زمان انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ -

جلسات شورای فرهنگ عمومی در بحث‌های تئوری خلاصه نشود

امام جمعه شهرستان نور گفت: باید جلسات شورای فرهنگ عمومی یک برنامه عملیاتی و اجرایی داشته باشد و صرفاً در سایه بحث‌های تئوری خلاصه نشود.

به گزارش خبرنگار سرای نور،حجت‌الاسلام قنبرعلی احمدی در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نور که با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی و اعضای این شورا در دفتر امام جمعه شهرستان نور برگزار شد با اشاره به جایگاه فلسفه شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: باید جلسات شورای فرهنگ عمومی یک برنامه عملیاتی و اجرایی داشته باشد و صرفاً در سایه بحث‌های تئوری خلاصه نشود.

وی بیان کرد: جلسه باید به طور جدی پیگیری شود تا شاهد تحولی در عرصه فرهنگ در سطح جامع باشیم و موضوع آسیب‌های اجتماعی بررسی و در سطح شهرستان پیاده شود.

امام جمعه شهرستان نور با اشاره به تأثیر این جلسات در کاهش یا رفع آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: جایگاه شورای فرهنگ عمومی از جمله نهادهای مهم و مؤثر است که وظیفه سیاست‌گذاری، هدایت، نظارت، تجزیه و تحلیل وضع فرهنگ عمومی جامعه را بر عهده دارد.

این مسئول تصریح کرد: در این راستا با حضور اندیشمندان، صاحب‌نظران و مسئولان فرهنگی می‌توانیم بنیانگذار حرکتی پویا در همه ابعاد فرهنگی باشیم و وظیفه شورای فرهنگ عمومی شهرستان بررسی معضل فرهنگی در جامعه شهری و روستایی و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع آن است که باید برای حدف سنت‌های غلط و تشویق مردم برای حفظ ارزش‌های دینی و انقلاب اسلامی و فرهنگی شهرستان تلاش کنیم.

احمدی با بیان اینکه برخی سنت‌ها، سنت نیست بلکه بدعت است، افزود: باید بتوانیم مردم را از این بدعت‌ها که در قالب سنت غلط در میان مردم رشد کرده است آگاه کنیم و با تشویق، ارزش‌های دینی و انقلابی اسلامی، فرهنگ روحی انقلاب و انقلابی‌گری که از تأکیدهای رهبری است را تقویت کنیم.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای همسو کردن دستگاه‌ها، نهادها و مراکز دولتی و غیردولتی شهرستان برای فعالیت‌ها و شیوه‌های نظارت تشویقی و ترویج مباحث در شهرستان برای الگوسازی و شکوفایی فرهنگ عمومی ضروری است.

امام جمعه شهرستان نور تأکید کرد: فرهنگ صحیح در نظام اسلامی، فرهنگی است که با عقل، منطق و مبانی اسلامی، همسان باشد و فرهنگ صحیح، رشد اقتصادی، ازدیاد ثروت، ارتقای علم و قدرت سیاسی، آزادی و رفاه عمومی در جامعه را به دنبال دارد.

این مسئول با اشاره به فرهنگ منحرف بیان کرد: این فرهنگ فساد و تباهی، هرج و مرج، افسار‌گسیختگی و فخر و بدبختی یک جامعه را در بر دارد و فرهنگ صحیح شکل‌دهنده ذهن و رفتار عمومی جامعه است و در جهت دادن تصمیمات کلان کشور، استان و شهرستان تأثیرگذار است و رهبر معظم انقلاب فرمودند: از فرهنگ رفع مظلومیت کنید پس اجزای اصلی در فرهنگ جامعه اعتقادات، ارزش‌ها، هنجار‌ها، رفتارها و نمادها است.

احمدی گفت: یکی از آسیب‌های جدی استان، خشونت و رفتارهای خشونت‌آمیز در بدنه اجتماع است که باید گذشت در اجتماع را دنبال کنیم.

وی با اشاره به آسیب‌ها در مدیریت فرهنگ عمومی و عدم درک صحیح از کارکرد فرهنگ در تحولات جامعه بین مدیران و حتی نخبگان جامعه افزود: باید در سایه فرهنگ و مباحث فرهنگی، سیاست، اقتصاد و … تعریف شود.

امام جمعه شهرستان نور با اشاره به نفوذ تمدن غرب که پیوند آن با دموکراسی مورد عمل در جامعه ایران از ورود مستمر پدیده‌های جدید فرهنگ و کالاهای مخرب فرهنگی از بیرون مرزها است، افزود: وظیفه متصدیان فرهنگی است که ذهن جامعه را به سوی سوق دهیم که فرهنگ دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، نجات دهنده مردم و اجتماع و بخش های مختلف مشکلات مردمی است و در این زمینه همه بخش‌ها و سازمان‌ها باید وارد میدان شوند.

این مسئول تصریح کرد: اگر فرهنگ زیرساخت اقتصاد، علم، سیاست، اخلاق و هنر شود این پنج عنصر مقاومت جامعه خواهد شد در صورتی که در سایه فرهنگ غنی دینی تعریف و تبیین شود.

احمدی گفت: امیدواریم بتوانیم از فرهنگ غنی و دینی اسلامی رفع مظلومیت کنیم و عنوان متصدیان فرهنگی که مأموریت ما تعامل، هم فکری، هم‌افزایی و برنامه‌ریزی است، بتوانیم قدم‌های خوبی در عرصه غنی فرهنگ اسلامی دینی و انقلابی برداریم.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۰ بهمن, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو