زمان انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۵ -

بنی‌اعتماد با رنج پیرامونش آشناست/ واقع‌گرایی در آثار ۳ فیلمساز

میرکریمی مدیرعامل خانه سینما در نشست رونمایی کتاب سعید عقیقی درباره رخشان بنی اعتماد، بیان کرد که بنی اعتماد با رنج پیرامونش آشناست.

به گزارش سرای نور؛ مراسم رونمایی از کتاب «زیر پوست قصه ها» نوشته سعید عقیقی عصر شنبه هشتم خرداد ماه با حضور جمع زیادی از مسئولان، سینماگران و فیلمسازان از جمله رضا میرکریمی، سیدمحمد بهشتی، نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی، فرشته طائرپور، سیروس الوند، رضا فیاضی، هارون یشایایی، علیرضا شجاع نوری و… در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدرضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما طی سخنانی گفت: من افتخار می کنم که هفته گذشته این کتاب را مطالعه کردم. سعید عقیقی مدخلی را در این کتاب باز کرد و آن، این است که واقعیت گرایی در سینمای ما تعابیر و تفاسیر مختلفی دارد. اگر روزی این اتفاق رخ دهد که سینمای ایران صاحب سبک و نظریه باشد قطعا یکی از این نظریه ها واقعیت گرایی است. البته این واقعیت گرایی هم از سینمای دنیا به خصوص نئورالیسم ایتالیایی الهام گرفته شده است و عقیقی توانسته در کتاب خود درباره نسبت واقعیت گرایی با داستان گویی مبحثی را باز کند و این امر جای تبریک دارد.

میرکریمی با اشاره به سینمای رخشان بنی اعتماد عنوان کرد: پرداختن به فیلم های بنی اعتماد به خاطر گوناگونی آثار وی، شیرین است.

وی با اشاره به کتاب «زیر پوست قصه ها» تصریح کرد: عقیقی و بنی اعتماد سعی می کنند احساسات خود را کنترل کنند با این حال باز هم در گفتگویی که بین آنها در این کتاب شکل می گیرد من با زوایای دیگری از بنی اعتماد آشنا شدم و فهمیدم که چرا سال ها پیش این شخصیت را دوست داشته ام؛ شخصیت دردمندی که با درد و رنج اطرافیان خود آشناست.

مدیرعامل خانه سینما اضافه کرد: ما در این گفتگو پاسخ های یک فیلمساز آگاه و مسلط را می خوانیم و گفتگویی بسیار جذاب و آموزنده شکل گرفته است. فکر می کنم برای کسانی که می خواهند سینمای ایران را پیگیری کنند این گفتگو اهمیت بسیاری دارد.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: خوشحالم که خانه سینما در دوره جدید بعد از بازسازی و با چنین وسعتی، انسان هایی فرهیخته را می بیند و امیدوارم این اتفاق تکرار شود.

«زیر پوست قصه ها» بخشی از یک تحقیق گسترده درباره سینمای اجتماعی ایران است

در ادامه این جلسه سعید عقیقی نویسنده کتاب «زیر پوست قصه ها» پشت تریبون قرار گرفت و گفت: فکر نمی کردم که روزی سالن خانه سینما برای یک کتاب اینقدر شلوغ شود.

وی درباره کتاب خود توضیح داد: «زیر پوست قصه ها» بخشی از یک تحقیق گسترده درباره سینمای اجتماعی ایران است و من در آن به دنبال بسط مفهوم واقع گرایی در سینمای ایران بودم.

عقیقی با اشاره به محورهای مختلف «زیر پوست قصه ها» عنوان کرد: در بخشی از این کتاب از منظر واقع گرایانه به سینمای ایران پرداخته شده است. من سه رویکرد را در حوزه مفهوم واقع گرایی دنبال کردم که بخشی از آن در این کتاب آمده است. در سینمای ایران به خصوص بعد از انقلاب فیلمساز و تماشاچی هر دو به دنبال واقعیت بودند و من سینمای بنی اعتماد را در این کتاب برگزیدم چراکه او در فیلم های مستند و داستانی خود واقعیت‌سازی را براساس ریشه اسنادی آن ارایه کرده است.

وی با اشاره به واقعیت گرایی به عنوان یک امر محض در نظر کارگردانان عنوان کرد: واقع گرایی در آثار بنی اعتماد با واقع گرایی در آثار سهراب شهید ثالث و همچنین سینمای اصغر فرهادی متفاوت است و این وظیفه آنالیزور است که توضیح دهد واقع گرایی در فیلم «طبیعت بی جان» با واقع گرایی در فیلم «زیر پوست شهر» و همچنین واقع گرایی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» چه تفاوتی دارد. واقعیت گرایی در سینمای بنی اعتماد، اسنادی، در سینمای شهید ثالث، بکر و در سینمای فرهادی امری کلاسیک است.

این منتقد سینما با اشاره به تجربه خود در این کتاب یادآور شد: زمانی که شروع به نوشتن این کتاب کردم دیدم که از سال ۶۴ که نوشتن را آغاز کرده ام هیچ متنی درباره بنی اعتماد ننوشته بودم و این کار تجربه تازه ای برای من بود.

وی درباره پایان سخن خود درباره کتاب نیز یادآور شد: من مصاحبه خود را در کتاب با جمله ای به پایان بردم که به بنی اعتماد گفتم که شما همچنان مستندساز هستید حتی زمانی که سعی می کنید فیلم داستانی بسازید.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۸ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو