زمان انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ -

آلودگی نیمی از شناگاه‌های شمال

سرپرست دفتر آلودگی دریا درباره جلوگیری از تخلیه پساب‌های سکوهای نفتی در دریا اعلام کرد: برای ممیزی سکوها گواهینامه‌های لازم برای ورود به سکوهای نفتی را نداشتیم اما در این زمینه اقدام کردیم.

به گزارش سرای نور؛ ضیاءالدین الماسی سرپرست دفتر آلودگی دریای سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه سازمان برای تخلیه پساب سکوهای نفتی در دریا چه اقدامی انجام داده است، گفت: ممیزی زیست محیطی تاسیسات ثابت در دریا پیش از این در دستور کار سازمان محیط زیست نبوده است. برای این کار باید در سازمان محیط زیست ظرفیت سازی هایی انجام شود که این ظرفیت سازی در سال ۹۴ و ۹۵ در دستور کار قرار گرفته است.

وی توضیح داد: بدون داشتن گواهینامه های ممیزی اصلا اجازه ورود به سکوها را نداشتیم ضوابطی بین المللی وجود دارد که افرادی که می خواهند وارد عرضه یک سکو شوند باید مهارت های خاصی را داشته باشند و این امر گواهینامه معتبری را لازم دارد که تعیین می کند فرد توانایی لازم برای ورود به عرضه را دارا است.

الماسی اعلام کرد: این امکان از سال گذشته برای کارشناسان ما فراهم شد. از سوی دیگر کسی که می خواهد ممیزی انجام دهد باید توانایی ممیزی را داشته باشد که این، قابلیت ها و توانایی ها را نیز گواهینامه تعیین می کند. این گواهینامه را ایران صادر می کند اما اعتبار بین المللی دارد.

به گفته وی مرکز دریانوردی معتبر با اعتبار بین المللی می تواند این گواهینامه را صادر کند و مرجع دریانوردی ملی یعنی سازمان بنادر و دریانوردی آن را تثبیت می کند.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۱۸ نفر آموزش های لازم را دیده اند و اگر مدیران استانی و ستادی را نیز به آنها اضافه کنیم در مجموع حدود ۳۰ نفر می شوند، افزود: یک برنامه آموزشی مفصل در سال ۹۴ ارائه شد، یک برنامه آموزشی هم هفته گذشته به انجام رسید و سه برنامه آموزشی دیگر باید تکمیل شود تا بتوانیم با همکاری نهادهای مرتبط اقدامات لازم برای ممیزی را انجام دهیم.

شناگاه‌های آلوده را با پرچم مشخص می‌کنیم

مدیر دفتر آلودگی دریای سازمان محیط زیست در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت شناگاه های دریای خزر نیز توضیح داد: سازمان حفاظت محیط زیست پایش های خود را در سال ۹۴ متمرکزتر کرد و هر ماه از آب شناگاه‌ها برای بررسی آلودگی های میکروبی نمونه برداری انجام شد. وضعیت شناگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها متغییر است و از منظر ما شناگاهی که دست کم دو یا سه نوبت متوالی نشاهی از آلودگی داشته باشند آلوده بشمار می رود.

الماسی تصریح کرد: از ۴۵ شناگاه مورد پایش ما در مازندران ۱۶ شناگاه آلوده در گیلان از ۲۱ شناگاه ۱۰ شناگاه آلوده و در گلستان با تنها ۳ شناگاه ۲ شناگاه آلوده بودند.

وی با اشاره به اینکه برخی از شناگاه‌ها همچون رادیودریا در چالوس، پاسداران در انزلی و ساحل قو در سال ۹۳ و ۹۴ همچنان آلوده بودند، گفت: تعداد شناگاه‌های سالم هم زیاد است و مردم همچنان می توانند از سواحل شمال لذت ببرند اما باید وزارت کشور ضوابطی را لحاظ و اقداماتی را انجام دهد.

مدیر دفتر آلودگی دریای سازمان محیط زیست دو دلیل عمده شناگاه‌های آلوده را ورود پساب های شهری از طریق رودخانه هایی که مصبشان نزدیک شناگاه است و دیگری دپوی زباله بدون رعایت اصول در سواحل نزدیک شناگاه عنوان کرد و گفت: در سال ۹۴ فهرست شناگاه‌های آلوده را از طریق رسانه ها اعلام می کردیم امسال در نظر داریم مکانیزم بهتری داشته باشیم اقداماتی که باید انجام شود بسیار در دسترس است و امیدواریم این اقدامات را انجام دهند تا نیازی به نسب پرچم نباشد اما در غیر این صورت شناگاه‌های آلوده با پرچم و احتمالا از طریق  یک سایت اطلاع رسانی معرفی خواهد شد.

وی تاکید کرد: در میان مدت در جانمایی شناگاه‌های آلوده باید بازنگری شود.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۰ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو