زمان انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ -

تسهیلات ارزشیابی مدارک نامعتبر/ دفاع از رساله آخرین شانس

مدیر کل دانش آموختگان خارج از کشور وزارت علوم با تشریح وضعیت ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان از دانشگاه های غیرمعتبر گفت:مدارک این دانش آموختگان مطابق با مقررات زمان شروع تحصیل ارزیابی می شود.

به گزارش سرای نور؛ محمد مهدوی آخرین وضعیت ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان از دانشگاه های غیرمعتبر خارجی را تشریح کرد و گفت: آمار دقیقی از این موضوع که دانش آموختگان در دانشگاهی غیرمعتبر مشغول به تحصیل هستند در دست نیست.

وی ادامه داد: این آمار وقتی معلوم می شود که فرد برای ارزشیابی مدارک خود به اداره کل دانش آموختگان مراجعه می کند، البته شاید بخشی از سوال به دانشجویانی بازگردد که با توجه به ضوابط و مقررات سالیان گذشته تحصیل خود را در دانشگاهی که آن زمان معتبر شناخته می شده است، شروع کرده اند و آن دانشگاه ها اکنون در لیست دانشگاه های معتبر وزارت عتف نیست.

مدیر کل دانش آموختگان خارج از کشور افزود: این دانشجویان یا تحصیلات خود را تمام کرده و اکنون در پروسه ارزشیابی مدارک هستند یا بنا به مشکلاتی هنوز تحصیلات خود را تمام نکرده اند. از این گروه آمارهایی را به کمک بخش دانشجویی وزارت امور خارجه و قسمت ارز سازمان امور دانشجویان در اختیار داریم که چون خیلی دقیق نیست از ارائه آن خودداری می کنم.

ارزیابی مدارک فارغ التحصیلان دانشگاه های غیرمعتبر مطابق با مقررات زمان شروع تحصیل

وی ادامه داد: البته در این قسمت باید به این نکته بسیار مهم توجه شود که در هر صورت مواجهه اداره کل دانش آموختگان با این دسته از افراد قطعا همدلانه و مطابق با ضوابط و مقررات زمانی است که آنها تحصیلات خود را در آن دانشگاه شروع کرده اند.

مهدوی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر فردی در یکی از دانشگاه های غیرمعتبر فعلی، به صورت غیرحضوری (که به هیچ عنوان در حال حاضر مجاز نیست) تحصیل کرده ولی در زمانی که او شروع به تحصیل کرده ضوابط و مقررات، تحصیل او را مجاز می دانسته و دانشگاه محل تحصیل او نیز در آن زمان معتبر بوده است و حالا این فرد فارغ التحصیل شده و به کشور بازگشته است، اداره کل دانش آموختگان با ضوابط و مقررات همان زمان مدارک او را مورد ارزشیابی قرار می دهد.

وی ادامه داد: البته براساس ضوابط و مقررات همان زمان این دانش آموختگان باید مدارکشان مورد ارزشیابی کیفی قرار گیرد. بسیاری از این دانش آموختگان نشان داده اند که اگرچه تحصیلات آنها غیرحضوری بوده و اگرچه دانشگاه محل تحصیل آنها نیز الان معتبر نیست ولی آنها از سطح علمی قابل قبولی بهره مند هستند و بررسی های کیفی و مقالاتی که دارند نیز این موضوع را نشان می دهد و برای کمیسیون های تخصصی نیز این مطلب احراز می شود، در این شرایط مدارک این دانش آموختگان ارزشیابی می شود و مشکلی نیز وجود ندارد.

شرایط ارزیابی مدارک در صورتی که سطح علمی آنها محرز نشود

مدیر کل دانش آموختگان خارج از کشور افزود: البته متاسفانه در بسیاری از موارد نیز این موضوع توسط کمیسیون های تخصصی احراز نمی شود و سطح علمی برخی از این دانش آموختگان در حدی نیست که بتوان مدارک آنها را تایید کرد. در این صورت بدیهی است که با ضوابط و مقررات همان زمان هم نمی توان این مدارک را تایید کرد و بدیهی است که اعطای مدرک در چنین شرایطی نه تنها به صلاح نیست که حتی در حق سایرینی که از همان دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند اجحاف خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه می دانم این بخش مصاحبه ممکن است مورد توجه افرادی باشد، اجازه بدهید تا موضوع را کمی شفاف تر بیان کنم و کمی در خصوص نحوه بررسی های کیفی مدارک توضیح دهم. به طور کلی سیاست اصلی اداره کل دانش آموختگان در شرایط فعلی بر این اصل مهم قرار دارد که دانشجویان از همان ابتدا به سمت دانشگاه های ممتاز و خوب بروند و در بازگشت نیز بدون نیاز به بررسی کیفی مدارکشان مورد ارزشیابی قرار گیرد.

مهدوی افزود: درهمین چارچوب، آرزوی ما این بود که ای کاش ضوابط و مقررات از همان ابتدا به گونه ای تنظیم می شد که اجازه نمی داد چنین اتفاقی بیفتد که فردی در دانشگاهی تحصیل کند و پس از بازگشت با سدی به نام بررسی کیفی تحصیلی مواجه شود.

وی ادامه داد: با این وجود اتفاقی است که افتاده و برخی از هم وطنان دچار مشکل شده اند زیرا با صرف هزینه و تحمل پاره ای دشواری ها نهایتا از یکی از این دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند و اکنون انتظار دارند که مدارکشان مورد ارزشیابی قرار گیرد. همانگونه که گفتم مواجهه ما با این موضوع کاملا همدلانه است. یعنی اول اینکه سعی می کنیم شرایط آنها را درک کنیم و خدای نکرده با ثمره تلاش و زحمات آنها برخورد غیرموجه نداشته باشیم.

ارسال مدارک فارغ التحصیلان برای حداقل دو داور در صورت عدم احراز سطح علمی

مدیر کل دانش آموختگان خارج از کشور خاطرنشان کرد:  آنهایی که در اولین بررسی کیفی مدارک که توسط حداقل دو تن از اساتید دانشگاه های متخصص در رشته انجام می گیرد توان علمی خود را به اثبات می رسانند که مشکل ندارند و نظر داوران به کمیسیون ها منتقل و مدارک آنها صادر می شود. اما چنانچه پس از بررسی های اولیه کیفی حداقل های لازم توسط داوران احراز نشد، به منظور اینکه هیچ حقی از فرد ضایع نشود، با درخواست فرد مدارک تحصیلی او را برای حداقل دو داور دیگر ارسال و نظرخواهی می کنیم.

تلاش اداره کل فارغ التحصیلان جلوگیری از ضایع شدن حق فارغ التحصیلان

وی افزود: اگر در این مرحله نیز حداقل های لازم احراز نشد، بسته به شرایط پرونده و نظرات تخصصی داوران، کمیسیون ها در مورد پرونده فرد تصمیم‌گیری می کنند و ممکن است برای فرد جلسه دفاع از رساله را پیشنهاد شود در هر صورت همانگونه که گفته شد تمامی تلاش اداره کل دانش آموختگان این است که از همان ابتدا دانشجویان را به سمت دانشگاه های ممتاز و خوب هدایت کند و در مورد دانش آموختگان سال های گذشته نیز به گونه ای عمل شود که خدای نکرده حقی از آنها ضایع نشود.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۸ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو