زمان انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ -

از اول تیرماه ؛

نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد کاهش می‌یابد

رئیس کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری از کاهش نرخ سود سپرده‌های یکساله از اول تیرماه به ۱۵ درصد خبرداد و گفـت: در آینده نه چندان دور نرخ سود تسهیلات هم کاهش می‌یابد.

به گزارش سرای نور؛ کورش پرویزیان با اشاره به این مطلب گفت: این تصمیم در پی اقدام داوطلبانه بانکها و با توجه به کاهش نرخ تورم و حمایت بانک مرکزی از بازار بین بانکی گرفته شده است. نرخ سود سپرده در مرحله اول با توجه به کاهش تورم به ۱۲ درصد از ابتدای تیرماه امسال تا ۱۵ درصد کاهش می یابد اما با ادامه کاهش نرخ تورم امیدواریم نرخ سود سپرده باز هم کاهش یابد تا برای بنگاه های کوچک و متوسط فضای بهتر تامین مالی ایجاد شود.

رئیس کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری با بیان اینکه این اتفاق به متعادل شدن نرخ ها کمک می کند و سپرده گذاران، تسهیلات گیرندگان و سهامداران بانک ها در شرایط برد – برد و منصفانه قرار می گیرند، افزود: بانک های مهم خصوصی برای کاهش نرخ سود سپرده داوطلبانه اعلام آمادگی کردند و فکر می کنم بانک های دولتی نیز همراهی کنند.

وی گفت: تجربه نشان داده است با کاهش نرخ سود سپرده، نرخ سود تسهیلات هم کاهش یابد، در گذشته نرخ سود تسهیلات بیش از ۲۸ درصد داشتیم که اکنون در شبکه بانکی این نرخ وجود ندارد البته کاهش نرخ سود تسهیلات با فاصله زمانی اتفاق می افتد زیرا به تعهداتی که درباره نرخ سود سپرده داریم همچنان متعهدیم و باید نرخ سودهای قبلی را پرداخت کنیم.

پرویزیان افزود: در آینده نه چندان دور نرخ سود تسهیلات متناسب با کاهش نرخ سود سپرده کاهش می یابد. قراردادهای یکساله همچنان پابرجاست اما اگر بعد از تیرماه قراردادهای جدیدی منعقد شود با نرخ سود جدید خواهد بود.

به گفته وی، نرخ تسهیلات متناسب با مصوبه شورای پول و اعتبار است و بانک ها در چارچوب شورای پول و اعتبار و ابلاغیه های بانک مرکزی عمل می کنند اما نرخ موثر سپرده های بانکی، ذخایر قانونی و هزینه های بیمه، شرایطی را فراهم می کند تا بانک ها در محدوده مصوبه شورای پول و اعتبار عمل کنند و کاهش بیشتر نرخ سود تسهیلات منوط به کاهش بیشتر نرخ سود سپرده هاست که با اقدام اخیر کاهش نرخ سود سپرده، مسیر این کار فراهم خواهد شد.

پرویزیان گفت: افزایش سرمایه بانک های دولتی منوط به مصوبه مجلس است اما برای افزایش سرمایه بانک های خصوصی مجامع این بانک ها تصمیم گیری می کنند.

رئیس کانون بانک ها و موسس های اعتباری خصوصی افزود: امیدواریم با نظارت دقیق بانک مرکزی و روند جمع آوری موسسات غیرمجاز که شدیدتر از گذشته فضا برای فعالیت موسسات غیرمجاز محدودتر شده است و با همت جمعی و تعهد حرفه ای بانک ها، مشکلی از بابت رفتن سپرده ها از بانک ها به سمت موسسات غیرمجاز پیش نیاید.

وی گفت: نرخ سود برای سپرده های کوتاه مدت زیر یکسال طبق مصوبه شورای عالی پول و اعتبار به بانکها واگذار شده است. این اقدام با هدف حمایت از تولید و کارگاه های کوچک و متوسط و تسهیل در تامین نقدیگی این واحدها انجام شده است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۵ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو