زمان انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ -

۱۵درصد مکالمات بین‌الملل قاچاق می‌شود/ضرر ۲۴میلیون دلاری سرقت صوت

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد مکالمات ورودی بین الملل به کشور قاچاق می شود، گفت: سرقت صوت، ضرر مالی ۲ میلیون دلار در هر ماه و ۲۴ میلیون دلار در سال به دولت وارد می کند.

محمدجواد آذری جهرمی در گفتگو با سرای نور؛ با بیان اینکه قاچاق صوت در حوزه مکالمات ورودی به کشور رخ می دهد، گفت: ضرر این اقدام به صورت مستقیم شرکت ارتباطات زیرساخت را دربرمی گیرد اما این شرکت، ابزارهای لازم را برای مقابله با این پدیده ندارد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه این تخلفات در لایه شبکه های دسترسی صورت می گیرد که اپراتورهای ارتباطی، متولی آن هستند، خاطرنشان کرد: مصوبه ۱۸۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را موظف کرده است که به این مقوله با همکاری همه اپراتورهای ارتباطی و نیز شرکت ارتباطات زیرساخت، رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه برآوردها نشان می دهد که در شرایط فعلی حدود ۱۵ درصد مکالمات بین الملل در قالب قاچاق، ترانزیت می شود ادامه داد: این عدد در سال ۹۳ حدود ۳۰ درصد بوده است که با اقدامات و همکاری که میان رگولاتوری، پلیس فتا و قوه قضائیه و نیز اپراتورهای ارتباطی صورت گرفت شاهد کاهش ۱۵ درصدی قاچاق مکالمات طی یکسال هستیم.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید براینکه قاچاق صوت تا حدود زیادی کنترل شده است اظهار داشت: این عدد در هیچ کشوری صفر نیست اما به هر ترتیب ۱۵ درصد هنوز هم از نظر ما عدد بالایی است.

آذری جهرمی از استقرار سامانه های هوشمند و هدفمند برای جلوگیری از قاچاق مکالمه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داد و افزود: با استقرار این سامانه ها، به صورت هوشمند و هدفمند با این نوع قاچاق برخورد خواهد شد.

وی درباره برآورد مالی از ضرری که قاچاق مکالمات برای کشور به همراه دارد گفت: برآورد می شود که قاچاق صوت حدود ۲ میلیون دلار در ماه به کشور ضرر وارد می کند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به صدور مجوز برای ورود اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO ) به بازار ارتباطات کشور که در حال انجام است تاکید کرد: ساختار اپراتورهای مجازی به طور قطع قاچاق مکالمات را تسهیل خواهد کرد. براین اساس رگولاتوری موازی با صدور مجوز برای این اپراتورها، راه اندازی سامانه برخورد با قاچاق مکالمات را در دستور کار قرار داده است.

وی با تاکید براینکه ورود اپراتورهای مجازی به بازار به طور قطع اجتناب ناپذیر است تصریح کرد: به همین دلیل سامانه جلوگیری و برخورد با قاچاق مکالمات به زودی استقرار می یابد. از سوی دیگر شاهد هستیم که با همکاری و تعامل صورت گرفته، قاچاق مکالمات در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مهر، آمارها نشان می دهد که قاچاقچیان مکالمه با دور زدن دروازه پهنای باند بین الملل – گیت وی – روزانه بالغ بر چندین میلیون دقیقه صدا و مکالمه را از طریق شبکه های اینترنت و پهنای باند قاچاق می کنند تا علاوه بر اینکه عوارض دولتی را دور بزنند سود بالایی نیز از این موضوع دریافت کنند. آنها به بدنه اقتصاد کشور ضربات مهلکی می زنند و مخاطرات امنیتی بسیار به وجود می آورند.

قاچاق مکالمات از طریق شبکه آی پی – IP – سابقه ای چندین ساله در کشور دارد و از زمانی که موضوع تلفن اینترنتی در کشور رواج پیدا کرد بسیاری از افراد و شرکتها از طریق خطوط  تلفن و اینترنت، از مبادی غیررسمی داده های صوتی را انتقال می دهند.

فناوری نوین انتقال صدا از طريق شبكه (VoIP) به دو بخش ارسال مكالمات از داخل به خارج كشور (اورجینیشن – Origination) و دريافت مكالمات از خارج به داخل كشور (ترمینیشن – Termination) تقسيم می شود که قاچاق مکالمه بیشتر در حوزه انتقال مکالمه از خارج به داخل کشور – ترمینیشن – اتفاق می افتد.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۱ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو