زمان انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ -

پنج پرده از انتقام مورینیو از کلوپ

حمیدرضا صدر به نبرد منچستر یونایتد - لیورپول در لیگ برتر پرداخته، به پرواز مورینیو برابر کلوپ...

سراي نور؛دویستمین داربی شمالغرب انگلیس، نبرد آن دو بود، نبرد ژوزه مورینیو و یورگن کلوپ. آوردگاهی که مورینیو در دل جنگ ازلی منچستر یونایتد – لیورپول به انتقام می اندیشید. ژوزه خسته شده از به رخ کشیدن این که طی هشت نبرد با کلوپ فقط یک بار پیروز شده. این که نمی تواند راه به زانو درآوردن کلوپ را پیدا کند. این که درجا زده و برابر یورگن انتظار کشیده و انتظار…او در دیداری که نه جذاب ترین نبرد دو تیم بود و نه بااهمیت ترینش آن جنگ خصوصی را با پیروزی به پایان برد.

 

 

یک: پیروزی های کلوپ

ژوزه شکست ۱-۲ با رئال در لیگ قهرمانان پاییز ۲۰۱۴ در آلمان را از یاد نبرده بود، همین طور تساوی ۲-۲ در برنابئو را که مردان کلوپ دو بار جلو افتادند و ضربه آزاد دیرهنگام اوزیل، رئال را از شکست رهانید. او ادعای کلوپ پس از آن دیدار را که گفته بود “این نبرد تا ده سال بعد در یادها خواهد ماند” شنیده بود. او بارها نیش زهرآگین شکست ۱-۴ در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آوریل ۲۰۱۴ با رئال مقابل کلوپ را دوره کرده بود، همان بازی که لواندوفسکی سه بار دروازه رئال را باز کرد و پیروزی بی اثر ۱-۲ در دیدار برگشت یگانه پیروزی مورینیو برابر کلوپ شد. ژوزه شکست ۳-۱ برابر کلوپ در اولین رویارویی شان در لیگ برتر را هم از از یاد نبرده بود. او در آن بعد از ظهر تلخ در استمفورد بریج روی نیمکت چلسی برابر کلوپ آماده با لیورپول مات شد. ژوزه در فصل پیش با یونایتد دو بار برابر کلوپ متوقف شده بود: ۱-۱ و صفر- صفر و در این فصل هم به تساوی دیگری تن داده بود.

 

 

 

دو: قریحه مورینیویی

مورینیو که دو هفته پیش چلسی را با سیستم نامتعارف ۲-۲-۲-۴ به زانو درآورد و قریحه تاکتیکی اش را به رخ کشید، این بار مردانش را با تغییر گره گشایی روانه میدان کرد: قرار دادن مارکوس راشفورد جای لینگارد در مقایسه با دیدار برابر کریستال پالاس. راشفورد که در دیدار نیم فصل اول دو تیم هم جایی در ترکیب نداشت این بار سرنوشت ساز شد و طی ده دقیقه نیمه اول دو بار دروازه لیورپول را با قصه مشابهی فتح کرد: ضربه بلند داوید دخیا با برتری هوایی لوکاکو برابر لاورن گره خورد و راشفورد با فرارش در دقیقه ۱۴ گل اول را زد و در دقیقه ۲۴ گل دومش را. بی اعتنا به این که لیورپول در پنج دیدار آخرش فقط یک گل خورده: برابر وستهام طی برد چهار گله. بی اعتنا به این که لیورپول دور از خانه بیشترین تعداد گل در همه لیگ های بزرگ اروپایی را زده: ۳۴ گل (کنار لیون). بی اعتنا به خط حمله آتشین مردان آنفیلد، به محمد صلاح ۳۲ گله، به روبرتو فیرمینو ۲۲ گله، به سادیو مانه ۱۴ گله…

 

نمایش نیمه اول منچستری ها برابر لیورپول احتمالا بهترین بازی شان در نیمه اول های این فصل دوم بود. آنها در نیم ساعت اول دیدار با چلسی ده پاس اشتباه ارسال کردند و همان لغزش ها در همان دوره زمانی برابر پالاس تکرار شده بودند، ولی نه این جا، نه در نبرد فتح رتبه دوم جدول، نه برابر لیورپول و کلوپ، نه با روی آوردن مورینیو به تمهید “عقب بنشین و به موقع زهرت را بریز”.

 

 

 

 

سه: پیروزی در نیمه اول

یونایتد با پیروزی ۰-۲ در نیمه اول راهی رختکن شد و به تاریخ هم نگریست. به این که یونایتد طی سی و چهار سال اخیر هرگز در دیداری که در نیمه اول با پیروزی سپری کرده اند شکست نخورده اند: از ماه می ۱۹۸۴ پیش از ورود آلکس فرگوسن که در خانه طی نیمه اول برابر ایپسویچ جلو افتادند ولی در پایان ۲-۱ شکست خوردند. رکورد شیرین یونایتدی پابرجا ماند و گل به خودی اریک بیلی در نیمه دوم که نتیجه را ۱-۲ کرد با تکیه به صلابت دفاعی یونایتد در خانه به پیروزی انجامید: مدافعان یونایتد و همین طور داوید دخیا طی چهارده دیدار لیگ در اولدترافورد هفت گل دریافت کرده اند، فقط هفت گل که فقط دو تایش در نیمه دوم به ثمر رسیده اند.

 

 

 

چهار: ستاره بی ستاره

دل سپردن مورینیو به اسکات مک تامینی سوی دیگر رویکرد مورینیو را عیان ساخت. تامینی بیست و یک ساله که در پنج سالگی به آکادمی یونایتد پیوسته در نیمه دیدار با پالاس جایش را به راشفورد داده بود برابر لیورپول تا پایان در میدان ماند و راشفورد بود که جایش را به فلینی داد. او بازتابنده رویکرد “ضد ستاره ای و فردگرایی” مورینیو بود. تامینی ۹۱/۱ متری در دیداری که گران ترین خرید یونایتد – پوگبا – غایب بود و سانچز که نیمی از پاس هایش به مقصد نرسیدند و سایه ای از خودش شده بود، بی ادا و ادعا فضاهای خالی را پر کرد و با پاس های ساده و دفع توپ های مناسب وظایفش را انجام داد.

 

 

 

پنج: دو سوی خط سرخ

آخرین باری که لیورپول در لیگ یونایتد را شکست داده سال  ۲۰۱۴ بود. همان روزی که به قهرمانی لیگ می اندیشیدند و ۳-۰ با دو ضربه پنالتی استیون جرارد و گل دیرهنگام لوییز سوارز در اولدترافورد سنگر دخیا را فتح کردند. همان دیداری که نمانیا ویدیچ اخراج شد و منچستری ها بازی را ده نفره به پایان بردند. آن روز لیورپول در رتبه دوم جدول قرار داشت، ولی حالا یونایتد در رتبه دوم لیگ فاصله اش با لیورپول را به پنج رسانده تا دو تیم منچستری بالا نشین دسترسی ناپذیر شوند. تا مورینیو به نبرد با سویا در لیگ قهرمانان در همین هفته روی آورد. به آرزوی تکرار نمایش مردانش برابر لیورپول در خانه مقابل سویا سرسخت..

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۹ اسفند, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو