زمان انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ -

مهاجرت مردم «یوش» به دلیل کمبود امکانات و زیرساخت‌ها

کمبود امکانات و زیرساخت‌های نامناسب سبب مهاجرت مردم روستای یوش است و فراهم کردن زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی و فرهنگ‌سازی برای مردم می‌تواند بر شکوفایی اقتصاد مردم نیز تأثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار سرای نور، یوش روستایی با قدمت تاریخی در بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران است که در دل البرز مرکزی جا خوش کرده است.

یوش دهکده توریستی با آب و هوای ییلاقی است و بزرگترین عامل شهرت و محبوبیتش را مدیون منزل مورثی نیما یوشیج است که از نام آورترین شاعران معاصر و پدر شعر نو پارسی است.

یوش همان جایی است که هم فال است و هم تماشا! هم گذری بر طبیعت بکر و هم تأملی بر ادبیات معاصر ایران با ۱۴ چشمه پرآب و پر از باغات گیلاس، فندق، هلو، سیب و … که اگر به این سرزمین زیبا سفر کنیم، طعم میوه‌های شیرین و نوشیدنی‌های محلی را نباید فراموش کنیم.

 

 

 

 

امیر حسن‌زاده به مدت ۱۰ سال از سال ۸۶ تا ۹۶ دهیار روستای ورازن بود و در سال ۹۰ به عنوان دهیار نمونه استان و در سال ۹۶ به عنوان دهیار نمونه کشوری انتخاب شدند و هم اکنون به عنوان دهیار روستای یوش فعالیت می‌کنند.

 

دهیار یوش در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارکرد: یوش یکی از دهستان‌های کوهستان اوزرود پایین از بخش بلده، شهرستان نور است.

 

 

وی تصریح کرد: یوش یک منطقه ییلاقی خوش آب و هوا و زیبایی است که روزگاری زادگاه یکی از شعرای نامدار معاصر ایران به نام نیما یوشیج بوده که شغل مردمان آن بیشتر دامپروری و باغداری است و گیاهان دارویی فراوانی در این منطقه وجود دارد.

 

 

حسن‌زاده عملکردهای دهیار و شورای اسلامی یوش را در این مدت حدود ۳۰ موضوع مختلف نام برد و اظهار کرد: درخواست در پیگیری جهت تعویض لوله آب شرب شبکه داخلی به طور کلی حدود ۶ کیلومتر، درخواست و دریافت پلاک و کد پستی برای کل روستا، درخواست و تحویل یک عدد دستگاه کلرزنی برای آب شرب به روستا، درخواست ماشین زباله به طور مستقیم برای روستا، تعویض و تعمیر لامپ چراغ‌های معابر در کل روستا، درخواست و پیگیری در خصوص مشکل اینترنت و اجرای طرح هادی، تسطیح و بهسازی جاده فرعی علیشور پشت تکیه و جاده نی کلا، ساخت سالن ورزشی توسط خیر، خیراندیش منوچهر خسروی با همکاری شورای اسلامی و دهیاری که ۷۰ درصد آن به اتمام رسیده است و… از اقدامات دهیاری و شورای اسلامی روستای یوش این دوره است.

 

 

دهیار یوش مساحت این روستا ۶۵۰ هکتار با ۸۰ خانوار بومی ساکن و ۵۰۰ خانوار شناور نام برد و از مشکلات این روستا به زیرساخت‌های نامناسب آن اشاره کرد و خواستار زیرساخت‌های مناسب و امکانات پذیرایی و اسکان گردشگران در منطقه شد تا ظرفیت جذب گردشگر، سبب درآمدزایی و رونق اقتصادی مردم شود.

علیرضا جمشیدی رئیس شورای روستای یوش نیز در مصاحبه با خبرنگاران اظهارکرد: یوش فرصتی برای آشتی با ییلاق زیبای سرزمین‌های سرسبز مازندران است که فضای روستایی و فرهنگی دارد و در دنیا شناخته شده است.

 

وی گفت: شورای اسلامی روستای یوش تمام توانایی خود را برای عمران و آبادانی و رفاه عمومی در چارچوب اقتصاد مقاومتی، اشتغال مردم و به نوعی کمک به مهاجرت معکوس را به کار می‌گیرد.

رئیس شورای روستای یوش با اشاره به اینکه یوش باید زیرساخت‌های مناسبی را برای این کار داشته باشد، تصریح کرد: تلاش ما این است که بتوانیم زیرساخت‌ها را آماده کنیم و برخی کارها را در این زمینه آغاز کردیم اما به دلیل اینکه از سال‌های گذشته بسیاری از کارهای زیربنای اصلاح نشده و یا جوابگوی نیازهای امروز جامعه و قشری که در آن زندگی می‌کنند نیست، سبب مهاجرت مردم از این منطقه شده است.

جمشیدی از مشکلات زیر ساخت‌ها به آب، برق، راه، مخابرات و اینترنت اشاره کرد و افزود: یکی از دیدنی‌های یوش غیر از طبیعت، میراث فرهنگی این خطه است که همگان را به یاد علی اسفند یاری می‌اندازد و خانه نیما که با شماره ۱۸۰۲ ثبت ملی شده و تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران است و آثار مثبت آن در بخش جذب گردشگر است که بازدهی ارزش افزوده بالایی را می‌تواند برای روستا به همراه داشته باشد که مستلزم زیرساخت‌های مناسب است.

 

وی فرهنگ‌سازی در زمینه گردشگری را برای مردم ضروری دانست و تأکید کرد: میراث فرهنگی و گردشگری، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی می‌توانند در فرهنگ سازی گردشگری روستایی بسیار مؤثر باشند.

رئیس شورای اسلامی یوش خاطرنشان کرد: گردشگری روستایی ایران را می‌توان با محوریت چنین مناطقی گسترش داد و زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی را فراهم کرد و با فرهنگ‌سازی برای مردم می‌تواند بر شکوفایی اقتصاد مردم نیز تأثیرگذار باشد.

جمشیدی تصریح کرد: این روستا به دلیل اینکه زادگاه نیما یوشیج است، شهرت یافته است و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی فراوانی دارد که می‌تواند ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی مردم منطقه و روستای یوش باشد اما به دلیل نبود امکانات و زیر ساخت‌های مناسب به ویژه مکان پذیرایی و اسکان مسافران مردم منطقه از استفاده از این ظرفیت بی‌بهره هستند.

 

گفتنی است آقایان علیرضا جمشیدی، علی جمشیدی، احمد اسفند یاری به عنوان اعضای شورای اسلامی و امیر حسن زاده به عنوان دهیار روستای یوش مشغول فعالیت هستند.

 

               

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۱ مرداد, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو