است به همین دلیل باید به خوبی از آن استفاده کنیم و نباید اجازه دهیم موسیقی دچار نامهربانی شود البته بخشی از این مراقبت به خود هنرمندان بازمی گردد که باید از حریم آن مراقبت کنند.

مرادخانی با اشاره به نوحه های منحصر به فرد دوران دفاع مقدس عنوان کرد: این موسیقی را حتی می توان ثبت جهانی کرد و من از مسئولان میراث فرهنگی می خواهم این موضوع که جزو مباحث هویتی ما به شمار می رود را با جدیت دنبال کنند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو