زمان انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۵ -

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا نیازمند همکاری ایران و آذربایجان است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان گفت: برای تکمیل راه آهن قزوین-رشت تا آستارای جمهوری آذربایجان به همکاری متقابل بیشتری بین دو کشور نیاز است.

به گزارش سرای نور؛ محمود واعظی در جلسه کمسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان که عصر پنجشنبه در منطقه آزاد انزلی تشکیل شد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار برقراری ارتباط خواهرخواندگی بین استان گیلان و جمهوری آذربایجان است اظهار کرد: با این توافقات، توانایی های موجود بیشتر معرفی می شود.

وی افزود: پس از ملاقات روسای جمهور ایران و آذربایجان دستور پیگیری و اقدام جدی درباره راه آهن و اتصال آن به راه آهن آستارای آذربایجان صادر شد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه پیشرفت خوبی در این حوزه تاکنون حاصل شده است ادامه داد: امیدواریم توافقات سال گذشته درخصوص راه آهن رشت – انزلی – آستارا در ایران تا آستارا در آذربایجان هرچه سریع تر نهایی شده و راه آهن سراسری آذربایجان به ایران متصل شود تا شرایط جدیدی در راستای حمل و نقل ترکیبی بین دو کشور ایجاد شود.

واعظی تصریح کرد: برای تکمیل راه آهن به همکاری متقابل و منابع مالی برای تجهیز کارگاه ها، ریل گذاری و تملک زمین های مورد نیاز و همچنین ورود بانک ها به این پروژه عظیم نیاز است.

وی درباره حوزه های مورد توافق همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: تاکنون در بخش کشاورزی و خرید و فروش ماشین آلات کشاورزی و بذر اطلاح شده و همچنین بخش آموزش به توافق رسیده ایم.

وزیر ارتباطات همکاری مشترک دو کشور در دریا برای نفت خزر را بسیار بااهمیت دانست و افزود: در یک سال گذشته پیشرفت های خوبی به دست آمده است و من پیشنهادات وزارت اقتصاد آذربایجان را با وزارت نفت ایران مطرح می کنم تا هماهنگی های لازم برای اقدامات مورد نیاز در این حوزه انجام شود.

وزیر صنعت و اقتصاد آذربایجان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه در منطقه آزاد انزلی شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری مهیا است گفت: مطمئنا با چنین شرایط مساعدی، شرکت های آذربایجانی را برای سرمایه گذاری در این منطقه تشویق می کنیم.

مصطفی اف با اشاره به توافقات همکاری با صنعت خودروسازی و تراکتورسازی در استان آذربایجان شرقی افزود: صنایع موتوری و داروسازی از جمله حوزه های مهم برای جمهوری آذربایجان برای همکاری با جمهوری اسلامی است که در سفر رئیس جمهوری ایران به آذربایجان مطرح خواهیم کرد.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری و سرمایه گذاری در بخش راه آهن اظهار کرد: برای این منظور باید کمیته ای با نظارت دو کشور تشکیل شده و درباره چگونگی کار این کمیته و وظایف دو طرف بحث و بررسی شود.

وزیر اقتصاد آذربایجان با تاکید بر اتمام هر چه سریعتر احداث راه آهن رشت-آستارا افزود: با جدیتی که در کار مشاهده می شود امیدوار هستیم پروژه تا پایان سال به بهره برداری برسد.

مصطفی اف همچنین با ابراز تمایل از سفر مسئولان و مدیران گیلان به جمهوری آذربایجان گفت: می توان بین منطقه آزاد و بندر انزلی و بندرسومگایی با ایجاد روابط دو طرفه همکاری متقابلی ایجاد کرد زیرا حمل و نقل دریایی از نظر جمهوری آذربایجان بسیار با اهمیت است و باید بیشتر به آن پرداخته شود.

وی تصریح کرد: فهرست اعضاء کارگروه آذربایجان در موضوع کریدور شمال – جنوب تهیه شده که تقدیم طرف ایرانی می کنیم تا در صورت توافق همکاری های لازم هر چه سریعتر در این حوزه آغاز شود.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۶ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو