زمان انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ -

راه فیکس شدن مسلمان در دربی چیست؟

از آخرین حضور محسن مسلمان در ترکیب پرسپولیس 50 روز می‌گذرد تا اینگونه عجیب‌ترین اتفاق ممکن رقم بخورد.

سرای نور؛باور اینکه هافبک تکنیکی و پاسور پرسپولیس ۹ بازی از ترکیب سرخپوشان دور شود و فرصت بازی به دست نیاورد برای هیچ کدام از هواداران و نزدیکان به این تیم باورکردنی نیست. هافبکی که علیرغم این دور طولانی مدت همچنان برترین پاسور لیگ محسوب می‌شود و با توجه به اتفاقات شیرینی که برای سرخپوشان رقم زده از محبوب‌ترین آنها در روی سکوها.

با این حال برخی اتفاقات رخ داده طی این مدت، برانکو را به این نتیجه رسانده که از شماره ۷۷ تیمش عبور کند و مثل گذشته او را چهارمین بازیکن تیمش در این پست قرار دهد. جمله‌ای که محسن مسلمان اولین بار آن را در روزهای ابتدایی فصل پانزدهم می‌شنید و سرمربی کروات سرخپوشان با اعلام اینکه این هافبک تازه به خدمت گرفته تیمش بعد از نفراتی مثل هادی نوروزی، امید عالیشاه و… در اولویت او قرار دارند.

مسلمان که آن روزها فرسنگ‌ها با روزهای اوج فاصله داشت، همچنان خود را در قامت بازیکنی فیکس و تاثیرگذار می‌دید و این اظهارات روحیه او را به شدت برهم زده بود اما در نهایت با مشورت‌های صورت گرفته راه خود را کاملا تغییر داد و مسیر تازه‌ای در پیش گرفت. مسیری که در نهایت موفقیت‌های بزرگی را برایش در پی داشت و او را یکی از محبوب‌ترین بازیکنان پرسپولیس لقب داد.

اما اکنون او بار دیگر در بازگشتی به مسیر سه سال قبل و البته اینبار با این تفاوت که از حیث فنی ایرادی به کارش نمی‌توان گرفت و روزنامه‌ها نیز نمی‌تواند به مسائل حاشیه‌ای او گیر بدهند، از ترکیب تیم دور و دورتر شده است تا جایی که برانکو در مصاحبه شب گذشته خود نیز بار دیگر با انتقاد از سوالاتی که درباره آینده این بازیکن مطرح می‌شد عنوان کرد در حال حاضر بازیکنان دیگری با توجه به تمرکز و توانایی و تلاش بیشتر به ترکیب مدنظر او نزدیک هستند تا یک کابوس دوباره پیش پای محسن مسلمان قرار دهد. اما باید قبول کرد که محسن مسلمان نسبت به لیگ پانزدهم اکنون سه سال باتجربه‌تر شده است و قادر خواهد بود همچون آن زمان یک بار دیگر با تصمیمی بزرگ خود را به تفکرات برانکو ایوانکوویچ تحمیل کند.

برای محسن مسلمان نزدیک‌ترین گزینه‌ای که می‌توان در خصوص سلیقه سرمربی و مشکلات داخلی بین بازیکن و مربی معرفی کرد مهدی مهدوی کیا و توماس دال است. مدافع ایرانی و محبوب سکوهای فولکسپارک استادیوم که با همبازی سابق خود در این باشگاه که در آن مقطع سرمربی تیم شده بود دچار مشکلاتی شده بود و در نهایت این موضوع به نیمکت‌نشینی و سکونشینی او منجر شده بود. با این حال گرانقیمت‌ترین بازیکن هامبورگ در آن مقطع نه مصاحبه‌ای چالشی با دال داشت و نه سکوهایی که یک اشاره او می‌توانست فریاد میتی میتی را به همراه داشته باشد علیه سرمربی تیم برانگیخت.

هافبک پرسپولیس اما خوش شانس است که برانکو برخلاف توماس دال اظهارنظر جنجالی‌تری علیه او مطرح نکرده است. کافی است این اظهارنظر توماس دال را در کنار حرف‌های برانکو بگذارید تا متوجه شوید هنوز هوای ارتباطی میان سرمربی پرسپولیس و هافبک تیمش طوفانی نشده است: “من با مهدوی کیا و باربارز همبازی بودم ، ولی در این ۳سال هیچ علاقه ای نداشتم که با آنها تماس بگیرم. مطمئن باشید الان هم با این دو قهوه نخواهم خورد. کیا و باربارز در نظر من مثل دیگر بازیکن ها هستند.”

مهدوی‌کیا که در آن مقطع تجربه حضوری نزدیک به یک دهه در فوتبال آلمان را پشت سر می‌گذشت اما واکنشی کاملا حرفه‌ای به این موضوع داشت و در مصاحبه‌ای با اکسپرس در آن زمان با اشاره به دوران سخت‌تری که در گذشته پشت سر گذاشته بود اینطور واکنش نشان داد: قبلا هم شرایطی به مراتب وخیم تر از این را تجربه کرده ام. آن موقع که یک عمل جراحی روی کمرم صورت گرفته بود، هیچ کس فکر نمی کرد دوباره به ترکیب برگردم ، ولی به سرعت همه چیز را تحت کنترل گرفتم. الان هم به آینده خوشبین هستم.

 

دیگر نکته‌ای که اکنون با شباهت نیمکت نشینی محسن مسلمان و مهدوی کیا عجین شده به تغییر سبک مربیان بازمی‌گردد. برانکو نیز با تغییر تاکتیکی خود ترجیح داده از دو هافبک دفاعی و دو بال کناری سود ببرد که این مساله جای مسلمان را در ترکیب تنگ خواهد کرد. مهدوی کیا در آن مقطع نیز در خصوص این تغییرات که یکی از دلایل نیمکت‌نشینی تیمش بود اینطور گفته بود: موضوع به تغییر سیستم برمی گردد. روشی که سالها با آن بازی می کرد و تهاجمی هم بود، الان به کار گرفته نمی شود. ما تقریبا به دفاع اهمیت بیشتری می دهیم و پستهایی که من بازی می کردم تقریبا حذف شده اند. درواقع گوش چپ و راست نداریم. صحبت‌هایی که در خصوص افت من گفته می‌شود را قبول ندارم، به عقیده خودم شرایط ایده آلی دارم و فقط باید سریع تر خودم را با اوضاع جدید وفق بدهم. من سال‌هاست که در هامبورگ هستم و در بیشتر بازی‌ها ثابت بازی می‌کردم؛ البته فراز و نشیب‌هایی هم داشتم، ولی به سرعت خودم را رساندم. مطمئن باشید اوضاع این طور نمی‌ماند.

محسن مسلمان هم البته همانند مهدی مهدوی کیا حمایت سکوها را به بهترین شکل ممکن در کنار خود می‌بیند. هواداران هر دو تیم بدون توجه به اختلافات و تغییرات به وجود آمده برپایه اعتقادات شخصی و خاطرات خوبی که از این دو در ذهن دارند به بهترین شکل حمایت خود را از آنها اعلام می‌کردند و می‌کنند. مهدوی‌کیا در این خصوص گفته بود: ” با خودم هم در تمرین ها حرف می زنند و دوست دارند به ترکیب برگردم. طی ۲سال گذشته هواداران مرا به عنوان بهترین بازیکنان باشگاه انتخاب کردند و برایشان اهمیت دارد که ثابت بازی کنم. چند روز پیش که با توماس دال صحبت می کردم تاکید می کرد سریع تر خودم را با اوضاع وفق بدهم چون به من نیاز دارد.”

 

این موضوع مشابه بین مهدی مهدوی کیا و محسن مسلمان در بحث واکنش به این موضوع است. در بخش بعدی و فنی اما مهدوی‌کیا یکی از تاریخی اتفاقات را رقم زد. مدافع باتجربه فوتبال ایران با ممارست و تمرینات فشرده خود نه تنها توانست به ترکیب اصلی دست یابد که در فصل بعد از آن با حضور در اینتراخت فرانکفورت و نمایشی دلپذیر در این تیم بیش از گذشته توماس دال را تحت فشار قرار داد و باعث شد تا هواداران نسبت به این مربی واکنش نشان دهند که از سرمایه باشگاه گذشته بود.

اکنون به ماجرای محسن مسلمان بازگردیم؛ در آستانه دربی هشتاد و شش و جایی که او یکی از خاطره‌سازان این بازی لقب گرفته است و امیدوار است بعد از مدت‌ها بار دیگر فرصت خودنمایی به دست بیاورد. کافی است محسن مسلمان در صورتی که خواهان حضور مجدد در ترکیب پرسپولیس است بدون توجه به صحبت‌های برانکو و رسانه‌ها، همانند فصل پانزدهم بازگشتی جالب توجه و قابل احترام به ترکیب داشته باشد؛ بازگشتی بر اساس ممارست در تمرینات و بی‌توجهی به حواشی.

هافبک توانمند پرسپولیس که روزگاری نفر اول پست خود محسوب می‌شد، اکنون تنها ۴ روز برای اثبات خود به کادرفنی فرصت خواهد داشت تا بازگشتی بزرگ به ترکیب اصلی داشته باشد و بتواند با عملکردی موفق تمام معادلات را به سود خود تغییر دهد. در این رابطه او برای دستیابی به انگیزه بزرگ فلاش بکی به گذشته نزدیکش بزند و روزهایی که در اردوی ترکیه و اوکراین از نگاه کادرفنی دور ماند و در اولین بازی‌های نصفه‌ و نیمه‌اش با انتقاد تند سکونشینان مواجه می‌شد و تلاشی که برای خط کشیدن به این دیدگاه داشت بیندازد. بازگشت پرقدرت محسن مسلمان مطمئنا می‌تواند نیمی از مشکلات هجومی پرسپولیس را در این خط برطرف کند و مسلمان نیز با غرور منحصر به خود تندیس برترین هافبک فصل را از آن خود کند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۶ اسفند, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو