زمان انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ -

با شش مهندس فوتبال ایران آشنا شوید

فوتبال ایران مثل سایر نقاط جهان، بازیکنانی دارد که از هواداران و اهالی فن، لقب مهندس دریافت می کنند.

سرای نور؛پنجم اسفندماه در تقویم شمسی، مصادف است با زادروز خواجه نصیرالدین طوسی و به همین مناسبت، نام «روز مهندس» بر آن نهاده شده است. در کنار همه مهندسانی که در زمینه های مختلف علمی و فنی فعالیت می کنند، در فوتبال ایران هم بازیکنانی هستند که به واسطه سبک بازی و خلاقیتشان لقب مهندس را از هواداران و کارشناسان دریافت کرده اند.

 

مجتبی جباری:
ستاره خط هافبک استقلال در دهه گذشته که شاید بتوان او را بهترین بازیکن خط میانی آبی ها در این بازه نامید، یکی از مهندسان فوتبال ایران است. جباری ۳۴ ساله که از جمله بازیکنان خوش اخلاق و فنی فوتبال ایران بوده، با پاس گل های فراوان خود و ظرافتی که در کار با توپ به خرج می داد، طراوت خاصی به بازی استقلال می بخشید و همیشه محبوب هواداران این تیم بود. او با استقلال به قهرمانی در لیگ و جام حذفی رسید و در لیگ قهرمانان آسیا هم تا نیمه نهایی پیش رفت. «هشت شاکی» و «زیدان» مهم ترین القابی بودند که در دوران فوتبالی جباری از سوی هواداران به او داده شد. البته که در کنار همه اینها، لقب مهندس شایسته این فوتبالیست خوش اخلاق و خلاق فوتبال ایران است.

 

 

محرم نویدکیا:
ستاره بی بدیل فوتبال اصفهان در دهه هشتاد و اوایل دهه نود که بدون تردید یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان تاریخ سپاهان به شمار می رود، مهندس و فرمانده این تیم در بیشتر ادوار لیگ بوده است. تنها نقطه تاریکی که در فوتبال محرم نویدکیا دیده می شد، مصدومیت های پیاپی بود که هر چند وقت یکبار تیم سپاهان و البته تیم ملی را از حضور او محروم می کرد. محرم با ۵ قهرمانی و یک نایب قهرمانی پرافتخارترین بازیکن لیگ برتر فوتبال ایران است و نکته حائز اهمیت در خصوص این موضوع این است که همه عناوین را با یک تیم به دست آورده است. این هافبک وفادار سپاهان که همواره به هوش بالا شهره بود، مهندس طلایی پوشان و یکی از بهترین هافبک های سالهای اخیر ایران بوده است.

 

 

ایمان مبعلی:
هافبک حال حاضر فولاد خوزستان هم یکی از مهندسان به حق فوتبال ایران است. ایمان مبعلی همواره به نحوه ارسال ضربات ایستگاهی و دقتش در زدن این توپ ها معروف بوده و هنوز هم با وجود اینکه ۳۵ سال سن دارد، وقتی پشت یک توپ کاشته قرار می گیرد، مدافعان حریف را نگران می کند. مبعلی در تیم ملی ۶۰ بازی انجام داده و در لیگ ایران بهترین روزهای خود را در تیم های فولاد اهواز و استقلال و نفت تهران گذرانده است. این مهندس ایذه ای یکی از بازیکنانی بود که در فصل گذشته هم با وجود سن بالا، بیشترین پاس گل را در طول لیگ ارسال کرد.

 

 

 

قاسم حدادی فر:
یکی دیگر از بازیکنانی که در فوتبال اصفهان به خلاقیت و بازی طراحانه مشهور بوده، قاسم حدادی فر است. هافبک ۳۴ ساله ذوب آهن که از تیم های پایه در این تیم حضور داشته و هنوز هم مهره میانی و نقطه اتکای سبزپوشان است، با شوت های سرکش و پاس های خلاقانه خود بازی های زیادی را به سود ذوب برگردانده و بسیار در بین هواداران این تیم محبوب است. اگرچه حدادی فر تا به حال در قهرمانی لیگ با ذوب آهن موفق نبوده، در سالی که این تیم به فینال آسیا رسید، یکی از اصلی ترین ارکان موفقیت های ذوب بود.

 

 

محسن مسلمان:
تنها بازیکن جوانی که می توان نام او را در بین مهندسان دهه اخیر فوتبال ایران گنجاند، هافبک فعلی تیم پرسپولیس است. محسن مسلمان که از جوان ترین بازیکنان و البته گلزنان تاریخ لیگ برتر به شمار می رود، از همان دوران ابتدایی فوتبالش توجهات زیادی را به سبک بازی خود جلب کرد. رفته رفته ارسال پاس گل در دستور کار مسلمان قرار گرفت و او در این ۳ فصل اخیر یکی از بهترین بازیکنان پرسپولیسِ برانکو بوده است. فصل گذشته مسلمان در کنار مبعلی و کاوه رضایی آقای پاس گل لیگ شد و در این فصل هم هافبک ۲۷ ساله پرسپولیس با ۹ پاس گل اختلاف قابل توجهی با سایر بازیکنان دارد و این عنوان را به احتمال فراوان مجددا از آن خود خواهد کرد.

 

 

سرور جپاروف:
اگر ایرانی بودن را از شرایط مهندس های مورد بررسی خارج کنیم و به بازیکنان خارجی شاغل در ایران هم نگاهی بیندازیم، قطعا باید اشاره ای به سرور جپاروف بکنیم. ستاره ازبکستانی استقلال با توانایی فوق العاده در بازیسازی و طراحی حملات، حقیقتا یکی از شایسته ترین ها برای کسب عنوان مهندس است. مهم ترین ستاره فوتبال ازبکستان در یک دهه گذشته، حالا  حدود یک سالی است که به ایران آمده و پس از سپاهان، برای استقلال بازی می کند. او بازیکنی خلاق با سابقه ۲ بار کسب عنوان مرد سال آسیا است و بسیار در تیم استقلال موثر ظاهر شده است و نبود او در برخی بازی ها کاملا به چشم آمده است.

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۶ اسفند, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو