زمان انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ -

نیما

یکی از شهرهای کشور فرانسه به عنوان مهمان ویژه این جشنواره بوده استنخستین جشنواره سراسری شعر مازندران با اهدای نشان ملی نیما با هدف تجلیل از شاعران و تبیین شعر نیمایی در شهرستان نور برگزار و نشان ملی نیما به استاد سیروس شمیسا از شاعران معاصر کشور اعطاء شد.

 

جاودانی: منتظر پذیرش شورای فرهنگ عمومی برای ثبت روز ملی نیما در تقویم رسمی کشور هستیم

احد جاودانی در مصاحبه با خبرنگار ما از ارسال بیش از پنج هزار اثر از ۱۸۰۰ شاعر از سراسر کشور در شش ماه گذشته به دبیرخانه جشنواره ملی شعر مازندران خبر داد و افزود: بیشترین آثار برای این جشنواره از استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و بوشهر ارسال شده است و شاعران مازندرانی هم ۲۷۰ اثر ارسال کرده‌اند.

وی گفت: تفاوت این جشنواره با جشنواره های شعر دیگر، موضوع آزاد شعر و سبک‌های متفاوت بوده که شاعران در قالب آن آثار خود را ارسال کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تحسین طرح اهدای نشان ملی نیما از سوی شورای سیاستگذاری جشنواره، تصریح کرد: در این جشنواره به یک نفر از پژوهشگرانی که در رابطه با نیما و حوزه ادب فارسی خالق اثر بوده، نشان ملی نیما اعطا می‌شود که استاد سیروس شمیسا، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در این جشنواره برای اهدای این نشان، نه تنها براساس بار هنری شان، بلکه به دلیل سبقه علمی و شعرسرایی وی برگزیده شد و امیدواریم بتوانیم در سال‌های آتی، جشنواره را در گستره وسیع تری برگزاری کنیم.

جاودانی در خصوص ثبت یک روز به نام نیما در تقویم رسمی کشور به خبرنگار ما گفت: پیشنهاد آن به شورای فرهنگ عمومی داده شد و منتظر تایید و پذیرش آنها هستیم.

یونسی : وقتی زبان از بیان حقیقت باز بماند هنر تجلی پیدا می کند

در ادامه معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران اظهار کرد: هنرمند واقعی در عالم آفرینش خداست و انسان هنر خدا روی زمین است و تجلیات بزرگ خدا از انسان در قالب هنر ظهور و بروز پیدا می‌کند.

 

سید هادی حسینی گفت : اگر بخواهیم چیزی از ایران به عنوان پیشینه معرفی کنیم فرهنگ ایرانیان با داشته‌های فراوان ادبی قابلیت معرفی و افتخار است و ماندگارترین مردمان کسانی هستند که موضوع ماندگاری آن‌ها، فرهنگ، ادب و داشته‌های فرهنگی آن‌ها است.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اگر امروز شاعرانی همچون نیما، حافظ، سعدی، مولانا و … ماندگار شدند، به دلیل فعالیت‌هایشان در حوزه فرهنگ بود و امیدواریم شاعران معاصر نیز بتوانند با قلم و شعر خود قطار فرهنگ ما را همچون گذشته پیش ببرند.

 

اسماعیلی: زیرساخت‌های یوش، زادگاه نیما باید برای بازدید گردشگران در تمام ایام سال آماده شود

علی اسماعیلی نیز در این همایش با اشاره به اهمیت هنر و ارزش هنرمندانی چون نیما اظهار کرد: زیرساختهایی همچون آب، برق، جاده و دسترسی به یوش، زادگاه نیما باید برای بازدید گردشگران، شاعران و فرهنگ دوستان در تمام ایام سال آماده شود.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: طی اقدامات صورت گرفته، جاده دوآب به بلده و بلده به پل زنگوله را تحت عنوان کمربندی هراز به کندوان ثبت ملی کرده و به زودی برای استفاده گردشگران در تمام ایام سال آماده سازی می‌شود.

این مسئول در ادامه، بر تثبیت ملی خانه نیما تأکید کرد و افزود: مازندرانی‌ها و نوری‌ها باید اشعار نیما را در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش و سینه به سینه به نسل های آینده منتقل کنند و مانند آذری ها نام و یاد شهریار زنده نگه داشتن، ما نیز یاد و اندیشه نیما را دنبال کنیم.

فرماندار نور در سخنانی، نیما را میزبان شعرا و فرهیختگان حاضر در جشنواره سراسری شعر مازندران برشمرد و اظهارکرد: شهرستان نور ظرفیت‌های سترگی در حوزه شعر دارد که به عنوان مرجع شعر معاصر با نام بزرگ نیما رقم خورده است.

وی خاطرنشان کرد: با برگزاری این جشنواره بزرگ در زادگاه نیما می‌تواند گوشه‌ای از قربت نیما و شعرای ما به ظهور تبدیل شود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش اظهار کرد: نیما یوشیج، پدر شعر نو از فرزندان شهرستان نور است که تحول بی‌نظیر در شعر فارسی ایجاد کرد

داوود فلاح تصریح کرد: نیما ساختمان شعری و معماری قدیم ایران را شکست و سبک جدید شعری به نام شعر نو یا شعر نیمایی را بنیانگذاری کرده است

شهردار نور در حاشیه این جشنواره اظهارکرد: نیما یوشیج یکی از بزرگترین شاعران کشور و چهره اثرگذار در ادبیات ایران است.

فرشاد اسدی افزود: نیما یوشیج از افتخارات شهرستان نور و از اسطوره‌های شعر و ادب و تاریخ فرهنگی ایران است.

در پایان این جشنواره از صاحبان آثار برگزیده دو بخش شعر کلاسیک و آزاد تجلیل شد و شهردار یکی از شهرهای کشور فرانسه به عنوان مهمان ویژه این جشنواره بوده است

رونمایی از تندیس نیما و کتاب جشنواره، تجلیل از شاعران پیشکسوت استان از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

 

 

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳۰ بهمن, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو