زمان انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ -

مدارک فیفا علیه ادعای شمسایی

در حالی که جامعه فوتسال تحت تاثیر خبر شکسته شدن رکورد وحید شمسایی به عنوان آقای گل دنیا توسط «فالکائو» قرار گرفته، فیفا واکنش جالبی به این موضوع داشت.

سرای نور؛

بحث آقای گلی فوتسال دنیا سالیان سال است که در رسانه های داخلی مطرح و از وحید شمسایی کاپیتان پیشین تیم ملی و اسطوره فوتسال ایران هم با ۳۹۲ گل زده ملی تحت عنوان آقای گل جهان یاد می شد. رکوردی که گفته می شد طی روزهای گذشته توسط فالکائو ستاره باتجربه فوتسال برزیل شکسته شده و وی توانسته است از تعداد گلهای وحید شمسایی عبور کند.

 

بعد از جام جهانی ۲۰۱۶ فوتسال و باخت تیم ملی فوتسال برزیل برابر تیم ایران بود که فالکائو اسطوره فوتسال دنیا از این رشته خداحافظی کرد و حتی روی دست ملی پوشان ایران بالا و پایین انداخته شد تا با خاطره ای خوش از فوتسال برود.

 

در آن مقطع خیال خیلی ها بابت باقی ماندن رکورد آقای گلی فوتسال در ایران راحت شد ولی فالکائو بعد از جام جهانی هم بارها به تیم ملی برزیل دعوت شد تا طبق ادعای رسانه های ایران در روزهای گذشته آقای گلی جهان را از آن خود کند.

 

هرچند داشتن عنوان آقای گلی فوتسال جهان همانند آقای گلی فوتبال جهان (که در اختیار علی دایی است) می تواند عنوان بسیار ارزشمند و شیرینی برای کشور ایران و وحید شمسایی باشد ولی آیا باتوجه به کثرت مسابقات فوتسال از یک سو و در اولویت نبودن این رشته برای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) چنین عنوانی وجود خارجی دارد؟ آیا فیفا همانند فوتبال برای فوتسال هم عنوان آقای گلی جهان را در نظر گرفته و گل بازیکنان در تمام مسابقات ملی اعم از جام های جهانی، مسابقات قاره ای وبازی های دوستانه بین المللی را ثبت می کند؟

 

خبرنگار مهر برای پیگیری این موضوع و اطمینان از ثبت تمام گلهای ملی فوتسالیست‌های جهان از فیفا استعلام گرفت. در ایمیل ارسالی خبرنگار مهر به فیفا این سئوال مطرح شده است که آیا فدراسیون جهانی چیزی به عنوان آقای گل فوتسال جهان در عناوین خود ثبت کرده است؛ همانند عنوان آقای گل فوتبال جهان که در اختیار علی دایی است؟

 

 

فیفا در پاسخ به ایمیل اول لینکی را ارسال کرد که در این لینک تمام اطلاعات جام های جهانی فوتسال شامل تعداد تیم ها، تعداد بازی های انجام شده، تعداد گلهای به ثمر رسیده و … قید شده است ولی نامی از عنوان آقای گل فوتسال جهان دیده نمی شد.

 

 

خبرنگار مهر برای اطمینان از اینکه اشتباهی در ایمیل های ارسالی و یا رساندن مفهوم موردنظر رخ نداده است، ایمیل دیگری را با این متن ارسال کرد: «من این لینک را دیدم ولی متوجه نشدم که آیا عنوان آقای گل فوتسال ملی جهان در فیفا وجود دارد یا خیر؟ برای مثال علی دایی از ایران آقای گل ملی فوتبال جهان است. آیا عنوان مشابهی در فوتسال وجود دارد؟

 

 

فیفا در ایمیل دوم خود اعلام کرده است که عنوان آقای گل فوتسال جهان در این نهاد به شیوه متفاوتی محاسبه می شود و فقط گلهای مسابقاتی ثبت می شود که تحت نظر فیفا برگزار شود یعنی گلهای مربوط به جام های جهانی فوتسال. پاسخ فیفا به این شرح است: «لطفا توجه کنید که ما تنها آمار مربوط به رویدادهای فیفا را داریم. لطفا به سندی که ضمیمه شده است توجه کنید.»

 

 

در سند ضمیمه شده هم که ۴ صفحه است، اسامی بهترین گلزنان جام های جهانی فوتسال آمده است که نام وحید شمسایی هم در این لیست وجود ندارد. طبق سند فیفا، فالکائو که از جام جهانی ۲۰۰۰ به طور مداوم و ۵ دوره در جام های جهانی حضور داشته است، موفق شده ۴۸ گل بزند و در صدر جدول گلزنان فوتسال فیفا قرار دارد. چهار نفر بعد هم به ترتیب مانوئل توبیاس از برزیل (۴۳ گل)، ارمنکو کونستانتین از روسیه (۲۸ گل)، فلاویو سرجیو از برزیل (۲۵ گل) و فینینو از برزیل (۲۰ گل) هستند. نکته جالب اینجاست که حتی نام گلزنان مسابقات فوتسال گرندپری برزیل که در دوره های گذشته یکی از مسابقات سطح بالای فوتسال جهان محسوب می شوند، در فیفا ثبت نشده است.

 

 

در این فهرست ۲۱ نفره از ایران فقط نام سعید رجبی ملی پوش پیشین تیم ملی ایران دیده می شود که در جام جهانی ۱۹۹۲ هنگ کنگ توانست ۱۶ گل به ثمر برساند.

 

 

با این حساب و طبق اعلام فیفا، نه تنها گلهای ملی وحید شمسایی (۳۹۲ گل) دیده نشده است بلکه حتی فیفا در جریان این رکورد و عنوان آقای گلی که گفته می شود فالکائو از آن خود کرده است، نیست. از نظر فیفا، فالکائو با ۱۰ گلی که در جام جهانی کلمبیا به ثمر رساند، توانست تعداد گلهای ملی خود را در جام جهای جهانی به عدد ۴۸ برساند و در صدر جدول گلزنان فوتسال دنیا قرار بگیرد؛ آن هم با ۴۸ گل نه ۳۹۴ گل!

 

شاید این سئوال مطرح شود که چرا با اینکه چنین عنوان جذابی در فوتسال وجود ندارد اما فالکائو بارها بعد از خداحافظی از تیم ملی برزیل مجددا به این تیم دعوت شده است و حتی مسئولان فدراسیون فوتبال و اهالی فوتسال را به فکر دعوت دوباره وحید شمسایی به تیم ملی ایران انداخته است. یکی از دلایل دعوت فالکائو را می توان به جذابیت او برای اسپانسرهای مالی و تجاری و مورد توجه قرار دادن فوتسال از طریق این اسطوره اشاره کرد. فالکائو باوجود سن و سال بالا هنوز یکی از بازیکنان پردرآمد فوتسال دنیا است که اسپانسرهای مختلف حاضرند برای نام او هزینه های کلانی خرج کنند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ بهمن, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو