زمان انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ -

معاون فرماندارنور:

سد معبرها سبب تضییع حقوق شهروندان معلول است

معاون فرماندار نور گفت: سد معبرها سبب تضییع حقوق شهروندان معلول است و پارک‌ها، ادارات و اماکن عمومی باید مناسب سازی شوند.

 

به گزارش خبرنگار سرای نور؛ سعید یزدانی در جلسه کمیته مناسب سازی شهرستان نور اظهار کرد: نظام برنامه ریزی کشور برای همه افراد جامعه است و مطئمناً باید در همه بخش‌ها، دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها، شهرداری‌ها و … معلولان را ببینیم.

 

 

عکس یزدانی
وی گفت: سه تا چهار درصد جمعیت کشور از معلولان هستند و معلولیت نسبی همه ما را تهدید می‌کند، در نظام برنامه ریزی شهری و روستایی معلولان باید با نگاهی ویژه دیده شوند.

 

 

 

 

DSC02354
معاون فرماندار نور با اشاره به برابری حقوق شهروندی و احیا آن افزود: بهترین خدمات را زمانی می‌توانیم ارائه دهیم که همه افراد از این خدمات بهرمند شوند.
این مسئول گفت: سد معبرها سبب تعضییع حقوق شهروندان معلول است و پارک‌ها، ادارات و اماکن عمومی باید مناسب سازی شوند.

 

سعید یزدانی با توجه به این که ادارات برای رعایت حقوق شهروندی معلولان موظف به مناسب سازی ساختمان‌ها هستند، اظهار کرد: ادارات برای اجرای مناسب سازی ، بخشی از اعتبارات توسعه و تجهیز را به این کار اختصاص دهند.

 

 

 

 

DSC02356

 
وی تأکید کرد: مناسب سازی معابر، ساختمان، ادارات، پارک‌ها، نهادها ، کتابخانه‌ها، اماکن عمومی و … و عدم ایجاد موانع در پیاده روها و معابر برای رعایت حقوق شهروندان معلول و جانباز هزینه ی چندانی نمی خواهد اما احساس مسئولیت سنگینی را می‌طلبد که باید همگی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
غلام رضا تقی پور با اشاره به اینکه ۷۰ درصد معلولان کشور جسمی حرکتی هستند اظهار کرد: برخی معلولان ذهنی دچار معلولیت‌های حرکتی نیز می‌باشند و معلولان شنوایی بینایی نیز درصدی از معلولان جامعه هستند که هرکدام ازاین معلولان به عنوان یک شهروند نیاز به خدمات مناسب خود را دارند.
وی با اشاره به این که وزارت کشور در رأس کمیته مناسب سازی اماکن در سطح کشور است افزود: معلولان همانند تمامی افراد جامعه حق شهروندی دارند و برخی مسئولان باید نگاه خود را در مناسب سازی تغییر داده و این کار را در اولویت نخست خود قرار دهند.

 

 

 

DSC02352

 

 
رئیس بهزیستی شهرستان نور خاطر نشان کرد: مناسب سازی و رعایت برخی نکات در اماکن عمومی، مساجد، اماکن تجاری، ادارت و … برای سهولت دسترسی شهروندان معلول ضروری است.
این مسئول با اشاره به ۴ اصل مناسب سازی سطح شیب دار، آسانسور، ورودی‌ها، سرویس بهداشتی فرنگی افزود: در بازدید از اماکن و ادارات و … شهرستان نور ۹۰ درصد دارای سطح شیب‌دار هستند که ۶۰ درصد آن‌ها غیر استاندارد است و ۳۰ درصد بانک‌ها نیز مناسب سازی نشده است.
غلام رضا تقی پور اختلاف سطح برای عبور، ورودی و عرض نامناسب ساختمان و راهروها و نبود سرویس بهداشتی مناسب و فرنگی و درهای غیر استاندارد و… را در ادارات و اماکن عمومی نشان از عدم رعایت حقوق شهروندی معلولان در جامعه نام برد.
احمد توکلی در این جلسه اظهار کرد: معلولان به عنوان عضوی از جامعه حق زندگی دارند و بسیاری از آن‌ها افراد مستعد و توانمندی هستند.

 

 

 

 

 

DSC02368

 
وی با اشاره به قوانین وضع شده برای مناسب سازی فضای مطلوب برای معلولان افزود: برای خدمات رسانی به معلولان به عنوان شهروند باید جامعه را به این موضوع که معلول نیازمند حمایت است نه ترحم ، حساس کنیم.
شهردار رویان در مورد پاک سازی پارک‌ها و معابر تصریح کرد: نخستین اولویت ما برداشتن موانع فیزیکی از مسیر و آماده سازی فضا برای استفاده آسان معلولان بوده است و حتی استفاده از فضاهای خاص، سرویس بهداشتی، پیاده روسازی و … برای شهروندان معلول مناسب سازی می‌شود.
این مسئول با اشاره به این که پله‌های برقی برای استفاده معلولان مناسب نیست افزود: طرح آسانسور هیدرولیک بدون خطر با تصویب شورای اسلامی شهر عملیاتی خواهد شد.
احمد توکلی ایجاد خط سیر نابینایان در پیاده روها به ویژه نقاطی که در حال باز پیرایی است را از اولویت کارهای شهرداری رویان نام برد و افزود: بازسازی معابر و پیاده روهایی که در آنها مانع یا انقطاع وجود دارد به طور جدی پیگیری می‌شود.
وی گفت: صدور پروانه‌های ساختمانی و الزام صدور پایان کار باید منوط به اجرای مناسب سازی برای ساختمان‌های عمومی و خصوصی باشد و افزود: در طرح‌های هادی، جامع و تفضیلی رعایت مناسب سازی برای معلولان ضروری است.

 

 

 

 

 

DSC02366

 

 
سالاریان نماینده شهرداری نور در این جلسه از برنامه ریزی برای پیاده‌روهای مرکز شهر برای نابینایان خبر داد و تصریح کرد : پارک‌ها، سرویس‌های بهداشتی عمومی سطح شهر و شهرداری نور برای معلولان مناسب سازی می‌شود.
در این جلسه مصوب شد ساختمان شهرداری‌های نور ، چمستان و بلده تا پایان سال برای معلولان مناسب سازی شود.

زمان انتشار: ۲۴ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو