زمان انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۷ -

تداوم بحران؛

وضعیت بحرانی روابط کرملین-داونینگ استریت و ادامه اخراج دیپلمات ها

با شدت گرفتن اختلافات میان مسکو و کشورهای غربی، مقامات روسیه و انگلیس بار دیگر حملات لفظی تندی را علیه یکدیگر انجام دادند.

به گزارش سرای نور،در واکنش به بحران ایجاد شده میان روسیه و کشورهای غربی، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز سه‌شنبه تأکید کرد مسکو به هیچ عنوان گستاخی کشورهای غربی را تحمل نخواهد کرد و قطعا اخراج دیپلمات‌های روس را پاسخ خواهد داد.

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوال خبرنگار «تاس» گفت: «همه اطمینان داشته باشند که ما پاسخ خواهیم داد. دلیل آن این است که هیچ کس نمی‌خواهد چنین گستاخی را تحمل کند. ما نیز  تحمل نخواهیم کرد».

وی افزود، تصمیم اتخاذ شده توسط برخی کشورهای غربی در اخراج دیپلمات‌های روس نتیجه باج خواهی و فشارهای زیاد آمریکا است».

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: «زمانی که از یک یا دو دیپلمات خواسته می شود که این یا آن کشور را ترک کنند، با عذرخواهی‌هایی که مدام در گوش ما زمزمه می‌شود، ما به طور حتم اطمینان پیدا می‌کینم که این نتیجه فشار و باج‌خواهی گسترده‌ای است که ابزار اصلی آمریکا در صحنه بین‌المللی شده است».

در ادامه تلاش‌های کشورهای غربی برای افزایش فشار دیپلماتیک بر روسیه، دولت آمریکا روز دوشنبه ده‌ها دیپلمات روس را اخراج و یکی از کنسولگری‌های روسیه را تعطیل کرد.

این اقدام به بهانه مسمومیت یک جاسوس روس‌تبار پناهنده به انگلستان صورت گرفته است. «سرگئی اسکریپال» ماه گذشته در انگلستان با موادی که لندن مدعی است مواد شیمیایی نظامی بوده، مسموم شد. کشورهای غربی مسکو را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده و امروز در اقدامی هماهنگ، ده‌ها دیپلمات روس را اخراج و اقدامات تنبیهی دیگری علیه مسکو در دستور کار قرار داده‌اند.

دولت روسیه دست داشتن در مسمویت اسکریپال را رد کرده و از انگلستان خواسته تیم تحقیق مشترکی درباره این حادثه تشکیل شود. با این وجود، لندن از ارائه شواهد در این رابطه و همکاری با مسکو خودداری کرده است.

یک منبع در وزارت خارجه روسیه این اقدام کشورهای غربی را «غیردوستانه» و «تقابل‌جویانه» خوانده و اعلام کرد ظرف چند روز آینده به نحوی مناسبی به این اقدامات واکنش نشان می‌دهد.

مسکو همچنین هشدار داده است که اقدامات اخیر کشورهای غربی به تشدید تنش در روابط با روسیه منجر می‌شود.

تهدید لندن و ادامه اخراج دیپلمات ها

اما در آن سوی میدان سخنگوی «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس امروز سه‌شنبه تأکید کرد که لندن در نظر دارد اقدامات درازمدت بیشتری را علیه مسکو اتخاذ کند.

نخست‌وزیر بریتانیا این مطلب را در جلسه با وزیران این کشور مطرح کرده است.

سخنگوی ترزا می گفت، اقدامات صورت گرفته علیه روسیه صرفا به نشانه اعلام همبستگی با انگلیس نبوده بلکه به این دلیل صورت گرفته که «شرکای ما تهدید را درک می‌کنند».

در همین رابطه امروز  یک رسانه ایرلندی اعلام کرد دوبلین حداقل یک دیپلمات روس را در ارتباط با پرونده اسکریپال اخراج می‌کند.

«سیمون کاونی» وزیر امور خارجه ایرلند تأکید کرد که دوبلین در نظر دارد تا یک دیپلمات روس را در جریان مسمومیت «سرگئی اسکریپال» در سالزبری انگلیس اخراج کند.

سفارت روسیه در ایرلند اعلام کرد که در حال حاضر ۷ دیپلمات در دفتر مسکو در دوبلین حضور دارند.

«یوری فیلاتوف» سفیر روسیه در ایرلند با حضور در دفتر امور خارجه و تجارت در دوبلین، ابلاغیه وزارت خارجه دوبلین را در خصوص اخراج یک دیپلمات روس دریافت کرده است.

از سوی دیگر بدنبال بحران ایجاد شده در روابط روسیه با کشورهای غربی بواسطه سوءقصد به جان یک جاسوس دوجانبه در لندن، استرالیا و کانداد نیز از تصمیم خود برای اخراج دیپلمات های روس خبر دادند.

در ههمین رابطه در ادامه اخراج دیپلمات‌های روسی از شماری از کشورهای غربی، دولت استرالیا نیز دستور اخراج دو دیپلمات روسی را صادر کرده است.

امروز سه‌شنبه، ٧ فروردین (٢٧ مارس)، مالکوم تورنبول، نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که در واکنش به حمله شیمیایی به یک مامور اطلاعاتی سابق روسیه در بریتانیا، دستور اخراج دو تن از کارکنان سفارت روسیه در کانبرا، پایتخت، صادر شده است.

تورنبول در بیانیه‌ای گفته است که استرالیا همراه بریتانیا و سایر متحدان و شرکای خود، در واکنش به حمله شیمیایی اخیر در سالزبری، بریتانیا، به این اقدام مبادرت کرده است.

نخست وزیر استرالیا افزوده است که دو دیپلمات روسی که به عنوان ماموران اطلاعاتی اعلام نشده روسیه شناسایی شده‌اند در واکنش به فعالیت‌های نامنطبق با کنوانسیون‌های ژنو [راجع به حقوق و وظایف دیپلماتیک] از استرالیا اخراج خواهند شد.

در همین رابطه کانادا هم دستور اخراج چهار دیپلمات روس را صادر و از پذیرش سه دیپلمات جدید این کشور خودداری کرده است.

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا، روز دوشنبه گفت که ما این اقدامات را در راستای اعلام همبستگی با بریتانیا انجام می‌دهیم.

وی افزود: «حمله با عامل اعصاب در سالیزبوری، در خاک نزدیک‌ترین شریک و متحد کانادا، اقدامی پست، شنیع و بی‌ملاحظه است که می‌توانست جان صدها نفر را به خطر بیاندازد».

روز گذشته نیز آمریکا و جمعی از کشورهای اروپایی اقدام به اخراج گسترده دیپلمات های روس کرده بودند.

اوایل ماه مارس سال جاری، سرگئی اسکریپال، مامور اطلاعاتی سابق روسیه، و دخترش، یولیا، در حالت بیهوشی در یک مکان عمومی در شهر سالزبری، در بریتانیا یافت شدند. مقامات بریتانیایی بعدا اعلام کردند که تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که این دو نفر توسط یک ماده شیمیایی مورد استفاده در تسلیحات شیمیایی که منحصرا در اختیار دولت روسیه قرار دارد مسموم شده‌اند. سرگئی اسکریپال و دخترش همچنان در حالت کما هستند و پزشکان نسبت به بهبود کامل آنان اطمینانی ندارند. هفته پیش، یک مامور پلیس هم که در جریان کمک به آنان به این ماده آلوده شده بود، از بیمارستان مرخص شد اما پزشکان گفتند احتمال دارد که بعضی عواقب این مسمومیت از میان نرود.

دولت بریتانیا در اعتراض به آنچه که دست داشتن دولت روسیه در حمله شیمیایی در خاک خود خواند، ٢٣ تن از کارکنان سفارت روسیه را ماموران اطلاعاتی در پوشش دیپلمات توصیف و از خاک خود اخراج کرد. روسیه نیز متقابلا دستور اخراج همین تعداد از کارکنان سفارت بریتانیا در مسکو را داد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۷ فروردین, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو