زمان انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۵ -

اقتصاد مقاومتی (نه) گفتن به ریاضت اقتصادی است

اقتصاد مقاومتی واقعی یعنی خود کفایی و عدم وابستگی، که به طور زنجیره‌ای در کشور سبب رشد اقتصادی، فرهنگ، ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات داخلی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرای نور؛ جمله اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل پر محتواترین و کامل‌ترین جمله برای رسیدن به خودکفایی واقعی و استقلال است.

اگر اقتصاد مقاومتی همراه با اقدام و عمل توسط کارشناسان و متخصصان دلسوز و ماهر در سطح کلا‌ن برنامه‌ریزی و اجرا شود، یکی از شعارهای مهم یعنی استقلال و عدم وابستگی، که برای آن انقلاب کرده‌ایم و برای حفظ آن به رهبری امام (ره) و خون شهدا ایستادگی نمودیم، تحقق خواهد یافت.

اقتصاد مقاومتی، خودکفایی و “نه” گفتن به ریاضت اقتصادی است؛ زمانی که برای رفع نیازها وابسته به دیگران باشیم، مجبوریم برای رفع نیاز خود زیر سلطه آن‌ها قرار بگیریم و یا به ریاضت اقتصادی رو آوریم.

اقتصاد پویا و امنیت‌آفرین و اطمینان بخش، همان اقتصاد مقاومتی است که دور خود حصاری را بوجود می‌آورد تا دیگران نتوانند هیچ تنش و چالشی را متوجه او و فعالان و بهره‌برداران اقتصاد کنند. به‌عبارتی، اقتصاد مقاومتی نسخه امنیت و آرامش خاطر مردم در قبال تولرانس‌های اقتصاد جهانی و آثار شکننده اقتصاد منطقه‌ای است.

البته ریاضت اقتصادی با عدم اسراف متفاوت است، ریاضت اقتصادی یعنی گذشتن از نیازهای غیرواقعی و استفاده از امکانات در حد ضرورت و پرهیز جدی از اسراف و ترک نیازهای کاذب و قناعت کردن به داشته‌ها و به حداقل رساندن نیاز به دیگران.

نیازهای غیرضرور و بعضاً کاذب یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های زندگی است، که یکی از آن نیازها پیروی از مُد در زندگی بشمار می‌رود. متأسفانه انسان‌هایی که در جامعه از استقلال و اعتماد به نفس کمتری برخوردارند، به دنبال مد و تقلید از دیگران هستند، زیرا عدم خودباوری سبب می‌شود تا نتوانند نیازهای واقعی خود را بسنجند و برای رفع آن اقدام کنند.

نیازهای کاذب در زندگی آفتی است، که نه تنها سبب رضایت در زندگی نمی‌شود، بلکه با هزینه‌های هنگفت و اضافی که در زندگی ایجاد می‌کنند، سبب استرس و اختلاف خانوادگی می‌شود، تا جایی که شاید خانواده‌ها از نظر مالی، برای رفع نیاز واقعی در درون زندگی، دچار مشکل شوند.

نیاز کاذب یا به دنبال مُد رفتن با رویکرد عبور از ضرورت‌ها و رفتن به وادی تشریفات و فانتزی می‌تواند شامل پوشاک، ماشین، موبایل، لوازم غیر ضروری در منزل، تشریفات و … باشد که با هزینه‌های هنگفت پس از مدت کوتاهی از مُد خارج می‌شوند و به ناچار باید به دنبال مُد جدید و هزینه‌های تازه بود که شاید استفاده چندانی از آن نشود و اگر این مسئله عاقلانه تحلیل و بررسی شود، می‌توان گفت جز تقلید کورکورانه و ایجاد هزینه‌های غیر ضروری در زندگی برای ما سودی ندارد.

برای فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی در جامعه باید از کوچک‌ترین مجموعه آن یعنی خانواده آغاز کنیم، زیرا اگر در فرهنگ سازی و مدیریت خانواده با برنامه‌ریزی، برای نیازهای واقعی هزینه شود، این یعنی استقلال و عدم وابستگی که خود نوع کوچکی از اقتصاد مقاومتی است. همچنین می‌توان با پس انداز هزینه‌های‌ غیر ضروری و استفاده از آن در کارهای کوچک تولیدی، سبب ایجاد درآمد و تقویت پایه اقتصادی خانواده شد، که اگر مصرف درست، تولید و رشد اقتصادی از کوچک‌ترین قشر جامعه و خانواده آغاز و در جامعه فراگیر شود، سبب رشد تولید و مصرف صحیح در جامعه می‌شود که یکی از شاخصه‌های مهم اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی واقعی یعنی خود کفایی و عدم وابستگی، که به طور زنجیره‌ای در کشور سبب رشد اقتصادی، فرهنگ، ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات داخلی خواهد شد.

تولیدات در داخل نیاز به بخش خصوصی و سرمایه‌گذار دارد و سرمایه‌گذار و بخش خصوصی نیز برای راه‌اندازی کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، کشاورزی و دامداری و … نیاز به نیروی کار دارند و این یعنی ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری. در زمینه فرهنگی نیز ایجاد بازار فروش محصولات نیاز به تبلیغات و فرهنگ سازی در جامعه دارد، که این امر نیز سبب رونق بخش فرهنگی و پویایی آن خواهد شد، و این زنجیره از تولید تا مصرف قسمتی از اقتصاد مقاومتی است که در استقلال کشور تأثیر بسزایی خواهد داشت.

دشمنان در طول زمان با تبلیغات متنوع سعی در مصرفی کردن مردم کشورمان دارند تا کالاهای خود، به ویژه کالا‌های لوکس و غیر ضروری را وارد بازار مصرف کنند و با این کار، کشور را تبدیل به بازار مصرف خود کرده و با ایجاد وابستگی، هم تولید کنندگان داخلی را فلج کنند و هم هر زمان که خواستند با تحریم و فشار اقتصادی بتوانند اهداف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مد نظر خود را به ما تحمیل کنند و هویت ایرانی اسلامی ما را در گرو فشار اقتصادی به نابودی بکشانند .

اما مردم غیور و مقاوم ایران از دیرباز ثابت کردند که هر زمان که اراده کنند با اتحاد، همبستگی، استفاده از مواهب الهی، ذخایر و امکاناتی که در اختیار دارند همراه با دانشمندان و قهرمانان ایرانی که در طول تاریخ زبانزد جهانیانند، در مقابل زورگویان و مستکبران جهانی ایستادگی خواهند کرد.

دشمنان بدانند که ایرانی غیرتمند در فشار اقتصادی نه تنها هویت، اصالت و فرهنگ دینی خود را به حراج نمی‌گذارد، بلکه با تکیه بر استعداد و هویت ایرانی اسلامی خود با مشارکت همگانی و اعمال مدیریت عقلانی فشارها را به فرصت تبدیل می‌کند و ایرانی بودن خود را به دنیا ثابت خواهد کرد.

بهناز دمیرچی393508_204

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۶ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو