زمان انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ -

تصمیم سازمان لیگ به نفع نمایندگان ایران

فوتبال ایران آخر هفته آرامی را پشت سر گذاشت و این هفته خبری از مسابقات لیگ نبود. دلیل این تصمیم فاصله کم مسابقات هفته اول و دوم لیگ قهرمانان آسیاست.

سرای نور؛چهار تیم ایرانی که در این مسابقات حاضرند به فاصله هفت روز باید در دو مسابقه قاره‌ای شرکت کنند. سازمان لیگ با این برنامه به آنها فرصت داد زمان بیشتری برای بازیابی و آماده‌سازی بازی دوم داشته باشند.

این برنامه بیش از همه به نفع استقلال شد که دو بازی خارج از خانه دارد و با لغو مسابقات لیگ دیگر لازم نبود به تهران برگردد. مردان شفر بعد از بازی با الریان در دوحه ماندند و تمرین کردند تا قبل از بازی حساس مقابل الهلال از همانجا به مسقط پرواز کنند. در روزهایی که زمین‌های تهران به خاطر بارش برف و باران شرایط خوبی ندارد، استقلال در دوحه می‌تواند تمرینات موثری داشته باشد و با تمام قوا به مصاف الهلال برود. از طرف دیگر دو پرواز طولانی و خسته‌کننده از برنامه این تیم حذف شد و انتظار می‌رود این فرصت یک هفته‌ای تاثیرش را در بازی با الهلال نشان بدهد.

این در حالی است که اکثر لیگ‌های غرب آسیا این هفته طبق برنامه برگزار شد و حریفان تیم‌های ایرانی فرصت استراحت نداشتند. الهلال، حریف استقلال که سه‌شنبه در ریاض میزبان العین بود، شب گذشته در چارچوب لیگ عربستان مقابل الشباب شهرآورد ریاض را برگزار کرد و بازی مقابل آبی‌پوشان سومین بازی سنگین این تیم در یک هفته خواهد بود.

السد، حریف پرسپولیس هم امروز در لیگ ستارگان قطر با العربی بازی می‌کند، در حالی که سه‌شنبه در لیگ قهرمانان آسیا بازی سنگینی مقابل الوصل امارات داشته. پرسپولیس بعد از بازی با نسف قارشی که در تهران بود توانست تمرینات عادی‌اش را پشت سر بگذارد و قبل از سفر به دوحه و بازی سه‌شنبه استراحت کافی خواهد داشت.

الغرافه، حریف تراکتورسازی هم مثل السد مجبور شد بین دو بازی آسیایی‌اش دیروز مقابل خریطیات بازی کند، در حالی که تیم تبریزی بعد از بازی هفته اول در عمان استراحت کرده است. لیگ ازبکستان تنها لیگ غرب آسیاست که این هفته مسابقه‌ای نداشت و لوکوموتیو تاشکند، حریف ذوب‌آهن یک هفته فرصت استراحت داشته.

الگوی لیگ قهرمانان آسیا مسابقات همنام اروپایی‌اش است و فوتبال آسیا سعی می‌کند خودش را با ریتم مسابقات اروپایی هماهنگ کند، به همین دلیل اکثر لیگ‌ها تصمیم گرفته‌اند بین دو مسابقه قاره‌ای مسابقات داخلی را هم برگزار کنند. با این حال سازمان لیگ ترجیح داده امتیاز ویژه‌ای برای نمایندگانش قایل شود و لیگ برتر را به نفع لیگ قهرمانان آسیا تعطیل کرده است.

این تصمیم با توجه به شرایط ویژه‌ای که باشگاه‌های ایرانی دارند انتخاب بدی نیست. نمایندگان لیگ امکانات پروازی تیم‌های اروپایی را ندارند و گاهی برای یک بازی آسیایی مجبورند از سه پرواز مختلف استفاده کنند. همین معطلی‌ها خستگی مضاعفی را به تیم‌ها تحمیل می‌کند و ریکاوری را به تاخیر می‌اندازد.

از طرف دیگر تیم‌های ایرانی با حداقل نفرات بسته شده‌اند و دست مربیان برای سیستم چرخشی و استراحت دادن به بازیکنان اصلی بسته است. برگزاری سه بازی در هفت روز به علاوه پروازهای طولانی می‌توانست فشار زیادی را به بازیکنان وارد کند و امکان نزول عملکرد و حتی مصدومیت آنها به حداکثر می‌رسید.

بازی در زمین بیطرف سومین عامل دردسرساز برای تیم‌های ایرانی است که خستگی مضاعفی را به آنها تحمیل می‌کند. تراکتورسازی بعد از سفر به عمان برای بازی با الاهلی عربستان این هفته باید دوباره به دوحه سفر کند و دو بازی متوالی خارج از خانه کار این تیم را سخت می‌‌کند.

تیم‌های ایرانی در هفته اول لیگ قهرمانان آسیا نتایج خوبی نگرفتند و سهم نمایندگان ما از ۴ بازی تنها ۴ امتیاز بود. استراحت یک هفته‌ای به مربیان فرصت داده که تیم‌شان را برای بازی دوم آماده کنند و احتمالا بتوانند امتیازات از دست رفته را جبران کنند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۸ بهمن, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو