زمان انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ -

رونمایی از گزینه های نهایی قضاوت دربی ۸۶

با نزدیک شدن به زمان رویارویی دو تیم بزرگ پایتخت در دربی 86 گمانه زنی ها پیرامون انتخاب کادر داوری این جدال حساس به اوج خود رسیده است.

سراي نور؛

مصاف استقلال و پرسپولیس به عنوان بزرگ ترین درعین حال حساس ترین دربی فوتبال باشگاهی در قاره کهن همواره با گمانه زنی های فراوانی در خصوص انتخاب کادر داوری روبرو بوده است که جدال هشتاد و ششم دو تیم در تاریخ باشگاهی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست تا جایی که از یکی دو هفته قبل گمانه زنی ها پیرامون داور این بازی به اوج رسید.

در این گمانه زنی ها چند نام برای زدن سوت آغاز بازی مطرح شد که در میان این نام ها چند گزینه از شانس بسیار بیشتری برخوردار بودند و حتی برخی محافل پا را فراتر گذاشتند و از یکی دو نام به عنوان گزینه های نهایی کمیته داوران و سازمان لیگ برای قضاوت دربی ۸۶ نام بردند که این نام ها هیچ یک نه تایید شد نه تکذیب اما عدم حضور برخی از این داوران در بازی های هفته بیست و چهارم بار دیگر نگاه ها را به سوی آنها تغییر داد تا گزینه های اصلی لقب بگیرند.

شاید اگر برخی مسائل در این یکی دو هفته پیش نمی آمد از جمله سفر رئیس فیفا به تهران و حضور در ورزشگاه آزادی به عنوان میهمان ویژه کمیته داوران انتخابی که مد نظرش بود را خیلی زودتر معرفی می کرد تا با این همه حواشی روبرو نشود اما حضور اینفانتینو، حساسیت های کاذب مصاف دو تیم همین طور برخی شرایط امنیتی در پایتخت به خاطر رویارویی این دو تیم همه دست به دست هم داد تا از راهروهای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ خبرهایی پیرامون قرار گرفتن سه نام در دفترچه روسای کمیته داوران برای قضاوت دربی ۸۶ به گوش برسد که در زیر به این نام ها به عنوان گزینه های اصلی اشاره می کنیم.

 

۱-موعود بنیادی فر

متولد ۱۳۶۴ در چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۸۱ داوری را آغاز کرد و از سال ۹۰ به جمع داوران لیگ برتری و بین المللی ایران پیوست. او که کارشناس ارشد مدیریت ورزش محسوب می شود مهم ترین نامی بود که از هفته ها قبل برای قضاوت دربی ۸۶ نقل محافل شده بود تا جایی که برخی محافل تا دو هفته قبل به صورت قطعی از او به عنوان آغازکننده دربی یاد کردند اما در این مدت برخی مسائل پیش آمد که باعث شد تا کمیته داوران در تصمیم گیری برای سپردن قضاوت دربی به او دچار تردیدهایی شود. موعود بنیادی فرد که در حال حاضر در لیست الیت ایران نفر دوم داوران محسوب می شود در صورت انتخاب برای دربی اولین و در عین حال بزرگ ترین تجربه داوری خود را به دست خواهد آورد. این داور ۳۲ ساله که هنوز سال های درازی در عرصه داوری پیش رو دارد بارها بازی های استقلال و پرسپولیس مقابل رقبا را سوت زده که گهگاه جنجال هایی نیز در پی داشته است.

 

۲-حسین زرگر

در آخرین سال داوری یکی از گزینه های اصلی برای قضاوت دربی محسوب می شود. داور سمنانی فوتبال ایران که از سال ۱۳۷۷ قضاوت در فوتبال را آغاز کرد و از سال ۱۳۸۹ بازی های لیگ برتر به او سپرده شد امسال آخرین قضاوت های فوتبالی خود در سطح اول را پشت سر خواهد گذاشت تا بعد از بازنشسته و مثل تمام داوران قدیمی به جمع پیشکسوتان و کارشناسان داوری بپیوندد. از همین رو بسیاری اعتقاد دارند داور سمنانی که مدرک تحصیلی او نیز کارشناسی تربیت بدنی است با توجه به قانون نانوشته در بین داوران ایرانی که باید حتما قضاوت یک دربی را تجربه کنند این شانس را دارد تا سوت آغاز دربی ۸۶ پایتخت را بزند.

 

۳-علیرضا فغانی 

بهترین داور حال حاضر ایران و در عین حال معروف ترین چهره در عرصه بین المللی که در حال حاضر جزو ۵ یا ۶ داور تثبیت شده برای قضاوت در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از قاره های مختلف است جدیدترین نام برای قضاوت دربی ۸۶ در محافل خبری محسوب می شود. او که بارها قضاوت استقلال و پرسپولیس را برعهده داشته بعد از حساسیت هایی که در هفته های گذشته بر مصاف دو تیم حاکم شد دوباره نامش بر سرزبان ها افتاد چون تا یکی دو هفته قبل اصلا خبری از حضور او در بین گزینه ها براساس سابقه زیاد قضاوت دربی ، دیده نمی شد. حتی خود فغانی هم مدعی شد بهتر است داوران دیگر این بازی را قضاوت و تجربه کنند. داور ۳۹ ساله و کاشمری با علم به این موضوع که حضورش در بین داوران جام جهانی قطعی است خود تمایل چندانی برای قضاوت دربی ندارد آن هم مقابل رئیس فیفا چون ممکن است با ماجرای قدیمی “یک فرصت؛ یک تهدید” روبرو شود. فرصت قضاوت دربی ۸۶ مقابل اینفانتینو و مقامات اصلی فیفا شانس خوبی است اما اگر با یک اتفاق و اشتباه تلخ روبرو شود ممکن است جایگاه او با همین فرصت برای جام جهانی تهدید هم بشود.

***

 

آن چه محرز است کمیته داوران فدراسیون فوتبال کادر داوری دربی ۸۶ پایتخت را تا فردا باید انتخاب و معرفی کند. انتخابی که برخی مدعی هستند انجام شده و تنها طبق روال تمام هفته های لیگ برتر بعد از برنامه نود و جنجال های داوری در این برنامه به صورت رسمی روی خروجی خبرگزاری ها قرار می گیرد تا به تمام حاشیه ها و گمانه زنی ها پایان داده شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۷ اسفند, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو