زمان انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ -

حال بازار دارویی کشور خوب است/ ۳۰ درصد واردات دارو

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: واردات دارو در دو سال اخیر خوب مدیریت شده و حداقل وابستگی به واردات دارو را داشته ایم که قابل مقایسه با سال ۹۱ نیست.

به گزارش سرای نور؛ دکتر رسول دیناروند افزود: کل بازار دارویی کشور در سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که از لحاظ ارزش ریالی ۷۰ درصد مربوط به تولید داخل و ۳۰ درصد وارداتی بوده است.

وی افزود: از این ۳۰ درصد که وارداتی بوده تقریبا یک سوم داروهایی است که مشابه تولید داخل بوده و دو سوم داروهایی بوده که اصلا مشابه تولید داخل نداشته است.

دیناروند اظهار داشت: بنابر این اگر بخواهیم به طور کامل واردات داروهای مشابه تولید داخل را به کشور ممنوع کنیم می توانیم یک عدد ۱۰۰۰ میلیارد تومان در کاهش واردات داشته باشیم اما معمولا این به چند دلیل میسر نیست. اول اینکه برخی از بیماران خاص، صعب العلاج و مزمن با داروهایی که در گذشته مصرف می کرده اند درمان آنها صورت می گیرد و خود بیمار و پزشک حاضر به تغییر رژیم دارویی نیستند بنابراین نمی توانیم داروی برخی بیماران از جمله سرطانی ها، هموفیلی ها و… را قطع کنیم و برخی داروها برای تامین باید وارد شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: گروه دوم داروهایی هستند که تولید داخل نداشته اند و جدیدا داروی تولید داخل تولید شده است که در این صورت ما نمی توانیم بلافاصله داروی خارجی مشابه را از بازار جمع کنیم و برای جمع آوری یک مدتی طول می کشد.

دیناروند گفت: با توجه به دلایل ذکر شده  می توان اذعان داشت واردات دارو در دوسال اخیر بسیار خوب انجام شده است و حداقل وابستگی به واردات دارو را داشته ایم که اصلا قابل مقایسه با سال ۹۱ نمی باشد و  هم اکنون وضعیت بسیار مطلوب است و این نشان دهنده این است که ما اجازه نداده ایم بازار دارویی به طور کامل در اختیار شرکت های وارداتی باشد.

معاون وزیر بهداشت در پایان گفت: سهم تولید داخل از نظر ریالی در حال افزایش بوده یعنی در سال ۹۴، ۷۰ درصد بازار تولید داخل بوده و در سال ۹۱ زیر ۶۰ درصد که این نشان دهنده این است که صنعت داروسازی داخلی ما در حال پیشرفت است و سهم بازار آن بالاتر رفته و امیدواریم در آینده از این هم بالاتر رود به نحوی که هدف برنامه توسعه ششم که ۷۵ درصد ارزش بازار تولید داخل باشد تا پایان همین دولت قابل دست یافتن است و ما نیاز نیست تا ۵ سال صبر کنیم اما از لحاظ کمی میزان داروهای  داخلی ۹۷ و نیم درصد بوده و ۲ و نیم درصد واراتی بوده است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۳ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو