زمان انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ -

تحول در آموزش زمینه‌ساز اقتصاد دانش‌بنیان است

استاندار مازندران با تأکید بر تحول فکری در مدیریت آموزش و پرورش، قوام آن را ایجاد اقتصاد دانش بنیان، انسان فرهیخته و کارآفرین دانست.

به گزارش سرای نور؛ محمد اسلامی، ظهر پنج‌شنبه، در گردهمایی شورای آموزش و پرورش در ساری، با بیان اینکه آموزش و پرورش، نه توسط خود فرهنگیان و نه توسط جامعه و مسئولان نیابد به گونه‌ای تعریف که مظلوم واقع شود، تأکید کرد: بالاترین تراز و جایگاه باید متعلق به جامعه فرهنگیان باشد چرا که نقش و سهم بالایی را برعهده دارند.

استاندار مازندران، با اعلام اینکه یکی از بزرگ‌ترین سهم در کشور  مربوط به جامعه دانش آموزی، فرهنگیان و خانواده‌های آنها است، خاطرنشان کرد: این سهم مهم‌ترین ثروت و نعمت خدادای ما است؛ بویژه نسل جدید که بسیار ممتاز هستند و ما هموراه این دغدغه را داریم که مبادا آن لیاقت و توان را نداشته باشیم که به نحو شایسته برای پرورش این استعدادها اقدام کنیم.

وی با اشاره به تغییراتی که در رشد جوامع اتفاق افتاده است، افزود: تغییرات حوزه علم و فناوری با رشد فوق‌العاده سریع آن، ماندن در گذشته را هرگز جایز نمی‌داند و ما جبراً اگر سوار بر پیشران توسعه علمی نباشیم، نمی‌توانیم خود را به‌عنوان یک جامعه برخوردار قلمداد کنیم.

اسلامی با تأکید بر اینکه ما نیازمند تسلط بر پیشران‌های علم و فناوری هستیم، افزود: پیشران علم و فناوری انسان و پرورش استعدادهای اوست که این امر از خانواده و مدرسه میسر است.

استاندار مازندران با بیان اینکه استعدادهایی که ما امروز داریم باید در حوزه‌های پیشرفته و برتر نانو، هسته‌ای، بیوتکنولوژی، آی.تی و آی.سی.تی و هوا فضا باشد، اذعان داشت: امروزه این پنج حوزه کروک قدرت را ساخته‌اند؛ چراکه مواد خام دیگر آن ارزش را ندارد و شکوفایی علمی و پرورش استعدادها و ظرفیت حول محور این حوزه‌ها دنیا را به ثروت رسانده است.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه علمی و فناوری کشور ما نیازمند ایجاد خوب اندیشیدن و پژوهش هدفمند در نسل جدید هستیم، افزود: باید معدل استعداد آموزگار از معدل استعداد دانش‌آموزان بالاتر باشد تا بتوانیم برای شکوفایی این استعدادها نقش‌آفرین باشیم و این امور نیاز به بودجه ندارد بلکه نیازمند فکر و تدبیر است.

مقام عالی استان با بیان اینکه سرکوبی استعداد و ندیدن به سادگی اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: باید برای استعدادهایمان به صورت باغبانی و تک به تک وقت بگذاریم و پرورش استعدادها و زمینه‌سازی برای شکوفایی آن وظیفه جامعه فرهنگی است.

وی با تأکید بر ایجاد تحول فکری مدیریت و رفتار از مدرسه تا تمام سلسله مراتب در آموزش و پرورش، افزود: اگر این تحول شروع شده، باید به آن سرعت دهیم و اگر در حال حرکت است باید آن را قوام بخشیده و نهادینه کنیم تا به‌صورت یک جریان مقاوم بتواند اقتصاد دانش بنیان، انسان فرهیخته و کارآفرین را تحویل جامعه دهد.

اسلامی افزود: ما دیگر نمی‌توانیم و خداوند نیز ما را نخواهد بخشید که استعدادها را در یک چارچوب آموزشی از پیش طراحی‌شده‌ی سنتی که با استعداد جمعیت هدف ما انطباق ندارد، رشد دهیم.

وی با اشاره به تهدیدات فضای مجازی گفت: اگر شما این کار را نکنید آنها در فضای مجازی از شما پیشی خواهند گرفت و فضای مجازی آنها را مدیریت خواهد کرد.

استاندار مازندران با این پرسش که بچه‌ها تا چه میزان در مدارس و نزد والدین خود و چقدر در فضای مجازی آموزش می‌بینند، یادآور شد: ما در فضای مجازی حضور نداریم و افراد دیگری این استعدادهای ما را با ربودن عقیده و باورهاشان به یغما خواهند برد و این سنگری است که شما باید از آن مراقبت کنید و نمی‌کنید.

وی با اشاره به محدودیت بودجه بر تحول ساختار اداری تأکید کرد و افزود: باید نسبت نیروهای اداری و آموزشی خود را ارزیابی کنیم تا ببنیم چقدر بودجه جاری ما صرف اداری و چقدر صرف فرهنگ و تعلیم و تربیت می‌شود چراکه ما نیاز به بازنگری هستیم و بازمهندسی مدیریتی کارکردی دارد تا بتوانیم ظرفیت‌های اضافه موجود در فرایندها را کاهش دهیم و به ظرفیت‌سازی و پشتیبانی از موارد اصلی اضافه کنیم.

وی با تأکید بر افزایش پیشرفت و قدرت توسعه، گفت: این امر تنها مختص به آموزش و پرورش نیست و شامل دیگر دستگاه‌ها نیز می‌شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه هر سرزمین دارای استعداد و ظرفیت و پیشینه تاریخی خاص است و این دو در کنار هم نگاه و فکر ما را معطوف به برنامه‌هایی می‌کند که منطبق بر این استعدادها و ظرفیت‌ها است، افزود: ظرفیت مازندران گردشگری، کشاورزی و دریاست اما ما نسل کشاورز خود را به دانشگاه فرستادیم تا بعد به‌عنوان تحصیلکرده بیکار بازگردد در حالیکه با تعریف مقیاس متفاوت در حوزه کشاورزی می‌توانیم به سمت اقتصاد شکوفا بریم و برای نسل جدید انگیزه لازم را در ماندن در کشاورزی ایجاد کنیم.

مقام عالی استان با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی، گردشگری و دریا در استان بر آموزش این سه سرفصل اساسی استان از دبستان تأکید کرد.

وی با بیان اینکه جمعیت روستایی کشور حدود ۲۶ درصد و در مازندران ۴۲ درصد و این یعنی بالاترین نرخ روستایی در کشور، افزود: اما چرا به این امر نگاه نمی‌کنیم و برای این بچه‌ها وقت نمی‌گذاریم و آنها را در این رشته‌ها رشد نمی‌دهیم تا محیط خود را متحول کنند.

اسلامی با اشاره به اینکه برای ایجاد اشتغال باید نوع جامعه هدف، ترکیب جنسیتی و تحصیلی و نوع تخصص لحاظ گردد، گفت: از دانشگاه‌ها خواسته شد تا لیستی از دانش‌آموختگان سال ۹۰ تا ۹۵ به ما داده شود تا مشخص شود دانش‌آموختگان آنها در کجا و دارای چه وضعیتی هستند و تاکنون یک دانشگاه چنین کاری انجام داده است.

وی در رابطه با اعلام نتایج این دانشگاه گفت: ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر در این دانشگاه آموزش دیدند که حدود هفت هزار نفر دارای شغل هستند و  در یک رشته با ۵۸۵ دانش‌آموخته تنها حدود ۵۰ نفر بیکارند و در متقابل رشته‌ای با حدود یک هزار ۲۰۰ نفر دانش‌آموخته تنها ۵۰ نفر سرکارند و این به این معناست که این رشته بازار کار ندارد و جالب است که تقریبا اکثر دانشگاه‌های مازندران این رشته را دارند و دلیل دانشگاه‌ها وجود هیئت علمی در این رشته است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۸ دی, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو