زمان انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ -

نرخ مشارکت مردم در مدارس غیردولتی مازندران به ۲۱ درصد رسید

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: نرخ مشارکت مردم در مدارس غیردولتی از ۱۵ درصد به ۲۱ درصد رسیده است.

به گزارش سرای نور؛ سید علی قاسمی، پیش از ظهر پنج‌شنبه، در گردهمایی شورای آموزش‌وپرورش در اردوگاه بادله ساری، با اشاره به اهمیت نهاد آموزش‌وپرورش، گفت: اندیشمندان حوزه اجتماع متفق‌القول هستند که هرگونه هزینه در آموزش‌وپرورش فرزندان جامعه سودآورترین نوع سرمایه‌گذاری است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران بابیان اینکه نهاد آموزش‌وپرورش به لحاظ گستردگی، تنوع فعالیت‌ها و اهمیت آن هیچ‌گاه بی‌نیاز از همسویی و همیاری ذی‌نفعان نبوده، افزود: مشارکت دیگران در این امر پدیده‌ای است که از دیرباز موردتوجه بوده و ازاین‌رو، اندیشمندان همواره به دنبال راه‌حل مناسب و قانونمند برای مشارکت مؤثر مردم در عرصه تعلیم و تربیت هستند.

وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی به خاطر اینکه نواخت تعلیم و تربیت در راستای اهداف تربیتی قرار گیرد، در ۲۶ دید ماه ۱۳۷۲ مجلس شورای اسلامی یکی از مترقی‌ترین قوانین را با عنوان قانون تشکیل شورای آموزش‌وپرورش تصویب کرد تا از این طریق، مدیران و مسئولان و عموم مردم درگیر مسائل آموزش‌وپرورش شوند و زمینه به‌سوی عدم تمرکز و مشارکت همگانی مهیا گردد.

قاسمی ازجمله اهداف این قانون به تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش‌وپرورش، بهره‌گیری از کلیه منابع جهت توسعه و تجهیز فضای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت‌های اجرایی آموزش‌وپرورش اشاره کرد.

وی بابیان اینکه در استان مازندران ۳۲ شورای آموزش‌وپرورش در شهرستان‌ها و مناطق فعال هستند، ازجمله حوزه‌های مشارکت در اداره کل آموزش‌وپرورش به مشارکت مردم و نهادها و سازمان‌ها در شورای آموزش‌وپرورش، مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه یار، مشارکت مردم در اداره مدارس دولتی، غیردولتی، علمی آزاد و مدارس آموزش از راه دور، مشارکت سازمان‌ها در اداره مدارس وابسته، مشارکت شوراهای اسلامی و بسیاری از نهادهای بین دولتی و دولتی در اجرای تفاهم‌نامه مشترک با آموزش‌وپرورش اشاره کرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران با اشاره به بررسی چالش‌های آموزش‌وپرورش استان و استفاده از تجارب، گفت: با حمایت شورای آموزش استان، سیاست‌هایی در جهت بهبود ارتقا تعلیم و تربیت استان و تعیین شاخص‌ها در طی ۴ سال گذشته اتخاذ شد و توفیقاتی را در رشد آموزش‌وپرورش به‌طور محسوس شاهد بودیم.

قاسمی ازجمله این توفیقات به استقرار مدیریت حرفه‌ای در همه اجزا و شایسته‌سالاری در تأمین نیروی انسانی، استقرار مدیریت برنامه محور در همه سطوح، توسعه مشارکت ذی‌نفعان در همه اجزای تعلیم و تربیت استان، ساماندهی مراکز آموزش نیروی انسانی و کاهش نیروی مازاد از ۱۰۷ هزار ساعت به ۲۰ هزار ساعت، ارتقا سطح کارشناسی اداره کل، تولید محتوای الکترونیکی از ۱۳ هزار تولید به ۲۹ هزار، جشنواره فیلم‌های رشد، حضور برجسته دانش‌آموزان مازندران در رتبه‌های علمی ملی و جهانی، پوشش تحصیلی صددرصدی در آموزش ابتدایی و ۹۸ درصدی در آموزش متوسطه اول و بیش از ۹۵ درصد در آموزش متوسطه دوم، ارتقا شاخص‌های هدایت تحصیلی به رشته‌های فنی و حرفه‌ای، طراحی و آموزش اولیا پایه اول ابتدایی، ارتقا مشارکت در مدارس غیردولتی، افزایش نرخ مشارکت دانش‌آموزان استان در مسابقات گوناگون فرهنگی و هنری و قرآن و عترت برشمرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران خاطرنشان کرد: پیش از دولت تدبیر و امید نرخ مشارکت مردم در مدارس غیردولتی حدود ۱۵ درصد بوده و امروز نرخ مشارکت به ۲۱ درصد افزایش‌یافته است.

وی بابیان اینکه از زمان تأسیس مدارس آموزش از راه دور در سال ۸۳ تا ۹۲، حدود ۱۸ هزار نفر از مدارس آموزش از راه دور استان فارغ‌التحصیل شدند، افزود: اما از سال ۹۲ تا سال ۹۵ حدود ۲۹ هزار نفر از مدارس آموزش از راه دور استان فارغ‌التحصیل شدند که ده هزار و ۴۴۴ نفر بیش از تمام دوره‌های قبل از دولت تدبیر و امید بوده است و در سال گذشته برخی دانش‌آموزان این مدارس با رشته پزشکی از سد کنکور عبور کردند.

قاسمی از دیگر اقدامات آموزش‌وپرورش طی ۴ سال اخیر را طراحی و اجرای مدارس پژوهش محور از سال ۹۲ برشمرد و افزود: از سال ۹۳ این مدارس پایه‌ریزی شد و امسال در حدود ۳۰۰ مدرسه با برنامه مدرسه پژوهش محور مشغول فعالیت هستند.

وی بابیان اینکه آموزش‌وپرورش مازندران، شاخص‌ها را رو به رشد تغییر داد، افزود: اکنون آموزش‌وپرورش مازندران در بسیاری از شاخص‌ها به‌عنوان یک آموزش‌وپرورش برتر و فعال شناخته‌شده است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۸ دی, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو