زمان انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ -

کاویانپور: ارطغرل نمازخوان و سختگیر است

نقطه مشترک ارطغرل ساغلام با فوتبال ایران، قبل از حضور در تراکتورسازی فقط یک نام بود. حامد کاویانپور که فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ را در کایسری اسپور و زیر نظر ساغلام بازی کرد و به موفقیت‌هایی نیز دست یافت.

سرای نور؛و به نقل از ایران ورزشی ،  کاویانپور حالا بهتر از هر کسی می‌تواند درباره ساغلام نظر بدهد. او یک فصل همراه این مربی زندگی کرده و از خصوصیات فنی و اخلاقی‌اش آگاهی کاملی دارد. بهانه ما برای صحبت با کاویانپور نیز همین بود. حضور ساغلام در تراکتورسازی که البته هافبک سابق پرسپولیس و تیم ملی از آن بی خبر بود.

 

  • حتما خبر دارید که مربی سابق شما در کایسری اسپور به تبریز آمده تا روی نیمکت تراکتورسازی بنشیند؟

ارطغرل را کامل می‌شناسم. یک فصل در کایسری اسپور با او کار کردم و هم از نظر فنی و هم اخلاقی یک مربی سطح بالا است. ارطغرل جزو مربیان جوان و به روز فوتبال ترکیه است. او سابقه قهرمانی در لیگ ترکیه و حضور در جام‌های اروپایی را در کارنامه دارد.

 

  • ساغلام در کایسری اسپور چطور نتیجه گرفت؟ مربی موفقی بود؟

کایسری متعلق به یک شهر صنعتی بود اما در زمره تیم‌های قدرتمند لیگ ترکیه قرار نداشت. اگر بخواهم مشابه‌اش را در فوتبال ایران معرفی کنم، فجرسپاسی را مثال می‌زنم. با ارطغرل اما کایسری نتایج فوق‌العاده‌ای به دست آورد. ما آن فصل در رده دوم، سوم یا چهارم قرار داشتیم و این یعنی یک موفقیت بزرگ برای تیمی نه چندان مطرح. بعدها شنیدم ارطغرل به بورسا اسپور رفته و با این تیم قهرمان لیگ ترکیه شده است. البته ساغلام تجربه بازی و مربیگری در بشیکتاش را نیز در کارنامه دارد. او مهاجم مطرحی بوده که گل‌های فراوانی هم برای تیم ملی ترکیه و بشیکتاش به ثمر رسانده است.

 

  • از خصوصیات اخلاقی ارطغرل ساغلام هم چیزی می‌دانید؟ آیا از این حیث با جو ایران همخوانی دارد؟

او انسان مومن و معتقدی است. در ترکیه که بودیم ۵ وعده نماز می‌خواند و البته بیشتر سعی می‌کرد در نماز جماعت شرکت کند.

میان کلام‌تان؛ او دیروز هم به نماز جمعه تبریز رفته و همین مساله حرف و حدیث‌هایی هم به‌وجود آورده است.

با شناختی که از ارطغرل دارم مطمئنم خودش اصرار کرده که به نماز جمعه برود. او اهل نمایش نیست و امیدوارم که در تراکتورسازی به موفقیت برسد.

 

  • از لحاظ فنی ساغلام در چه سطحی است؟

زمانی که من در کایسری بودم او ۳۷ سال داشت. ۳، ۴ سال قبل از آن فوتبال را کنار گذاشته بود. او همان وقت دنبال مسائل روز فوتبال در عرصه مربیگری بود. کادر فنی فوق‌العاده‌ای هم کنار ساغلام حضور داشتند. از مربی بدنساز گرفته تا دستیار اول و مربی دروازه‌بان‌ها. یک مساله مهم برای او، شرایط حرفه‌ای باشگاه‌مان بود. ساغلام به زندگی اردویی اصرار داشت و به همین سادگی‌ها اجازه نمی‌داد بازیکنان در خانه خودشان بمانند و فقط یک شب قبل از بازی به هتل بیایند. او شب‌های بعد از بازی به هیچ یک از بازیکنان اجازه نمی‌داد اردو را ترک کنند. همیشه می‌گفت بازیابی بعد از بازی مهم‌تر از قبل بازی است چون ارطغرل در کایسری ابزار خوبی داشت به موفقیت هم رسید.

 

  • خودت در کایسری کمتر بازی می‌کردی. دلیل خاصی داشت؟

آن فصل کایسری ۷، ۸ بازیکن خارجی در اختیار داشت که ساغلام ترجیح می‌داد انرژی‌ها را تقسیم کند. چون در ۳ جام (لیگ ترکیه، جام حذفی و جام یوفا) حضور داشتیم او سعی می‌کرد از بازیکنان خارجی‌اش به صورت مداوم و همزمان استفاده نکند. اگر بدانید چطور کایسری با من قرارداد امضا کرد به این نکته پی می‌برید که ساغلام چقدر روی بازی من نظر داشت.

 

  • تراکتورسازی با ساغلام فقط برای ۳ ماه قرارداد امضا کرده. به نظر شما بهتر نبود ساغلام برای مدتی بیشتر به تراکتورسازی می‌آمد؟

ساغلام این توانایی را دارد که در زمان کم هم به موفقیت برسد. من مطمئنم که ارطغرل در همین زمان کوتاه هم می‌تواند آجرلو را برای تمدید قرارداد متقاعد کند. ضمن اینکه باید به آجرلو هم برای جذب مربی بزرگ و انسان شریفی چون ساغلام تبریک بگویم.

پس نظر شما این است که ارطغرل ساغلام در تراکتورسازی به موفقیت می‌رسد.

ارطغرل برخلاف چهره مهربانی که دارد مربی سختگیر و با دیسیپلینی است. او در تراکتورسازی به امکانات سخت افزاری نیاز دارد. اگر این شرایط برای او فراهم شود قطعا تراکتورسازی روزهای موفقی را با ساغلام تجربه خواهد کرد.

 

  • در سال‌های اخیر با ساغلام در ارتباط نبوده‌اید؟

تماسی نداشتم و تازه متوجه شدم که او به ایران آمده است. اگر در تهران او را دیدم به ملاقاتش می‌روم و اگر هم نشد به تبریز سفر می‌کنم تا یک بار دیگر ساغلام را از نزدیک ببینم.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳۰ دی, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو