زمان انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۵ -

معاون فرماندار نور:

طلاق توافقی در جامعه امروز ایران بحران ناشی از پذیرش فرهنگ غربی است

معاون فرماندار نور گفت: طلاق توافقی در جامعه امروز ایران بحران ناشی از پذیرش فرهنگ غربی است

به گزارش خبرنگار سرای نور؛ سعید یزدانی در همایش بازنگری سیاست‌های جمعیتی که در سالن دانشگاه آزاد اسلامی نور برگزار شد اظهار کرد: در ایران کنترل جمعیت در ۵ دهه اخیر در دو مرحله قبل و بعد انقلاب اتفاق افتاد.
وی گفت: کنترل جمعیت بعد از جنگ تحمیلی به صورت مدون آغاز شد و در این روند با توجه به تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی و خرابی‌های بعد از جنگ به عنوان چالش جمعیت در حوزه محیط زیست، سلامت، بهداشت، اشتغال، سواد آموزی و … شروع شد و با یک برنامه ریزی اشتباه امروز دچار گسست و گسل نسلی در جامعه ایران تبدیل شده است.
معاون فرماندار نور خاطرنشان کرد: امروز کانادا برای اینکه جمعیت سالمند خود را پوشش دهد به مهاجرین در کشوش جایزه می‌دهد و این مسیرهایی است که کشورهای دنیا طی و جمعیت کهن سال را تجربه کردند.
کارشناس جامعه و جمعیت در این همایش با اشاره به این که ایران جزء ۱۰ کشوری است که به سرعت به سمت سالمندی در دنیا پیش می‌رود افزود: سه دیدگاه برای افزایش جمعیت وجود دارد که در دیدگاه نخست، افزایش جمعیت به معنای توسعه سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی است و در دیدگاه دوم افزایش جمعیت سبب بحران است و علت عدم هم خوانی بین جمعیت و تغذیه، جهان باید برای تغذیه دچار جنگ شود.
و در دیدگاه سوم بی طرفانه است، آنها اعتقاد دارند کشورهای پر جمعیت می‌توانند توسعه یافته باشند (چین) و این دیدگاه معتقد است جمعیت مدیریت شده فرصت و جمعیت رها شده تهدید است.

 

 

DSC02040

 

 
این مسئول تصریح کرد: نظریه توسعه جمعیت ۴ عامل توسعه را نیروی انسانی، منابع طبیعی، منابع مالی، زیر ساخت ها می‌داند و معتقد است که اگر سه نیرو غیر از نیروی انسانی وجود داشته باشد توسعه تعطیل است زیرا عامل توسعه انسان است و اما اگر انسان ماهر، خلاق، دانشمند، جوان، کار آمد و فنی همراه با یکی از سه عامل وجود داشته باشد می‌توانیم شاهد توسعه باشیم، پس عامل توسعه جمعیت است.
سعید یزدانی با اشاره به این که نمی‌توان از کشوری با جمعیت کهنسال انتظار توسعه اقتصادی داشت یادآور شد: جامعه کهنسال، جامعه ای بدون نشاط و شادابی است زیرا جمعیت کهنسال شادابی را از جامعه می‌گیرد و باید به جامعه نشاط و شادی تزریق کرد.
وی گفت: کاهش جمعیت با آسیب‌های اخلاقی ارتباط مستقیم دارد و فرزندی که در جامعه تک فرزندی رشد می‌کند نمی‌تواند ایثار، اخلاق، جدال، برخوردهای اجتماعی و … را یاد بگیرد و تک فرزندی عامل نبود خلاقیت، گذشت و ایثار است، تک فرزندی سبب آسیب به جامعه و ایجاد بحران‌های اجتماعی است و آینده جامعه را به سوی تجرد مطلق می برد و سبب کهنسالی و انقطاع نسل می‌شود.
معاون فرماندار نور از دیگر چالش‌های مهم کنترل جمعیت را کاهش نیروی کار، کاهش بهره وری تولید، عدم نشاط، جمعیت فرسوده و فاقد خلاقیت، افزایش مرگ و میر، کاهش موالید، به هم خوردن نسبت جنسی و سنی و … نام برد.
این مسئول اظهار کرد: پیش بینی جمعیت کهنسال ایران در سال ۱۴۰۵ بیش از هفت درصد و در سال ۱۴۲۵ به ۱۸ درصد خواهد رسید و از هر ۵ نفر جمعیت ایران یک نفر کهنسال است که برنامه ریزی لازم شبکه بهداشت و درمان، مرکز روان شناسی و روان پزشکی برای این جمعیت کهنسال و بازنشسته که قابلیت بهره وری را ندارند از ضروریات است.
سعید یزدانی در پایان تأکید کرد: طلاق توافقی در جامعه امروز ایران بحران ناشی از پذیرش فرهنگ غربی است.

زمان انتشار: ۳ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو