زمان انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ -

آنالیز جابجایی بزرگ در آخرین ساعات پنجره زمستانی

براساس گزارش ها، چلسی به دنبال جذب ادین ژکو، مهاجم بوسنیایی تیم رم، برای پشتیبانی و تکمیل موراتا در خط حمله ی تیم است.

سرای نور؛آلواریتو در بازی دیشب مقابل نیوکاسل نیز غایب بزرگ میدان بود تا نمایش درخشان باتشوایی را به نظاره بنشیند. او مدت‌هاست که در فرم خوب خود قرار ندارد و به همین دلیل، چلسی به فکر خرید یک مهاجم افتاده است تا بتواند بر آمار بد خط حمله‌اش، سرپوش بگذارد.

 آمار گلزنی پایین موراتا که از اول ماه دسامبر تا به حال ۳ گل به ثمر رسانده است و همچنین فقدان یک مهاجم خوب دیگر برای پشتیبانی از موراتا ، کونته را به فکر خرید یک  مهاجم گلزن انداخته است. تنها جانشین موراتا در چلسی، میشی باتشویی است که باید گفت نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

 

 

با این که در ابتدا خرید آندی کارول و پیتر کراوچ برای چلسی مهم بود اما کونته به فکر خرید بازیکن بزرگتری بود.

 

ادین ژکو، همان بازیکن بود؛ کسی که در لیگ قهرمانان اروپا بزرگترین مشکل لندنی ها بود. ژکو در بازی اول با ۲ گل و دربازی دوم با کمک استفان الشراوی، آبی ها را به زانو در آورد. البته این تنها دلیل انتخاب او نیست، آمار گلزنی او یکی از مهمترین عوامل انتخاب او بود. ژکو در فصل گذشته با ۲۹ گل در ۳۷ بازی بهترین گلزن سری آ شد.

 

اما ژکو در چلسی چه نقشی خواهد داشت؟

 

 ژکو یا موراتا؟

 

 

در رم ، ژکو بازیکن کلیدی تیم در خط حمله است. در سری آ ژکو با ۹ گل بهترین گلزن رم است.

 

در حالی که موراتا در گلها، یکی از ژکو عقب است. اما این در حالی است که او دقایق کمتری نسبت به  ژکو در زمین بوده است. اگر میانگین گلزنی آنها را در هر ۹۰ دقیقه حساب کنیم، نتیجه چیز دیگری خواهد بود. موراتا با میانگین ۰٫۵۹ گل از ژکو با میانگین ۰٫۴۷ گل برتر است. همچنین ستاره ی بوسنیایی شانس خود در گلزنی را بیشتر نسبت به موراتا امتحان کرده است. ژکو در هر بازی ۴٫۷۴ شوت داشته است و موراتا ۳٫۵۰ شوت. این نشان می دهد که موراتا ۲۱٫۳% شوتهای موفق تری داشته است.

 

در گلزنی با سر موراتا ۶ گل به ثمر رسانده است و به طور میانگین ۰٫۳۷ گل در هر بازی، اما در این فصل در نبرد های هوایی آسیب پذیر نشان داده است.

 

 

همین یکی از دلایل اهمیت اندی کارول و پیتر کراوچ برای چلسی است، تقویت نیروی هوایی چلسی.

 

اما با آمدن ژکو نه تنها قدرت هوایی بلکه روی زمین هم خط حمله ی چلسی تقویت خواهد شد.

 

در این فصل ژکو در ۵۵ نبرد هوایی پیروز شده و از موراتا با ۳۷  پیروزی فاصله دارد. حتی اگر بخواهیم میانگین آمار را حساب کنیم ژکو با نتیجه ی ۲٫۸۹ به ۲٫۲۰ از موراتا برتر است. در درصد پیروزی ها هم نتیجه با ۵۷٫۷۹% از موراتا با ۴۸٫۰۵% پیش است.

 

 

ژکو همچنین می تواند به بازیکن کلیدی چلسی تبدیل شود و موراتا را کنار بزند. او در هر بازی به طور میانگین ۱٫۶۳ موقعیت برای رم ساخته است که موراتا با ۱٫۴۹ از ژکو عقب است. البته در پاس گل با وجود پشتیبانی بازیکنی مانند هازارد نتیجه به نفع موراتا است. او در چلسی ۳ بار پاس گل داده است و به طور میانگین ۰٫۲۴ پاس گل در هر بازی داشته است. در پاس های موفق هم موراتا در هر بازی  ۱۷٫۵۸ پاس و ژکو ۱۴٫۸۴ داشته اند، اما در درصد هر دو ۷۲% موفق بودند.

 

با وجود اینکه به نظر می رسد موراتا از حریف شکست خورده اما نمی شود گفت تمام لیگ روی نیمکت باشد. این امکان وجود دارد که آن دو حتی با هم در زمین حضور پیدا کنند. اما آنتونیو کونته با ژکو چه خواهد کرد؟

 

جایگاه ژکو در چلسی

 

Plan B1. 

 

 

با این ترکیب ۳-۵-۲ هازارد کمی عقب تر از مهاجمین بازی می کند و آزادی بیشتری خواهد داشت. در خط حمله دو مهاجم بلند قامت چلسی می توانند در نبرد های هوایی خوب عمل کنند و روی زمین هم با توجه به تکنیکشان همکاری  خوبی داشته باشند و دفاع حریف را آزار دهند. وجود فابرگاس هم در دفاع و حمله و پخش توپ بسیار موثر خواهد بود.

 

 

بهترین رقیب: وستهام یونایتد

 

با وجود این که دفاع وستهام در بازی قبلی این دو تیم عملکرد خوبی نداشت اما موراتا نتوانست از موقعیت استفاده کند. در حالی که ژکو می توانست با موقعیت های بسیاری که داشت به راحتی به گل برسد.

 

Plan C2.

 

 

در بازی هایی که موراتا حضور ندارد ژکو می تواند با هازارد بازی کند. به این ترتیب هازارد آزادی بیشتری در حمله دارد و کمک زیادی به چلسی می کند. این جا هم فابرگاس نقش کلیدی در میانه ی میدان داراست. با حضور فابرگاس می توان گفت عملکرد بال های عقب چلسی بهتر خواهد شد و همکاری بهتری با مهاجمین خواهند داشت.

 

 

بهترین رقیب: واتفورد

 

در بازی گذشته ی این دو تیم موراتا نمایش بسیار بدی داشت و با وجود این که چلسی می توانست از ضعف واتفورد برای کسب نتیجه ی بهتر استفاده کند، ولی به دلیل فقدان یک خط حمله خوب، نتیجه ی دلخواه را کسب نکرد.

 

۳٫ خط حمله ی ۳ نفره

 

 

با وجود این که چلسی در چهار فینال حضور دارد کونته می تواند با مدیریت تیم فصل درخشانی بسازد. اگر ژکو به لندن بیاید ، تبدیل یک نیرو برای حمایت از هازارد و موراتا خواهد شد و باعث می شود تیم آمادگی خود را حفظ کند.

 

در سیستم ۳-۴-۳ ژکو در کنار پدرو و ویلیان (یا هازارد) یک  خط حمله بی نظیر خواهند سواخت. با توجه به اینکه ژکو بازیکن با تکنیکی است و در دریبل های خود ۵۶٫۶۷% موفق بوده، می تواند به خوبی با وینگر ها همکاری کرده و دفاع حریف را آزار دهد.

 

ژکو می تواند کمک بسیاری به چلسی کند. چه در انگلیس و چه در لیگ قهرمانان اروپا وجودش برای موفقیت چلسی ضروری است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۹ بهمن, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو