زمان انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ -

رییس جمهور کرواسی پس از سفر به ایران چه نوشت؟

رییس جمهور کرواسی ایران را کشوری مهم و با نفوذ در منطقه و جهان اسلام بر شمرد و بر حمایت کشور متبوعش از توسعه روابط اتحادیه اروپا با ایران تاکید کرد.

به گزارش سرای نور؛ «کولیندا گرابار کیتارویچ» رئیس جمهوری کرواسی که اردیبهشت ماه سفری به ایران داشت گزارشی از سفر خود را به روزنامه وچرنی لیست داده است که به تازگی در این روزنامه منتشر شد.

 این گزارش سه صفحه ای همراه با تصاویر ملاقات خانم کیتارویچ با مقامات ارشد ایران در این روزنامه پرتیراژ درج شده است.

ترجمه مقاله مذکور به شرح ذیل می باشد:

ایران سرزمینی بسیار زیبا، با فرهنگ دیرینه و با میراث فرهنگی که یادآور اقتدار امپراطوری ایران است بود. ما از هواپیما خارج می شویم  و با استقبال باشکوهی مواجه می شویم. باردیگر در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال رسمی روحانی قرار گرفتم. در کاخ ریاست جمهوری ایران، سادگی و برخورد مناسب حاکم است، هیچ گونه ولخرجی در مراسم پروتکل مشاهده نشد و جزئیات پروتکل به خوبی رعایت شده بود.

حجاب خود را براساس احترام به میزبان رعایت کردم، مذاکرات دوجانبه با رئیس جمهور ایران را برگزار کردیم در واقع دیدار رسمی من با این ملاقات از ایران آغاز می شود و بعداز آن دو هیئت جلسه ای برگزار کردند.

 ایران بعداز لغو تحریم ها به سرعت درهای همکاری اقتصادی را باز کرده و دست اندرکاران امور اقتصادی کرواسی سهم به سزایی در این رابطه ایفا کردند و طی سال های گذشته ارتباط خود را با شرکای ایرانی حفظ کردند. این حاکی از اهمیت حفظ روابط فی مابین، به خصوص در دوران دشوار است.

صداقت و احترام مهم تر از هر قراردادی است و ایرانی ها ارزش خاصی برای این موضوع قائل هستند، در واقع صداقت کلام، اعتماد و اخلاقیات اساس و پایه هر کاری است.

حلال _ سرزمین دوست

با پروژه های توسعه ای ایران آشنا شدیم که در برگیرنده پروژه های بزرگ مدرن سازی، ساخت و ساز، انرژی و زیرساخت ها، بازسازی ناوگان دریایی و بازسازی و ساخت زیرساخت های جدید است.

همچنین فضا برای همکاری در بخش فن آوری اطلاعات وجود دارد. در خصوص توسعه همکاری گردشگری  می توان گفت کرواسی ظرفیت بالقوه گردشگری حلال را درک کرده و ارجحیت را به این داده که در میان قلیل کشورهای اتحادیه اروپا باشد که به رعایت معیارهای حلال در گردشگری اقدام کرده است.

کرواسی به عنوان کشور دوست با ویژگی حلال در صنعت گردشگری هویت جدیدی را در بازار گردشگری کسب کرده است. امکانات بسیاری مطرح و برقراری و بازسازی رابطه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران گام اساسی و بزرگی برای صادرات اقتصادی کرواسی است.

تحقق این برنامه را نمایندگان ۶۰ شرکت کرواسی که در هیئت همراه من به ایران سفر کردند دنبال خواهند کرد.

به موفقیت در ایران باور دارم

بعد از اینکه هیأت وزرای اقتصادی کرواسی و ایران در حضور روسای جمهوری دو کشور گفتگو کردند وزرا در خصوص همکاری های اقتصادی و روسای اتاق های بازرگانی دو کشور به امضای قرارداد اقدام کردند.

هم اکنون باید تمام تلاش خود را در این جو مثبت برای فعالیت و کارهای جدید به کار برده و از آن استفاده کنیم.

چشم انداز همکاری قابل مشاهده است، من در ذهنم فعالیت شرکت های جورجاکویچ، گردیلی، کونچار، دالکوود و صنایع کشتی سازی با پروژه های جدید را در ایران می بینم.

(یک ضرب المثل کروات) «صدای خوب از دور هم شنیده می شود و نه تنها شنیده می شود بلکه انعکاس می یابد» شرکت های ما دارای تجربه و فناوری و کادر خوب هستند من براین باورم که همکاری با ایران موفقیت آمیز خواهد بود.

همچنین در جلسه رسمی فرصت فراهم شد که در خصوص همکاری های دو جانبه در بخش های منافع مشترک به گفتگو بپردازیم. در خصوص چالش های بین المللی از جمله تروریسم و آوارگان و پناه جویان هم گفتگو کردیم.

ایران با صراحت اعلام داشته که مسئولانه و متعهدانه در صحنه جهانی عمل می کند و  با در نظر گرفتن اینکه ایران کشوری با نفوذ در جهان اسلام است این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

ما (روسای جمهوری) روابط دوجانبه ایران و کرواسی را دوستانه ارزیابی کردیم. به طور کلی، ادامه روابط دو کشور چشم انداز بسیار خوب و روشنی دارد.

کرواسی با عضویت در اتحادیه اروپا یک هدف استراتژیک خود را تحقق بخشید.

هم اکنون به عنوان هدف جدید می بایست به تحقق همکاری ها به خصوص در حوزه اقتصادی در خارج از مرزهای اروپا را جستجو کنیم. ما به عنوان عضو اتحادیه اروپا، از تلاش های اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران با قاطعیت حمایت می کنیم.

اعتقاد دارم با ایران می بایست در راستای تعیین منافع مشترک و امکانات بالقوه همکاری کنیم به خصوص وقتی صحبت از سوریه،  عراق و افغانستان یا مبارزه با تروریسم می شود.

نمی توان از پرداختن به موضوع بحران پناه جویان و تعداد زیاد پناه جویان افغانی که از طریق ایران به اروپا می آیند، اجتناب ورزید.

(در مذاکرات با مقامات ایرانی) اشاره کردم که کرواسی در اتحادیه اروپا به اهمیت گفتگوی اتحادیه اروپا با ایران در خصوص موضوع پناه جویان به سبک گفتگوی اتحادیه اروپا با ترکیه، اردن و لبنان در راستای یافتن مدل برای کمک ایران به افغانی ها در راستای جذب جنگ زده گان افغانی در جامعه ایران و تشویق آنها برای بازگشت به افغانستان تاکید کردم.

باید تاکید کنیم ایران ارزش خاصی برای رابطه ما با مسلمانان در کرواسی به عنوان بخشی از جامعه که در تمامی سطوح حضور دارند قائل است. در تائید این نکته می توانم به حضور عزیز حسنویچ مفتی و رئیس مشیخت کرواسی در ایران اشاره کنم.

در ادامه دیدار از ایران با مقامات ارشد و بلند پایه ایران از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس ایران، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام و  ظریف وزیرخارجه به صورت جداگانه ملاقات کردم.

در تمامی این ملاقات ها جو دوستانه ای وجود داشت و  علاقمندی برای توسعه همکاری حاکم بود. این دیدارها نشان داد که تا چه اندازه حمایت از دیپلماسی اقتصادی، چه از طریق دیپلماسی و چه از طریق ریاست جمهوری یا اتاق بازرگانی مهم است و نشان داد که چقدر مهم است که به صورت یکپارچه عمل کرد.

دعوای درونی در کرواسی بی معنا است

بعداز تجربه مثبت ایران، بیش از همیشه به بیهوده بودن دعوای بین خودمان اعتقاد پیدا کردم و اینکه ما نیازی به زورآزمایی و حیله گری سیاسی نداریم.

تجربه حضور منسجم ما که با مشارکت دیپلماسی و بخش اقتصادی به دست آمد نشان داد که اگر بخواهیم می توانیم متحد عمل کنیم  و آن وقت موفقیت هم دیده خواهد شد.

بنابراین مهم ترین تکلیف  ما  اتحاد و همبستگی است و باید جدایی و شکاف بی مورد را کنار بگذاریم. دگر اندیشی باید وجود داشته باشد و مطلوب است ولی این نمی تواند دلیلی برای حذف رقبای سیاسی باشد بلکه با انتقاد سازنده به خدمت عمومی بپردازیم.

من با این تفکر که  ایران دست دوستی به سوی ما دراز کرده است عازم این کشور شدم. تمایل زیاد آنها را بعد از سال های طولانی تحریم برای یک جهش اقتصادی می بینم.

بدون شک ملت ایران شایستگی این را دارد و امیدوارم که ما هم در کرواسی، اقتصاد کشور را در سطح قابل قبولی ارتقا دهیم که برای ما امکان رشد جمعیت و بازسازی کشور را فراهم کند. آینده در دست ماست به این باور دارم.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۱ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو