زمان انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ -

همایش تجلیل از سحر خوانان استان مازندران به میزبانی شهرستان نور در تالار فرهنگ رویان +تصاویر

همایش تجلیل از سحر خوانان استان مازندران به میزبانی شهرستان نور در تالار فرهنگ رویان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزارشد.

به گزارش خبرنگار سرای نور،همایش سحر خوانان استان مازندران به همت اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان نور و با حضور احد جاودانی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان مازندران، علی شادمان، فرماندار نور، مسئولان استانی و شهرستانی و سحرخوانان استان به میزبانی تالار فرهنگ رویان اجرا شد.

 

 

علی شادمان در همایش استانی سحر خوانی با اشاره به سنت پسندیده سحر خوانی اظهار کرد: موضوع سحرخوانی مورد توجه همه پژوهشگران به ویژه جامعه شناسانی است که آداب و رسوم را رصد می‌کنند و اشعار سحرخوانی با بسیاری از آداب و رسوم و خواندنی‌ها متفاوت است.

 

 

وی گفت: کسانی که روزه می‌گیرند و حال و هوای ماه مبارک رمضان را درک می‌کنند و سعی دارند که در یک اجتماع خداپسندانه کار دیگران را در این مسیر و مدار قرار دهند اوج ایثار و کار اجتماعی است.

 

 

فرماندار نور با اشاره به تفاوت اشعار در زمان‌های مختلف خاطرنشان کرد: در گذشته سحرخوانان درگلدسته که با گلدسته‌های امروزی متفاوت بود قرار می‌گرفتند و در برخی شهرها و روستاها سحرخوانان در خیابان‌ها و کوچه و پس کوچه‌ها سحرخوانی می‌کردند و جوانان و نوجوانان نیز با سحرخوانان همخوانی و همراهی می‌کردند و این در ظاهر یک رسم بود اما اینکه در واقع دین را در دل نسل‌ها و جوانان نهادینه می‌کردند و در ذهن‌ها ماندگار می‌ماند که این سرمایه‌ای بزرگ برای کشور محسوب می‌شود و در تاریخ و حتی برای حاکمیت دولت بسیار ارزشمند است.

 

این مسئول با اشاره به هشت سال دفاع مقدس و روحیه شهادت طلبی و ایثارگری جوانان و نوجوانان و دفاع از سرزمین در برابر دشمنان اسلام افزود: این اندوخته‌ها و سنت‌ها در ذهن و جان مردم سبب شد تا جوانان در هشت سال دفاع مقدس با روحیه‌ی شهادت طلبی و ایثارگری ایستادگی کنند و از نظر ملی نیز یک وجب از خاک ما در اختیار دشمن قرار نگرفت و اوج ایثار و از خود گذشتگی نیز در تاریخ ملت ما ماندگار ماند و در دل تاریخ بزرگترین آثار جنگی حماسی خلق شد.

شادمان با اشاره به سیره رزمندگان اسلام تصریح کرد: هنوز هنرمندان نتوانستند ۱۰ درصد سیره رزمندگان و جانبازان که در قید حیات هستند را به کتابت دربیاورند تا نسل‌های بعدی بتوانند از این ذخیره های بزرگ استفاده کنند.

فرماندار نور بیان کرد: روحیه شهادت طلبی و ایثار از سنت‌های حسنه‌ای مانند سحرخوانی و در دل شب بیدارها و انس با خدا به دست آمد که این سرمایه ای بزرگی است و امیدواریم نفس‌های گرم برکتی باشد تا نقشه‌های شوم دشمنان را نقشه برآب و ملت بزرگی که همواره در تاریخ سربلند بوده در عرصه بین المللی محفوظ و سربلند بمانند.

 

 

زمان انتشار: ۲۲ خرداد, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو