زمان انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ -

دامداران سنتی دیروز، کارآفرینان صنعتی امروز +تصاویر

غلامرضا حیدری از دامداران سنتی شهرستان نور است که امروز در صف کارآفرینان صنایع تبدیلی لبنی نقش‌آفرینی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرای نور، کارآفرینی به عنوان یک پدیده نوین در اقتصاد نقش مؤثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است و در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزه دارای نقش کلیدی است.

در یک اقتصاد پویا، ایده‌ها، محصولات و خدمات همواره در حال تغییر هستند و در این میان کارآفرین است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان می‌آورد، تمام عناصر فعال در صحنه اقتصاد (مصرف کنندگان، تولید کنندگان، سرمایه گذاران) باید به کارآفرینی بپردازند و به سهم خود کارآفرین باشنn.

 

غلامرضا حیدری کارآفرین ۴۳ ساله اهل عبدالله‌آباد چمستان، در منطقه خود به طور مستقیم و غیرمستقیم برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

وی مغازه پدری خود را با همکاری پدر و برادرانش گسترش داده و با خرید چند دستگاه و تجهیزات و ایجاد فضای مناسب، کار صنایع تبدیلی لبنیات و فراورده‌های لبنی را انجام می‌دهد.

این کارآفرین از دامداران محلی شیر را خریداری و به فراورده‌های لبنی تبدیل می‌کند و به طور مستقیم نیز محصولات را به دست مصرف کننده می‌رساند که علاوه بر کارآفرینی بازار فروش را برای تولیدکنندگان محلی ایجاد می‌کند.

 

حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به انگیزه این کار، اظهار کرد: با توجه به اینکه شغل پدری ما دامپروری و کشاورزی بود و از کودکی با دامپروری آشنا بودیم اما چند سالی از این شغل فاصله داشتم و دوباره تصمیم گرفتم شغل پدری خود را ادامه دهم و با تجربیاتی که پدرم در اختیار من گذاشت و کمک برادرانم توانستم این کار را شروع کنم.

وی اضافه کرد: کسی که با دام سر و کار دارد علاوه بر فروش محصولات، برای غذای مصرفی روزانه نیز از تولیدات خود استفاده می‌کند.

 

 

این تولید کننده افزود: منطقه چمستان قطب تولید لبنیات و دسترسی به تولیدکنندگان شیر و مواد غذایی محلی مانند عسل، تخم مرغ محلی و خشکبار است که علاوه بر مردم بومی، گردشگران و مسافران نیز از مصرف کنندگان ما هستند.

 

 

حیدری با اشاره به اینکه با شروع این کار، دامداران منطقه نیز انگیزه بیشتری برای تولید پیدا کردند، افزود: با توجه به اینکه ما شیر را با ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از شرکت‌های صنعتی از دامداران خریداری می‌کنیم اما قیمت شیر در بازار برای دامداران به صرفه نیست.

وی خاطرنشان کرد: تغییراتی برای آماده‌سازی مغازه و سردخانه، گرم خانه، تجهیزات و تهیه دستگاه‌های لازم و … با هزینه بالغ بر حدود ۱۵۰ میلیون تومان ایجاد کردم که مبلغ ۳۰ میلیون تومان وام از بسیج سازندگی سپاه نور دریافت کردم و در ابتدا با ۵۰ کیلو شیر کار را شروع کردیم و هم‌اکنون روزانه ظرفیت خریداری حدود ۵۰۰ کیلو شیر را از دامداران منطقه داریم.

 

 

         

این کارآفرین با اشاره به محصولات و تولیدات خود، اظهار کرد: از شیر خام چند محصول مختلف مانند پنیر، ماست، دوغ و بستنی سنتی به مشتریان ارائه می‌دهیم و مواد غذایی محلی مانند چای که از لاهیجان خریداری می‌کنیم، خشکبار منطقه مانند گردو و فندوق که از ییلاقات منطقه تهیه می‌شود و انواع ترشی محلی که معمولاً خانم‌های خانه‌دار در منطقه تولید می‌کنند را از آن‌ها خریداری و به دست مصرف‌کننده می‌رسانیم که به طور مستقیم و غیرمستقیم برای ۳۰۰ نفر اشتغالزایی می‌شود.

حیدری با اشاره به مشکلات دامداران گفت: قیمت علوفه دامداران بیشتر از قیمت شیر آن‌ها است که به ویژه در زمستان قیمت علوفه ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی خواستار حمایت دولت از دامداران و کارآفرینان شد و افزود: با توجه به اینکه دامدار، تولیدکننده کالای اساسی کشور است، دولت با در نظر گرفتن سهمیه علوفه دام با قیمت مناسب برای دامدار می‌تواند از دامداران و تولید کنندگان حمایت کند.

 

این تولید کننده فراورده‌های لبنی خاطرنشان کرد: برخی دامداران با توجه به مشکلات فراوان و هزینه‌های بالا، دامداری را رها می‌کنند که با این کار دامداران ما از عرصه تولید خارج می‌شوند و با توجه به اینکه کار ما وابسته به تولید کننده و دامدار است اگر آن‌ها این شغل را رها کنند قطعاً ما هم نمی‌توانیم به کار خود ادامه دهیم پس باید تولیدکننده حمایت شود تا بتواند به کار خود ادامه دهد و ما نیز به عنوان کارآفرین و تولیدکننده محصول لبنی بتوانیم در بازار فروش محصولات تولیدات داخلی را به دست مصرف کننده برسانیم.

وی به ریشه‌یابی و بررسی مشکلات دامداران تأکید کرد و گفت: ابتدا باید در شروع کار مشکلات پرداخت مبالغ آب، برق و گاز محل کسب و کار کارآفرینان رفع شود تا در این زمینه دچار بحران نشوند.

به گزارش سرای نور، روستاها و شهرستان‌های مازندران از ظرفیت بالایی برای تولیدات در بخش کشاورزی و دامپروری برخوردارند که نیاز به حمایت دولت دارند تا در راستای اقتصاد مقاومتی از این پتانسیل و ظرفیت برای افزایش تولید، کارآفرینی و اشتغالزایی بهره برد.

کارآفرینی به عنوان سنبل و نماد تلاش و موفقیت در امور تجاری بوده و کارآفرینان پیشگامان موفقیت‌های تجاری در جامعه هستند.

آگاهی از محیط بازار و نیازهای مشتری به همراه نگرش کارآفرینانه، کارآفرین را در یافتن فرصت و پرداختن به آن یاری می‌دهد.

با توجه به اینکه وام‌ها و تسهیلات با سود بالا به تولیدکنندگان داده می‌شود، اگر کشاورزان و دامپروران با تسهیلات، پرداخت وام‌های کم‌بهره و یارانه به ویژه در خوراک دام و سایر منابع حمایت شوند، قطعاً قیمت تولیدات می‌تواند متعادل شود که برای دامدار، تولیدکننده و مصرف‌کننده به صرفه باشد.

کارآفرینان از نظر رهبری، مدیریت، نوآوری، کارایی،‌ ایجاد شغل، رقابت، بهره‌وری و تشکیل شرکت‌های جدید، سهم مهمی در رشد اقتصادی دارند.

 

 

           

 

 

                                                                                                                                                                                   

 

 

 

زمان انتشار: ۲۰ دی, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو