زمان انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۵ -

ریاض در پی سیاسی کاری حج/ فاجعه منا قلبم را به درد می آورد

یکی از اعضای اهل سنت مجمع علمای مسلمین لبنان و رئیس انجمن دوستی و همکاری اسلامی با اعلام اینکه عربستان سعودی به دنبال سیاسی کاری حج است به نقش مخرب ریاض در منطقه پرداخت.

به گزارش سرای نور؛ در حالی که چند ماه تا آغاز فریضه حج تمتع باقی مانده است و ایران مانند تمامی کشورهای اسلامی اقدامات اداری برای اعزام حجاج ایرانی را انجام داده است اما ریاض با تعیین شروط سعی در کارشکنی در رابطه با اعزام حجاج ایرانی را دارد و مسئله حج را که یک امر عبادی و دینی است به یک موضوع سیاسی تبدیل کرده است. در همین رابطه یک تیم مذاکره کننده از سازمان حج ایران به عربستان اعزام شده و در حال مذاکره با طرف سعودی است. به همین مناسبت گفتگویی را با شیخ خضر الکبش یکی از علمای اهل تسنن لبنان، عضو مجمع علمای مسلمین لبنان و رئیس انجمن دوستی و همکاری اسلامی ترتیب داده ایم که مشروح آن از نظر می گذرد:

*عربستان سعودی علیرغم اینکه تمامی مراحل اداری برای اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع سال جاری را انجام داده است اما همچنان شاهد کارشکنی سعودی ها به عنوان متولی مراسم حج هستیم و به نظر می رسد ریاض این مسئله را سیاسی کرده است در این باره چه نظری دارید؟

جمهوری اسلامی ایران همچون دیگر کشورهای اسلامی مراحل اداری لازم برای اعزام حجاج و امور مربوط به تسهیل در امر اعزام زائران ایرانی به خانه خدا را انجام داده است اما متاسفانه این عربستان است که در حال مانع تراشی بر سر اعزام حجاج ایرانی به حج است، بدون شک عربستان سعودی دارای مشکلات عمیقی با ایران است و ریشه این مشکلات به حمایت ایران از جنبش های مقاومت در لبنان و فلسطین باز می گردد امری که با سیاست های عربستان در تضاد است، سیاست هایی که با توطئه های آمریکایی – صهیونیستی همخوانی دارد.

علاوه بر حمایت ایران از مقاومت لبنان و فلسطین ما شاهد اختلافات ایران و عربستان در قبال سوریه هستیم، حمایت رژیم آل سعود از تروریسم در سوریه عامل بحران در این کشور است و وهابیت و تکفیر مبنای فکری گروه های تروریستی در سوریه هستند لذا عربستان به خاطر وجود اختلافات خود با ایران بر سر موضوعات منطقه ای و تضاد سیاست های دو کشور، مسئله حج را سیاسی کرده است و بر سر راه اعزام حجاج ایرانی به حج مانع تراشی می کند.

با توجه به سیاسی کاری مسئله حج از سوی عربستان سعودی من به شخصه از سوء رفتار سعودی ها با حجاج ایرانی نگران هستم و فاجعه منا که در سال گذشته رخ داد همچنان قلبم را به درد می آورد، حادثه ای که سعودی ها عامل آن بودند و من خواستار محاکمه آنها هستم.

*به فاجعه خونین منا اشاره فرمودید با توجه به بی کفایتی سعودی ها در برگزاری مراسم حج و عدم عذرخواهی ریاض به خاطر این حادثه آیا با واگذاری اداره مراسم حج به کشورهای اسلامی موافق هستید؟

بله من با این پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و واگذاری مدیریت حج به کشورهای اسلامی میانه رو موافق هستم زیرا رژیم سعودی ثابت کرد که در اداره موسم حج نالایق است و نسبت به تامین امنیت و سلامت حجاج ناتوان است.

در رابطه با عدم عذرخواهی عربستان از کشورهای اسلامی به خاطر فاجعه منا باید گفت این امر ناشی از کینه توزی سعودی ها است و در واقع تاکیدی بر جنایتکار بودن آل سعود است، این راه و روش و سیاست سعودی ها است که تاکنون نتیجه ای جز تکفیر دیگران و کشتار در بر نداشته است.

من از علما و اندیشمندان جهان اسلام می خواهم که برای مقابله با تفکر تروریستی وهابیت و مقابله با رژیم خائن الحرمین رژیمی که دست آن به خون ملت های سوریه و یمن آغشته است اتحاد داشته باشند. من معتقدم رژیم دیکتاتوری و پادشاهی عربستان سعودی به زودی سرنگون خواهد شد و عدالت بر امت اسلامی حاکم خواهد شد.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۶ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو