زمان انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ -

مدیر دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری:

پروژه‌ها در سطح روستاها باید توجیه اقتصادی داشته باشد

مدیر دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گفت: هر پروژه در سطح روستاها باید توجیه اقتصادی داشته باشد و با نام‌گذاری سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل باید از طرح‌هایی که توجیه اقتصادی دارند و در سطح اقتصاد روستایی تأثیر گذارند حمایت شود.

به گزارش خبرنگار سرای نور؛ جان‌الله عبدی در این جلسه با تقدیر از شوراها و دهیاران بخش مرکزی شهرستان نور اظهار کرد: دستگاه‌هایی که وظیفه زیرساخت‌ها را در روستاها دارند با توجه به ردیف اعتباری باید اقدام کنند و رفع این مشکل شرح وظیفه دهیاری‌ها نیست و مشارکت در راه‌های روستایی نیز با شرکت ۷۰ درصدی اداره راه و شهرسازی و ۳۰ درصدی دهیاری‌ها است و استان مازندران در سال ۹۳ – ۹۴ رتبه برتر در آسفالت راه‌های روستایی در سطح کشور را به‌دست آورد.

 

 

 

DSC02291

 

 

 

وی در مورد حضور گردشگران و مسافران در روستاها افزود: حداقل ۹ ماه از سال شاهد جمعیت شناور در استان مازندران هستیم که جمعیت تقریباً دو برابر جمعیت ثابت در طول ایام سال هستند که باید خدمات دهی شوند و امکانات و اعتبارات بومی پاسخ گوی خدمات دهی در سطح ملی نیست.

مدیر دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری تأکید کرد:

این مسئول با اشاره به ۲۵۰ طرح مشارکتی اقتصادی و غیرمشارکتی قابل اجرا در استان یادآور شد: در هر روستایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی وجود دارد که دهیاران و شوراهای اسلامی باید آن را شناسایی و برای دریافت تسهیلات معرفی کنند. استاندار مازندران نیز با نگاه ویژه به طرح اقتصادی تأکید کردند از هر روستا یک طرح اقتصادی معرفی شود.

 

 

 

DSC02296

 

 

 

عبدی توجه به بخش کشاورزی، گردشگری، صنایع تبدیلی، دامپروری، صنایع دستی، مشاغل خانگی و منابعی که در سطح روستاها وجود دارد را ضروری دانست و افزود: پتانسیل‌های خوبی در روستاها وجود دارد که سبب افزایش درآمد روستاییان خواهد شد.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات برای طرح‌ها خاطرنشان کرد: طرح‌ها در سه نوبت قابل بررسی است (کارشناسی و تخصصی، بازدید میدانی و تصویب طرح برای معرفی به بانک‌ها) تا تسهیلات به منظور به اجرا درآوردن پروژه مورد نظر استفاده شود.

مدیر دفتر امور روستایی و شوراهای استان مازندران با اشاره به طرح اشتغال زایی اظهار کرد: با معرفی این طرح ها تسهیلات خوبی پرداخت خواهد شد تا با ایجاد اشتغال از مهاجرت روستاییان جلوگیری شود.

مدیر دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یادآور شد: ساخت و سازها در اراضی کشاورزی از معضلات اساسی روستاها است و هیچ مرجعی نمی‌تواند خارج از بافت پروانه مسکونی صادر کند.

 

 

 

 

 

DSC02294

 

 

 

این مسئول با اشاره به جمعیت ۴۵ درصدی روستایی در استان مازندران بیان کرد: مازندران سومین رتبه جمعیت روستایی در کشور را دارا است.

عبدی در بخش گردشگری تصریح کرد: نقاطی که استعداد بومی گردی در روستا را دارند معرفی شوند تا با ارائه تسهیلات بانکی از آنها حمایت شود همچنین با ایجاد فضا در روستاها و بازارچه‌های محلی تولیدات و صنایعی که در روستاها وجود دارد در معرض دید مسافران گردشگر قرار بگیرد.

مدیر دفتر امور روستایی و شوراهای استان مازندران با اشاره به مشکلات در طرح هادی افزود: باید نیاز روستاها در سرانه جمعیت، زاد و ولد، توسعه روستاها، مرگ و میر و … مطالعه و لحاظ شود و نظر شوراها و دهیاران در اولویت تهیه طرح باشد و مشاوران با نیاز سنجی و وضعیت روستاها طرح هادی را تهیه نمایند.

 

 

 

 

 

DSC02300
وی پیگیری آسفالت به صورت مشارکتی، بازنگری طرح هادی، امنیت شغل دهیاران، درآمد پایدار دهیارها، پایش تصویری در روستاها، معرفی بخش خصوصی و باشگاه های ورزشی در روستاها و تکمیل ساختمان‌های نیمه‌کاره دهیاری‌ها و طرح‌های نیمه تمام، عوارض دهیارها و … تأکید کرد و گفت: با درجه‌بندی دهیارها، اعتباری برای فرمانداری‌ها واریز خواهد شد تا روستاهای فاقد دهیاری را پوشش داده و بتوانیم در آن روستاها اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی را داشته باشیم.

عبدی در پایان توانمندی و ظرفیت دهیاران را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: دهیاری‌ها توانستند به‌عنوان یک مدیر ارشد روستایی کارهای بسیار خوبی را در سطح روستاها ارائه دهند و فضای صمیمی در کار می‌تواند اثر گذار باشد و تعامل شورا و دهیاری‌ها ضروری است.

 

 

 

 

 

DSC02294

 

 

 

 

ابراهیمی معاون امور زیربنایی دفتر امور روستایی و شوراهای استان مازندران در این جلسه در برنامه ریزی در روستاها در راستای پروژه ی عمرانی تأکید کرد.

 

 

 

 

DSC02301

 

 

 

وی نخستین اولویت بندی دهیاران را احداث ساختمان دهیار نام برد و طرح مشارکتی خود اشتغال زایی را در روستا ها ضروری دانست.

ابراهیمی در این جلسه به‌پروژه های فرهنگی و اجتماعی، تفکیک زباله از مبدأ، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها اشاره کرد.

 

زمان انتشار: ۱۳ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو