زمان انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ -

یافته جدید پزشکی؛

ژن درمانی شیوه ای جدید برای ریشه کنی HIV در آینده

تحقیقات بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد ژن درمانی دارای پتانسیل ریشه کن کردن HIV در افراد مبتلا به این ویروس است.

به گزارش سرای نور،محققان دانشگاه کالیفرنیا در این مطالعه بر استفاده از ژن های CAR (گیرنده آنتی ژن شبیه سازی شده) تمرکز کردند. محققان در لابراتوار با آزمایش بر روی میمون ها دریافتند این سلول های مهندسی شده برای مدت بیش از دو سال موجب نابودی سلول های آلوده به HIV شدند.

 


اسکات کیچن، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «هدف ما در این آزمایش درمان است. و ما می دانیم که برای درمان HIV، نیاز به یک واکنش ایمنی موثر است.»
دانشمندان در این مطالعه، در تلاش برای ایجاد ایمنی بلندمدت در مقابل HIV، ویروس عامل ایدز بودند. در حال حاضر، درمان ضدویروسی برای تحت کنترل قرار دادن HIV استفاده می شود، اما موجب حذف و ریشه کنی ویروس از بدن نمی شود.
کیچن در مورد شیوه جدید می گوید: «از لحاظ ایمنولوژی، سلول های T، سلول های هستند که به شدت مسئول توانایی ما در مقابله با پاتوژن ها و رهایی از عفونت ها و هر چیز غیرعادی در بدن هستند.»
وی در ادامه می افزاید: «هر سلول T دارای یک گیرنده منحصربه فرد یا مولکول، بر روی خود است. این گیرنده به سلول اجازه می دهد تا هدف خاص خود یعنی باکتری، قارچ یا ویروس را بشناسد. و زمانیکه ویروس را شناخت به حذف آن از بدن اقدام می کند.»
کیچن اذعان می کند: «ما در این آزمایش از گیرنده های مصنوعی یا CAR استفاده کرده و اجازه دادیم آنها آنچه را که ما می خواهیم یعنی HIV، را شناسایی کنند.»
هدف از این مطالعه، ایجاد واکسیناسیون معکوس بود که سیستم ایمنی را برای هدف قرار دادن HIV مهندسی کند.
حال قرار است این آزمایش در طول دو تا سه سال اینده بر روی انسان انجام شود.

 

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۵ دی, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو