زمان انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ -

ایوانکوویچ به دشمن ژوزه مورینیو رسید

سرمربی تیم پرسپولیس در دومین دیدار آسیایی این فصل با یک مربی پرتغالی روبرو می شود.

سرای نور؛

تیم فوتبال پرسپولیس در دومین هفته لیگ قهرمانان آسیا به مصاف السد قطر می رود. قهرمان فصل گذشته و اصلی ترین مدعی قهرمانی این فصل لیگ ایران باید سخت ترین دیدار خود در مرحله گروهی را در خانه تیم دوم حال حاضر لیگ ستارگان قطر و نایب قهرمان فصل گذشته این لیگ برگزار کند.

 

این بازی که احتمالا مهم ترین دیدار در تعیین قهرمان گروه C لیگ قهرمانان باشد، نبرد دو سرمربی خارجی و اروپایی است که از زمان حضور در ایران و قطر در تیم هایشان تاثیرات خوب و مثبتی گذاشته اند.

 

برانکو ایوانکوویچ سال ها بعد از تجربه نسبتا موفقی که در تیم ملی داشت، به ایران بازگشت و این بار سکان هدایت یکی از پرهوادارترین تیم های آسیا را بر عهده گرفت. در دو فصلی که برانکو با پرسپولیس به پایان رسانده، یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی در لیگ ایران به دست آورده که البته نایب قهرمانی او هم تنها به خاطر ۲ گل زده کمتر از تیم قهرمان بود. بنابراین می توان گفت در هر دو سال گذشته تیم برانکو بیشترین امتیازات را در فوتبال ایران کسب کرده است. حالا در سومین فصل حضور در پرسپولیس هم ایوانکوویچ در آستانه قهرمانی با سرخپوشان پایتخت است و احتمالا با کسب ۴ امتیاز می تواند یک بار دیگر قهرمانی در ایران را جشن بگیرد.

 

برانکو در فصل جاری که دستش از حیث بازیکن باز بوده، به خوبی توانسته مهره های تیمش را به خصوص در خط میانی کنترل کند و در تعویض ها به مراتب بهتر از سال گذشته کار کرده است. تدابیر برانکو در بازی های مختلفی از جمله بازی های رفت و برگشت مقابل الاهلی در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۱۷ – که در بین بازی های این فصل محسوب می شود – به پرسپولیس کمک کرده است.

 

اما حریف رودرروی برانکو در دیدار سه شنبه شب، یک مرد باتجربه پرتغالی است.

 

مانوئل ژسوالدو فریرا پس از کار در بهترین تیم های فوتبال پرتغال یعنی پورتو، بنفیکا، اسپورتینگ لیسبون و براگا و هدایت تیم هایی مثل مالاگای اسپانیا و پاناتینایکوس یونان، در سال ۲۰۱۵ راهی مصر شد و تیم الزمالک را به مقام قهرمانی این کشور رساند. در اواخر سال ۲۰۱۵ فریرا کار در قطر را برای ادامه ماجراجویی اش انتخاب کرد. فریرا در دوره ای به پرافتخارترین تیم فوتبال قطر آمد که قدرتی مثل لخویا (الدحیل فعلی) در این کشور ظهور کرده بود و الریان هم در فرم خوبی قرار داشت. او که در اواسط فصل ۲۰۱۵-۱۶ به السد ملحق شد، در پایان فصل این تیم را در رتبه سوم جدول قرار داد. الریان قهرمان آن فصل لیگ ستارگان شد. فصل ۲۰۱۶-۱۷ نخستین فصلی بود که فریرا از ابتدا در السد حضور داشت. در این سال هم سرمربی پرتغالی تیم السد را به مقام نایب قهرمانی لیگ رساند در حالی که تنها ۲ امتیاز از لخویا کمتر داشت. فریرا در سال ۲۰۱۷ البته سه جام دیگر برای السد به ارمغان آورد و در جام های ولیعهد، امیر و سوپرکاپ قطر با سفیدپوشان دوحه به قهرمانی رسید.

 

فریرای ۷۱ ساله نخستین پرتغالی است که موفق شد ۳ فصل پیاپی قهرمان لیگ پرتغال شود. او این موفقیت را در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ با تیم پورتو به دست آورد.

سرمربی فعلی تیم السد یک دشمنی تاریخی هم با ژوزه مورینیو دارد. سرمربی حال حاضر منچستر، مطالبی را حدود ۱۷ سال پیش علیه او عنوان کرده بود مبنی بر اینکه کارنامه ۳۰ ساله مربیگری فریرا از رزومه ۳ ساله مورینیو خالی تر است.

 

نکته مهمی که اخیرا در صحبت های مانوئل فریرا یافت شده، اعتماد به نفس بالای این پیرمرد پرتغالی است. فریرا چند روز پیش گفت که قهرمانی در آسیا کار سختی نیست و تیمش می تواند به این افتخار دست پیدا کند. همچنین فریرا برای پرسپولیس خط و نشان کشیده و اعلام کرده که بازیکنانش آمادگی کامل برای شکست قهرمان ایران را دارند. تجربه فراوان در اروپا و رسیدن به مهم ترین افتخارات پرتغال، باعث شده که او حالا پس از پیروزی نخست مقابل الوصل، خیلی آسوده از بازی با پرسپولیس و حتی قهرمانی در آسیا صحبت کند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۹ بهمن, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو