زمان انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ -

سه ماهواره ایرانی در نوبت پرتاب قرار گرفت

وزیر ارتباطات گفت: سه ماهواره ایرانی مراحل پایانی پرتاب را طی می‌کنند و در نوبت پرتاب به مدار زمین قرار گرفته‌اند

به گزارش  سرای نور؛ محمدجواد آذری جهرمی در مراسم روز ملی فناوری فضایی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تحقیق و توسعه ماهواره های فضایی در دانشگاه های کشور گفت: هم اکنون سه ماهواره دانشگاهی مراحل پایانی طراحی و ساخت خود را برای پرتاب طی می کنند و یکی از این ماهواره ها که ماهواره دانشگاه شریف است در مرحله نهایی هماهنگی برای پرتاب است.

وی افزود: هم اکنون در حال هماهنگی هستیم که با پرتابگر داخلی و یا استفاده از ظرفیت های بین‌المللی هرچه سریعتر این ماهواره در مدار زمین قرار گیرد. در همین حال دو ماهواره دیگر دانشگاهی نیز که ماهواره های سنجش از دور هستند، در مسیر پایانی برای پرتاب قرار گرفته اند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: اگرچه ممکن است کاربرد عملیاتی درازمدتی برای این ماهواره ها متصور نشود اما این ماهواره ها با هدف تحقیق و پژوهش به فضا پرتاب خواهند شد.

جهرمی با اشاره به برنامه های توسعه صنعت فضایی در کشور، گفت: در حوزه اقتصاد و کاربرد ضعف داریم و تمام قوای ما در این حوزه توزیع نشده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت مورد نیاز کشور برای استفاده از ارتباطات ماهواره های مخابراتی و تلویزیونی مشخص است، از اقدام سازمان صدا و سیما برای خرید و پرتاب ماهواره و موازی کاری صورت گرفته در این زمینه انتقاد کرد.

جهرمی با تاکید براینکه سازمان فضایی بنابر وطایف خود پیگیر امور مربوط به پرتاب ماهواره است و از سوی دیگر سازمان صدا و سیما نیز در حال خرید ماهواره است، گفت: روز به روز در حال استفاده از هزینه بیت المال هستیم اما این دو حرکت دستاوردی ندارند و چاره ای جز یکپارچه سازی این فعالیتها در کشور نیست.

وی با اشاره به اختصاص بودجه از سوی مجلس به خرید ماهواره برای صدا و سیما افزود: باید براساس تفاهم، این مشکل را در حوزه ماهواره های مخابراتی با صدا و سیما حل کنیم.

وزیر ارتباطات به مشکلاتی از جمله ایجاد پارازیت از سوی کشورهای همسایه روی شبکه های ماهواره ای و نیز حذف شبکه های ایرانی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نباید بی تفاوت بود و با تمرکز بر مدیریت و کنار گذاشتن نگاه صنفی می توان این مشکلات را حل کرد.

جهرمی با اشاره به مکاتبات صورت گرفته با سازمان صدا و سیما برای حل مشکل موازی کاری در این بخش، تاکید کرد: اگر سازمان صدا و سیما آمادگی دارد که ماموریت های فضایی را برعهده گیرد ما مشکلی نداریم. به هر ترتیب موضوع ماموریت های فضایی از جمله دستاوردهای نظام است و بدون هماهنگی، دستاوردهای آن مطلوب نخواهد بود.

وزیر ارتباطات افزود: ما می توانیم ماهواره مخابراتی در مدار قرار دهیم اما نیازمند حل مشکل صدا و سیما و سازمان فضایی هستیم.

وی گفت: مسئولیت ماموریت های فضایی باید بر عهده یک نهاد باشد و این طور نباشد که به دلیل ناهماهنگی ها، هر سال بخواهیم مداری به نام خودمان ثبت کنیم اما به دلیل قرار نگرفتن ماهواره در آن، این نقطه مداری را از دست بدهیم.

جهرمی بر پیگیری انجام ماموریت های صلح آمیز فضایی تاکید کرد و گفت: نیروهای مسلح در این حوزه با ما موازی کاری ندارند. اما در مرکز ملی فضایی باید حوزه های اجرایی متوقف شود. ماموریت ما این است که به موازی کاری های این حوزه پایان دهیم.

وی با انتقاد از تعریف یک پروژه با یک هدف واحد در چند دانشگاه و مرکز تحقیقاتی گفت: ما نمی توانیم این مقدار هزینه کنیم و باید در اعتبارات پژوهشی حوزه فضایی، صرفه جویی کنیم. باید به این باور برسیم که در عرصه فضایی کار تیمی قابل انجام است.

وزیر ارتباطات اشکال حوزه فضایی را تغییر مدیریت ندانست و گفت: مشکل ما در تغییر ساختار و عدم یکپارچگی ماموریت ها و ظرفیت ها است.

وی موضوع بی توجهی به بودجه فضا در لایحه سال ۹۷ را تکذیب کرد و افزود: بودجه فضا در سال ۹۶ حدود ۳۹۲ میلیارد تومان بوده که در لایحه پیشنهادی سال ۹۷ با ۲۰ درصد افزایش به ۴۷۲ میلیارد تومان اعتبار رسیده است.

جهرمی با اشاره به تدوین برنامه ۱۰ ساله دوم فضا که مراحل پایانی خود را می گذراند، گفت: در صورتی که قبل از پایان سال تدوین این برنامه به اتمام برسد، از رئیس جمهور برای تشکیل جلسه شورای عالی فضایی وقت خواهیم گرفت.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۴ بهمن, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو